۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۸۵۹۹۴
آیت الله تحریری:

ذلت نفس سبب عزت انسان می‌شود

تولیت حوزه علمیه مروی گفت: اولیای الهی هرگز خود را با معصیت خوار و ذلیل نمی‌کردند چرا که معصیت خداوند ذلت و ذلت نفس سبب عزت انسان می‌شود.
جلسه درس اخلاق آیت الله تحریری در مدرسه علمیه مروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت حوزه علمیه مروی، شب گذشته در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق دانشگاه امام صادق(ع) گفت: فضایل اولیای الهی را باید شناخت.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مؤلف و معرف شخصیت وجود شریف پیامبراکرم(ص) است، ادامه داد: عمدتا کتابی را که گوینده‌ای می‌آورد معارف و مطالب آن کتاب بیانگر طرز فکر، روش و منش نویسنده آن کتاب است و چون قرآن کریم بزرگ‌ترین کتاب الهی به شمار می‌رود و مهمترین هدف از نزول آن هدایت خلق به سوی خالق بوده بنابراین آورنده‌اش نیز دارای همه کمالات آن کتاب است.

آیت الله تحریری با استناد به حدیثی از پیامبراکرم(ص) که می‌فرمایند: من با بصیرت و آگاهی خود دیگران را به خداوند دعوت می‌کنم، ابراز کرد: نخستین ماموریت پیامبراکرم(ص) دعوت مردم به خداوند است و اگر گاهی حضرت مردم را به خود دعوت کردند به دلیل آن است که حقیقت این شخصیت بزرگ خدانما است.

تولیت حوزه علمیه مروی در ادامه داعی‌ الی‌الله بودن را بزرگ‌ترین سمت حضرت بیان کرد و گفت: دعوت کردن به سوی خداوند بالاترین سمت است، هر انسانی نمی‌تواند این سمت را کسب کند مگر آن که در تمام شؤونات رفتار و کردارش الهی باشد.

وی ادامه داد: خداوند پیامبر اسلام را داعی‌الله و الگو قرار داد تا انسان‌ها خودشان را بشناسند و بدانند که فقیر الی الله هستند. انسان‌های خداباور و خودشناخته در نهایت تواضع خداوند را یاد می‌کنند و ذکر الهی را به جای می‌آورند.

آیت الله تحریری درباره ذکر، گفت: مراد از ذکر توجه به مذکور است، نخستین مرتبه ذکر برای انسان ذاکر آن است که ذاکر به ارتباط ذات خود با خداوند توجه داشته باشد ذاتی که همه وجودش فقر در برابر غنی مطلق است.

تولیت حوزه علمیه مروی ادامه داد: انسان با یاد الهی از غفلت نجات می‌یابد، وجود پیامبراسلام سراسر ذکر بود از این رو می‌فرمایند هر کسی مرا ببیند گویی خدا را مشاهده کرده است؛ ذاکر در همه شؤونات زندگی‌اش به کسب رضای الهی می‌اندیشد.

وی با بیان اینکه اتصاف به اوصاف کریمه اولیای الهی ذکر است، گفت: اولیای الهی هرگز خود را با معصیت خوار و ذلیل نمی‌کردند چرا که معصیت خداوند ذلت و ذلت نفس موجب عزت انسان می‌شود.

آیت الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر در مقام عمل اظهار ایمان کند اما مرتکب گناه شود چنین فردی دچار نفاق عملی شده است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات