۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۵۸۶۲۱۱
حجت الاسلام جبرئیلی مطرح کرد؛

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشگام گسترش فلسفه های مضاف

دبیر علمی همایشه فلسفه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را پیشگام گسترش فلسفه های مضاف و اندیشه های کلامی در حوزه علوم انسانی اسلامی برشمرد.
همایش ملی فلسفه کلام در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی فلسفه علم کلام به مناسبت سالروز جهانی فلسفه پیش از ظهر امروز در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدصفر جبرئیلی عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی این همایش در ابتدای برگزاری جلسه اظهار داشت: مدارس کلامی شیعه از مراحل آغازین تاکنون در پی تحقق اهداف عالیه از جمله تبیین و تقویت مبانی اعتقادی، دفع و رفع شبهات و همچنین تربیت نیروهای توانمند و متخصص در سطوح مختلف بوده است.

وی افزود: در این راستا، عالمان و متکلمان نامداری چون هشام بن حکم، فضل بن شاذان، شیخ مفید، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه حلی، فیاض لاهیجی، علامه مجلسی، علامه شعرانی، علامه طباطبایی(ره)، آیت الله مطهری و حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و استاد سبحانی و متکلمان بزرگوار دیگر، پیشگامی این حرکت شایسته را عهده دار بودند.

حجت الاسلام جبرئیلی با بیان این که در دوران معاصر، به ویژه در پنج دهه اخیر گام های بلندی در عرصه های مختلف علوم نقلی و عقلی برداشته شده است، ابراز داشت: پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی و نقش آفرینی حوزه های علمیه ضرورت سرعت کار را بیش از پیش نمایان کرد و با وجود بعضی کاستی ها و کمبودها، فعالیت های موثر و قابل تحسینی به انجام رسید.

وی اضافه کرد: ضرورت توجه بیشتر به مباحث عقلی به ویژه کلام و عقاید اسلامی موجب شد تا مسؤولان و مدیران عالی حوزه علمیه قم حداقل سه مرحله مترتب بر هم را رقم زنند؛ در دهه هفتاد درس کلام در شمار دروس جنبي قرار گرفت و اساطین و اساتید آن وقت که اکنون در شمار مراجع تقلیدند، عهده دار تدریس آن شدند که در دهه هشتاد تأسیس و تشکیل مراکز تخصصی از جمله مرکز تخصص ی کلام، با هدایت و نظارت فقیه متکلم حضرت آیت الله سبحانی مورد توجه و همت قرار گرفت.

دبیر علمی همایشه فلسفه کلام با بیان این که در دهه نود فارغ التحصیلان آن رشته به تدریج در مجامع علمی و پژوهشی به خوبی درخشیدند، خاطرنشان کرد: آنها در نهایت با الهام از منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و برای تحقیق اهداف نظام اسلامی، با تمرکز و تمحض در حوزه های خاص و فرعی تر به فعالیت اشتغال دارند.

وی ابراز کرد: طرح عنوان «فلسفه های مضاف» و جلب توجه اهل تحقیق و نظر بدان، برگزاری کرسی ها، درس ها و همایش های علمی و تخصصی متعدد و چاپ و انشر مقالات و کتابهای مفید فراوانی را به دنبال داشت؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که در این عرصه از پیشگامان است، هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفه به تبیین و تشریح یکی از فلسفه های منافی به علوم، همت گماشته است که تاکنون به برگزاری همایش های ملی فلسفه فقه، فلسفه اصول فقه، فلسفه هنر و فلسفه عرفان توفیق یافته است.

حجت الاسلام جبرئیلی تصریح کرد: ضرورت توجه به علم کلام و عقاید که در کلمات پیامبر گرامی اسلام(ص) و هم از آن به «فقه اکبر» و در سخنان امامان اهل بیت(ع) از آن به «آیه محکمه» تعبیر شده است، موجب شد تا از آغاز، مجموعه مقالاتی با عنوان «فلسفه کلام» در نشریه قبسات عرضه شود دغدغه ریاست محترم پژوهشگاه و اعضای مکرم گروه کلام و دین پژوهی، که خود از معتقدان به ضرورت رشد، تقویت و تحول این علم هستند، توجه مضاعفی به این مهم را فراهم کرده بود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تمامی استادان، محققان، دانش پژوهان و مراکز علمی و پژوهشی از جمله مجمع عالی حکمت، مرکز تخصصی کلام اسلامی، انجمن کلام اسلامی حوزه و مدیریت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: این مراکز در برگزاری چهار پیش نشست «فلسفه کلام»، «آسیب ها و بایستگی های علم کلام»، «روش شناسی علم کلام» و «علم کلام در عرصه بین الملل» نقش آفرین بودند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات