۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۸۵۹۵۰
مدرسه علمیه امام خمینی:

صِرف نداشتن سند نمی‌توان حدیثی را رد کرد

حجت الاسلام محسنی گفت: با تشکیل خانواده حدیث و احادیث مشابه البته در مسائل غیر فقهی می‌توان قوت متن و هم‌نوایی آن را با سایر احادیث احراز کرد و صِرف نداشتن سند نمی‌توان حدیثی را رد کرد.
حجت الاسلام محسنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس آسیب شناسی حدیث که در این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: یکی از آسیب‌ها و علل در احادیث، بحث ارسال سند است که به دو نوع جَلی و خَفی تقسیم می‌شود.

وی درباره ارسال سند حدیث افزود: مهمترین نوع ارسال، حذف کامل سند است یعنی صاحب کتاب مانند شیخ صدوق یا شیخ طوسی و سایر علما در کتاب خود حدیثی را مستقیم از رسول خدا(ص) یا امام علی(ع) و یا سایر ائمه نقل و واسطه ها را کامل حذف کردند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر بخواهیم به یکی از کتب مهمی که در آن حذف سند کامل حدیث انجام شده اشاره کنیم نهج البلاغه است که در آن به طور کامل واسطه ها حذف شده است؛ چنین حدیثی از انواع حدیث مُرسَل است که تمام سند به صورت کامل از کتاب مبدا به معصوم، کامل حذف شده است

وی در ادامه بیان داشت: نهج البلاغه یکی از کتبی است که در آن حذف کامل سند حدیث انجام شده و قابل استفاده در مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی است؛ سید رضی متوفای سال ۴۰۶ و از سادات بزرگوار موسوی و از شاگردان شیخ مفید بوده است.

حجت الاسلام محسنی ابراز داشت: بزرگترین مشکل این کتاب شریف حذف سند کامل خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار امام علی(ع) است، یکی دیگر از آسیب هایی که بر این کتاب شریف مترتب است تقطیع است به این صورت که در برخی از خطبه‌ها تنها قسمتی از آن را ذکر کرده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) افزود: علمای بعد از سید رضی سند خطبه‌ها و رسائل نهج البلاغه را در کتب دیگری مانند مستدرکات نهج البلاغه پیدا کرده‌اند؛ برخی از علما هم معتقدند اگر محتوا و متن حدیث قدرتمند و قوی باشد نیازی به سند نیست اما در فقه برای علما بسیار مهم است که ذکر سند شود تا حجیت آن ثابت شود اما در مسائل اخلاقی، سیاسی و مدیریتی را خیلی مهم نمی‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تشکیل خانواده حدیث و احادیث مشابه البته در مسائل غیر فقهی می‌توان قوت متن و هم‌نوایی آن را با سایر احادیث احراز کرد و صِرف نداشتن سند نمی‌توان حدیثی را رد کرد./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات