۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۸۵۹۸۷
سردار غیب پرور:

حفظ منافع ملی، همگرایی و انسجام را در بسیج اصل می‌دانیم

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه هرکسی که دلداده نظام و رهبری باشد، لاجرم بسیجی است، گفت: خوشحالیم که بگوییم ۸۰ میلیون بسیجی در کشور داریم.
غیب پرور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، سردار غلامحسین غیب پرور رییس بسیج مستضعفین در جلسه علنی امروز ۳۰ آبان‌ماه که به مناسبت هفته بسیج در پارلمان حضور یافت، اظهار کرد: در این مجال کوتاه امکان معرفی بسیج وجود ندارد، اما خوشحالیم که مردم ما دل‌آشنای فرهنگ بسیجی هستند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است و جای دیگری فرموده‌اند که بسیج یک پدیده شگفت‌آور، رمزآلود و استثنایی نظام جمهوری اسلامی ایران است، لذا این مجموعه گره‌های بسیاری را باز کرده و در بسیاری از صحنه‌ها حضور داشته است.

غیب‌پرور تصریح کرد: در آینده نیز به حضور بسیج احتیاج داریم، همچنین رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اعتلای بسیج در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی مورد انتظار است.

وی ادامه داد: حدود ۲ سال است که دورانی در بسیج شروع شده که می‌توان آن را به تصدیق از فرمانده کل قوا به عنوان دوران اعتلای بسیج نامگذاری کنیم، اعتلای بسیج، رشد، شکوفایی این مجموعه را در این می‌بینیم که مسائل مورد علاقه انقلاب و جامعه را کشف و با برنامه‌ریزی و در اقدام و عمل آن را دنبال کنیم

رییس بسیج مستضعفین گفت: ما در بسیج کار را به گونه‌ای دنبال می‌کنیم که قبل از آن از اثربخش بودنش مطمئن باشیم، به نحوی که اثر آن را در جامعه ببینیم، لذا اگر این چنین نباشد اصلا کار نمی‌کنیم؛ این اثرگذاری منطبق با نیاز‌های جامعه و انقلاب است، به عبارت دیگر در بسیج کار‌ها را جهادی انجام می‌دهیم و تلاش‌مان بر این است که کار‌ها گران تمام نشود، لذا ارزان بودن یکی از مولفه‌های ماست، در بسیج حفظ منافع ملی، همگرایی، انسجام، قاطبه مردم را اصل می‌دانیم.

سردار غیب پرور با بیان اینکه بسیج متعلق به همه مردم است و این نهاد شجره طیبه‌ای است که به انقلاب اسلامی تعلق دارد، اظهار کرد: هرکسی که دلداده نظام و رهبری باشد، قطعا بسیجی است، حتی اگر پرونده و کارتی نداشته باشد، چرا که میزان و محک دلدادگی به رهبری، اصول انقلابی، رهبری فرزانه، راه شهیدان و منافع ملی است.

وی افزود: در این طریق خوشحالیم که بگوییم ۸۰ میلیون بسیجی در کشور وجود دارد و براساس این مقدمه کوتاه بنده برنامه‌های بسیج را در ۷ سرفصل اعلام می‌کنم. به عنوان مقدمه استحضار داشته باشید که در پهنه گسترش کشور قریب به ۱۵۲ هزار رده بسیج داریم، پس می‌توان گفت که گسترده‌ترین شبکه مردمی متعلق به این شاکله است.

سردار غیب پرور بیان کرد: نقش بسیج را می‌توان در رفع محرومیت، اقتصاد مقاومتی، عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، علم و فناوری، کمک به زیرساخت‌ها و مسائل دفاعی امنیت می‌توان ملاحظه کرد، در سازندگی و رفع محرومیت باید بگویم که طبق یک گزارش یکساله بسیج در آموزش و توانمندسازی یکصد هزار نفر برای اشتغال نقش داشته است.

رییس بسیج مستضعفین ادامه داد: در حیطه مهارت‌افزایی ۲۵ هزار طرح خرد و خانگی با اشتغال حدود ۵۰ هزار نفر انجام شده است، همچنین ۸ هزار طرح کوچک محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور توسط قاطبه بسیجیان اجرایی شده است؛ یکی از برکات انقلاب اسلامی گروه‌های جهادی است، چرا که معجزه می‌کند، به عبارت دیگر جوانان بی‌ادعا و بی‌هیاهو در اقصی‌نقاط کشور به اردو‌های جهادی اعزام شده‌اند.

وی افزود: ما در امر مدرسه‌سازی، پروژه‌های عمرانی، خانه‌های بهداشت، اوقاف، حسینیه‌ها و کتابخانه‌هایی که در سراسر کشور دنبال شده و نقاطی که فوق‌العاده صعب‌العبور هستند، کار‌های مفیدی انجام داده‌ایم، محدوده‌ای در شهرستان دزفول از نقاط فوق‌العاده محروم است و نیرو‌های بسیج در این منطقه اقداماتی انجام داده‌اند که در طول ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته واقعا بی‌نظیر بوده است.

سردار غیب پرور گفت: موضوع کمک به کشاورزی کشور نیز جزء اقدامات بسیج است، به عنوان مثال ما قریب به ۳۹ هزار روستا داریم که در طی یکسال اخیر ۸۰۰۰ روستا را هدف قرار داده‌ایم و با در نظر داشتن ۵ محصول مهم و در گام بعدی ۳۰ محصول هدف خود را پیگیری می‌کنیم. خدا را شاکریم که پزشکان بسیجی داریم که توانستند جهاد سلامت را شکل دهند.

رییس بسیج مستضعفین ادامه داد: زلزله کرمانشاه حادثه دلخراشی بود، اما باید به عواطف و احساسات مردم درود فرستاد، چرا که هر وقت هموطنانمان آسیب می‌بینند خیزش مردم را به وضوح مشاهده می‌کنیم، حال شما حادثه آتش‌سوزی کالیفرنیا را ببینید آنجا چقدر مردم در حمایت از آسیب دیدگان نقش دارند.

سردار غیب پرور بیان کرد: ما با پوشش دادن ۳۰۰ روستا و نصب ۷۰۰۰ کانکس سعی کرده‌ایم که در حمایت از محرومان ایفای نقش کنیم و خدا را شاکریم که از ۱۰۰۰ واحد مسکونی که تا امروز جزء تعهد ما بوده، ۷۰۰ عدد آن را تحویل داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما یک کشور قدیمی هستیم، اما در حوزه زراعی پِرتی زیاد داریم، لذا ۴۳۵ پست شهرستانی را هدف قرار داده‌ایم و اکنون نیز اقدامات خوبی در حال صورت گرفتن است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اقدامات بسیج در عرصه فرهنگی هم گفت: تشخیص و نشانه گیری درست ذائقه مردم در بحث فرهنگ بسیار مهم است و در صورت عدم شناخت این ذائقه یک بحث فرهنگی محکوم به شکست است، ما توانسته‌ایم در سال گذشته 300 فیلم و مستند و تولیدات هنری داشته باشیم که طی هفته آینده با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت یکی از جلوه‌های اقدامات بسیج را خواهید دید.

وی افزود: جشنواره فیلم و مقاومت در کشور و منطقه انعکاس خواهد داشت و صدها نفر در دنیا از شرق، آمریکا، آمریکای لاتین و روسیه برای این جشنواره صدها اثر ارسال کرده‌اند.

غیب‌پرور تأکید کرد:‌ همچنین 90 هزار آلبوم شهدا، 3 هزار دقیقه انیمیشن، 150 عنوان کتاب، برگزاری جشنواره فیلم و مقاومت، تئاتر، رهاورد سرزمین نور و باروت خیس از مهمترین اقدامات فرهنگی بسیج بوده است، موضوع جشنواره باروت خیس که به رأی گیری درباره منفورترین چهره دنیا می‌پردازد امروز 11 کشور در آن شرکت کرده و 3 میلیون نفر از مردم منطقه در این رأی گیری شرکت کرده‌اند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه 3 هزار مهد قرآنی وابسته به بسیج در کشور داریم، اظهار کرد: از میان 70 هزار مسجد در کشور ما یک دهم آن را هدف گذاری کردیم، همچنین 11 هزار یادواره شهدا که عدد بزرگی است در طول یک سال گذشته برگزار شده که البته تا پایان سال در 4 استان کنگره شهدا برگزار خواهیم کرد، همان طور که هفته گذشته یادواره 3 هزار شهید در قزوین برگزار شد و قرار است هفته آینده هم در استان خراسان برگزار شود.

وی تصریح کرد: همچنین 6 میلیون نفر مسافران مناطق دفاع مقدس در قالب کاروان نور اعزام کردیم، 354 هزار مکان استعدادیابی ورزشی در کشور ایجاد شده و 199 هزار حلقه تربیتی صالحین توسط بسیج در حال پیگیری است.

غیب‌پرور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در کشور هم گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از تهدیدات اساسی مردم است، ما سه اولویت اعتیاد، طلاق و مبارزه با پدیده زشت حاشیه‌نشینی را برای خود قرار داده‌ایم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: با توجه به وجود 980 منطقه آسیب پذیر در کل کشور ما امسال 460 محله را در کل کشور به عنوان هدف قرار دادیم تا اقدام جدیدی برای مقابله با معتادان متجاهر انجام دهیم.

وی تأکید کرد:‌ بسیج در 10 استان کشور اردوگاه‌هایی را ایجاد کرده و با نگهداری بین 6 ماه تا یک سال معتادان متجاهر در این اردوگاه‌ می‌خواهیم به پاک شدن و اشتغال آ‌نها کمک کنیم، یکی از تفاوت‌های اساسی این اردوگاه‌های بسیج با سایر مراکز ترک اعتیاد این است که ما ترک کامل این افراد و همچنین کمک به اشتغال، دریافت وام و ارائه مشاوره در کنار آنها خواهیم ماند، لذا معتادان و مواد فروشان هم بدانند که بسیج وارد نمی‌شود و اگر وارد شد حتما همه آنها را جمع خواهد کرد.

غیب‌پرور با اشاره به اینکه بسیج در زمینه جلوگیری از طلاق هم اقدامات خوبی انجام می‌دهد، اظهار کرد:‌ شب گذشته رئیس دستگاه قضا اعلام کرد که بسیج با استفاده از 10 هزار نفر مشاور از میان جامعه حقوق‌دان‌ها به دنبال ساماندهی بحث ازدواج آسان، مشاوره خانوادگی و جلوگیری از طلاق است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین همچنین ضمن تأکید بر برنامه‌های آ‌ینده بسیج گفت: طرح تعالی خانواده نیاز امروز جامعه اسلامی است، زیرا دشمن می‌خواهد اساس خانواده را متلاشی کند، کار اساسی ما تشخیص اولویت‌هاست، لذا صیانت از خانواده یک طرح بزرگ به شمار می‌رود.

وی افزود: طرح حمایت از کودک و نوجوان، طرح حمایت کودکان کار، طرح حمایت از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست از جمله اهداف دیگر بسیج است.

غیب‌پرور با بیان اینکه 480 پایگاه علمی در سراسر کشور ساماندهی شده‌است، گفت: این پایگاه‌ها ایده‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکارات جوانان را جمع آوری می‌کند و ما حتما طی بولتنی در اختیار شما نمایندگان قرار خواهیم داد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: اکنون 35 هزار استاد بسیجی فعال بوده و 730 کانون بسیج اساتید و 100 اندیشکده موضوعی در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به اقدامات بسیج در بحث زیرساخت‌ها هم بیان کرد: زیرساخت‌های ورزشی مهمترین بخش در یک جامعه جوان است و ما نیازمند امکانات ورزشی هستیم که بر این اساس تعداد 2 هزار و 100 سالن ورزشی در سراسر کشور توسط بسیج ایجاد شده است.

غیب‌پرور تأکید کرد: بسیج همچنین در بحث موضوعات دفاعی و امنیتی هم بی‌تفاوت نبوده و هزار و 919 گردان بیت‌المقدس بسیج توانسته در ایجاد امنیت جامعه در کنار نیروی انتظامی و امنیتی مشغول بوده است و در ادامه هم این روال دنبال خواهد شد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه ما 22 طرح کلان را هم برای آینده دنبال خواهیم کرد، گفت: شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی و طرح جهاد روشنایی از جمله طرح‌های کلان ما برای آینده است و می‌خواهیم نیروگاه‌های خورشیدی را توسعه دهیم بر این اساس کار تولید نیروگاه‌های 5 هزار کیلو واتی را آغاز کرده‌ایم و احداث نیروگاه‌های 100 هزار کیلو واتی را هم در برنامه داریم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امروز به عنوان یک برادر بسیج در این جا از شما تقاضا دارم تا به ما برای رفع خلأهای قانونی در عرصه‌های مختلف کمک کنید و در صورت رفع موانع دست ما بازتر خواهد شد.

غیب‌پرور افزود: آقای شمخانی از بنده پرسید این نامه‌هایی که به دولت می‌زنید برای چیست که بنده گفتم بسیج آنچه می‌گوید را باور دارد و در هر عرصه‌ای هم می‌توانیم وارد شویم زیرا عرض، طول و عمق بسیج در دنیا مثال زدنی است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: ما طرح‌های خود را آماده کرده و تقدیم مجلس می‌کنیم همچنین بحث احکام در بودجه سال 98 می‌تواند ممر خوبی برای ما باشد، متأسفانه هنوز ایثارگران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از مشکلات معیشتی رنج می‌برند و در سال 97 معسرین ما با ماهی 600 هزار تومان دریافتی باید زندگی کنند، لذا نیازمند یک اقدام عاجل و انقلابی هستیم.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد:‌ در بودجه سال 98 دست ما را بگیرید و طوری نشود که ما بدویم و بدویم اما در آخر 8 ما گروه 9 باشد، البته بنده در زمان بودجه در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس برای ارائه توضیحات خدمت خواهیم رسید./د۱۰۲/ق

ارسال نظرات