۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۸۶۹۰۳
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم:

طلاب نباید کاری خلاف زی طلبگی انجام دهند

حجت الاسلام تبریزی با بیان این‌که طلاب نباید کاری خلاف زی طلبگی انجام دهند، گفت: نباید کاری از طلاب و روحانی سربزند که مردم را نسبت به لباس پیامبر بدبین کند.
جعفر تبریزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ جعفر تبریزی در نشست دوره‌ای اساتید که شب گذشته در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، با بیان این‌که وظیفه ما گفتن مشکلات حوزه است، اظهار داشت: کسانی که توانایی خدمت به طلاب را دارند باید ترتیب اثر دهند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: دو مسأله بسیار مهم در حوزه، بحث اخلاقیات و معیشت طلاب است، عده‌ای از طلاب قربانی افکار کسانی هستند که لباس پیامبر را بر تن کرده‌اند، نه این‌که تمام کارهای این عده خلاف شرع است، اما گاهی این افراد که لباس پیامبر را بر تن دارند، کاری انجام می‌دهند که مردم را نسبت به این لباس بدبین می‌کنند، از این رو مسؤولان محترم باید در این زمینه اقدام کنند.

وی با بیان این‌که اگر ما بخواهیم عده‌ای از مردم شاد و خوش باشند، حق نداریم کاری خلاف زی طلبگی کنیم، گفت: فرد معممی که آواز می‌خواند و در کنار او گیتار و نی نواخته می‌شود یا آخوندی که بگوید من موزیک گوش می‌دهم و مانعی ندارد، در حقیقت شأن و زی‌طلبگی را زیر پا نهاده‌اند، باید توجه داشت که مردم درباره این افراد چه می‌گویند، بنابراین مسؤولان در این زمینه باید کاری کنند.

حجت الاسلام تبریزی درباره معیشت طلاب مطرح کرد: شهریه ناچیز طلاب سبب می‌شود که به خاطر وضعیت بد معیشتی دچار خطرات و آسیب‌های گوناگونی شوند، از این رو به هر طریق ممکن باید معیشت طلاب تأمین و تضمین شود.

وی اضافه کرد: گاهی برخوردهای دیگران با طلاب در شأن آنها نیست و عزت آنها خدشه دار می‌شود، طلبه‌ای که می‌خواهد بیمه تکمیلی بگیرد در روند طولانی قرار می گیرد آیا ممکن نیست که چاره جویی شود و سیستمی راه اندازی شود که طلاب با استفاده از آن با حفظ عزتمندی کارهای خود را انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مردم به حوزه علمیه قم نگاه کرده و همه آمال آنها حوزه است، گفت: مسؤولان بایستی با کسانی که مظلومیت اهل بیت(ع) را زیرسؤال می‌برند، برخورد کنند.

وی با اشاره به مسائل عرفان‌های نوظهور و کاذب بیان کرد: کسانی همچون بابیت، بهاییت، احمد الحسن که با مسأله عرفان، جامعه، مردم و حتی طلاب را جذب می‌کنند، همه با موضوع امام زمان جلو آمده‌اند، چراکه مردم به حضرت علاقه داشته و از این طریق آنها را گمراه می‌کنند.

حجت الاسلام تبریزی تأکید کرد: مسأله دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، آفت غیر معمم‌ها می‌باشد که حتی منبر هم رفته و سخنرانی می‌کنند، کسانی که متصدی امور طلاب هستند، نباید اجازه حضور غیرمعممین را روی منابر دهند.

وی با تأکید بر این‌که برخی از طلاب نباید در اموری وارد ‌شوند که روحانیت متهم شود، بیان کرد: هرچند جمع‌آوری پول برای کمک به فلان منطقه و مانند آن کار اشتباهی نیست، اما این مسائل باید چارچوب‌مند باشد، مملکت بودجه مشخص و هلال احمر دارد و نیازی نیست که طلاب بخواهند این عمل را انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مسأله دیگر این است که عده ای از مردم از نظر معیشت در فشار هستند، از این‌رو با طلاب یا خانواده آن برخورد می‌کنند، مسؤولان محترم از متصدیان امور طلاب همچون شورای مدیریت بایستی جایی را برای درد ودل طلاب در نظر بگیرند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری امام زمان(عج) از طلاب حوزه علمیه بیان کرد: این امر حتمی است که امور طلاب و حوزه به دست امام زمان انجام می‌شود.

حجت الاسلام تبریزی در پایان گفت: ما امانت دار هستیم و باید طوری عمل کنیم که این امانت به نحو احسن حفظ شود، مسؤولان باید با کسانی که اعمال ضد زی طلبگی انجام می‌دهند برخورد کنند./876/پ202/ب1

ارسال نظرات