۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۸۶۱۴۱
آیت الله مصباح یزدی:

کمال انسان در گرو عبادت خالصانه خداوند است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که انسان باید برای تحقق رضایت الهی تلاش کند، گفت: خدا دوست دارد که بنده دستش را دراز کرده و دعا و عبادت کند، از عبادن انسان چیزی نصیب انسان نمی شود اما کمال بنده در عبادت است.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق گفت: هر چه به عنوان تقرب به خدا انجام بگیرد عبادت است و انسان می تواند به گونه ای رفتار کند که تمام عمر خود در عبادت باشد.

وی افزود: انسان به گونه ای آفریده شده که نیاز دارد، انسان می تواند این نیازها را بر اساس خواسته خود دنبال کند اما دین می گوید این نیازها باید بر اساس اراده الهی تحقق پیدا کند و انسان باید نیازهای خود را از خداوند متعال بخواهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رفع نیازها به واسطه اراده الهی است، اظهار داشت: انسان باید از خدا بخواهد تا وسایل و زمینه ها فراهم شود و روزی حلال کسب کند و عزت داشته باشد، البته اگر هم انسان صرفا دنبال نیازهای حلال باشد اشکالی ندارد اما اگر رفع نیاز با توجه به خدا باشد اوضاع فرق خواهد کرد.

وی ادامه داد: گاهی انسان برای ترس از جهنم و اشتیاق به بهشت خدا را عبادت کرده و معصیت را ترک می کند اما گاهی انسان به جایی می رسد که تنها برای خود خدا عبادت می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید برای تحقق رضایت الهی تلاش کند، ابراز داشت: خدا دوست دارد که بنده دستش را دراز کرده و دعا و عبادت کند، از عبادن انسان چیزی نصیب انسان نمی شود اما کمال بنده در عبادت است.

وی عنوان کرد: انسان هرچه بیشتر با قرآن، دعا و کلمات اهل بیت(ع) انس داشته باشد و خالصانه تر عمل کند به سعادت و برکت بیشتری دست پیدا خواهد کرد، قدردانی از اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) شکر نعمت الهی است که نعمت انسان را افزون می کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خودبرتری بینی و غرور سبب تسلط شیطان بر انسان می شود و باید مراقب باشیم حتی در خواستن نعمت ها باید حد و مرزی را در نظر گرفت، امام سجاد(ع) می فرماید خدایا هر مرتبه ای از عزت در نزد مردم به من دادی کاری کن که پیش خود کوچک و ذلیل شوم که این نسخه نجات از رذایل شیطانی است.

وی اضافه کرد: انسان باید به گناهان خود در محضر الهی فکر و شرم کند که حتی این گناه را در حضور یک بچه هم انجام نمی دهد و حتی دیگران را به دلیل انجام این گناه مذمت می کند، ترک گناه مخصوص ۱۴ معصوم نیست و ممکن است بندگانی باشند که در طول عمر گناه نکنند.

ارسال نظرات