۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۸۵۱۳۱
آیت الله تحریری:

فطرت بدون شریعت راهنمای مستقلی برای انسان نیست

تولیت حوزه علمیه مروی گفت: فطرت بدون شریعت نمی‌تواند راهنمای مستقلی برای انسان باشد؛ خداوند هدایت را به صورت فطری در نهاد آدمی قرار داده است.
جلسه درس اخلاق آیت الله تحریری در مدرسه علمیه مروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت حوزه علمیه مروی در کلاس درس اخلاق که در این حوزه علمیه برگزار شد، در ادامه بحث سفارشات و مواعظ نورانی امام علی(ع) به امام حسین(ع) گفت: سفارشات امام علی(ع) سبب احیای قلب و جان انسان می‌شود.

وی افزود: ارتباط با این مواعظ، اهتمام و عمل به آنها هر کدام مرتبه‌ای از بواطن قلب را زنده و احیا می‌کند؛ یکی از مواعظ امام علی(ع) امر به معروف و نهی از منکر است که بیانی بسیار لطیف و عمیق است.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: انسان با هر چه انس داشته باشد با آن اهلیت پیدا می‌کند؛ اگر با خوبی و خوبان ارتباط داشت به سوی امور خیر اهلیت پیدا می‌کند تا یکی از خوبان باشد اما اگر به فکر خوبی، ارتباط با خوبان و خوب شدن نبود کم کم سیر روحی انسان به آن سمت سوق پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: بالاترین بیان در این مورد بیان قرآن است که حقایقی را درباره فرزند حضرت نوح(ع) شرح می‌کند که وقتی با نااهلان نشست و برخاست پیدا کرد و به گمراهی رفت، در هلاکت و نابودی غرق شد.

آیت الله تحریری ابراز داشت: امر به معروف از واجبات شریعت است و از لحاظ وجوبی حتی کسی که عامل به معروف نیست امر به آن بر او واجب است و این وجوب درباره نهی از منکر نیز به همین منوال صدق می‌کند.

وی افزود: لسان اولیای دین وسیع‌تر از این مسئله است زیرا ایشان همواره قصد داشتند حرکتی درونی در انسان به وجود آورند تا انسان از باطن به معروف گرایش پیدا کند و از منکر، نفرت داشته باشد و طبق فطرتی که خداوند در نهاد او قرار داده حرکت کند.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: فطرت بدون شریعت نمی‌تواند هادی و راهنمای مستقلی برای انسان باشد؛ بر مبنای آیات قرآن کریم خداوند متعال هدایت را به صورت فطری در نهاد آدمی قرار داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عمده بیانات شرع مقدس موافق با فطرت است اما فطرت انسان به مقتضای امور این عالم دستخوش امورات دیگر نیز است./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات