۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۸۶۹۷۶
آیت الله جوادی آملی:

موش صفتان کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دادند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ما در کشوری هستیم که نعمت های فراوانی در آن یافت می شود، گفت: یک عده موش صفت با احتکارها سبب شدند تا کشور در تنگنای اقتصادی قرار بگیرد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر چهل و دومین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در این بخش به بیماری هایی که برخی اصحاب مبتلا می شدند اشاره کرده و فرموده اند بیماری عمل نیست که انسان در قبال آن ثواب کسب کند، بلکه یک رخداد آزمونی است که خداوند انسان را بر اساس آن می آزماید، بنابراین انسان به سبب صبر و تحمل آن بیماری ها ثواب می برند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر مرگ، مرض و فقر وجود نداشت، انسان هیچگاه گردن خم نمی کرد، یعنی این سه امر برای آزمودن بشر است تا او را از مرکب غرور پیاده کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که دشمن به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود، ابراز داشت: دشمن درونی با منافع بیرونی کاری ندارد، بلکه تنها با حیثیت ما می جنگد؛ خداوند در سوره اعراف این نکته را متذکر شده است که شیطان تنها با جسم، مال، بدن و دین مخالفت نمی کند، بلکه به دنبال این است که انسانیت را از بین برده و انسان را مسلوب الحیثیه کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که شیطان تا انسان را بی آبرو نکند، دست از سرش بر نمی دارد، عنوان کرد: اینگونه نیست که گفته شود اگر انسان از دین خارج شود، شیطان او را رها خواهد کرد، بلکه شیطان مخالف انسانیت است و می خواهد انسان را بی آبرو کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که بر اساس روایات، اعضا و جوارح انسان جنود و سربازان خداوند هستند، اظهار داشت: از این که خداوند در قرآن کریم می فرماید روز قیامت اعضا و جوارح انسان شهادت می دهند، دانسته می شود که این اعضا و جوارح از ما نیستند، بلکه امانت های الهی در دست ما هستند.

وی افزود: حال اگر کسی با دست خود زیرمیزی یا رومیزی بگیرد، تقصیر دست نیست، بلکه انسان دست خود را وادار به این کار کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که همه انبیا و اولیای الهی تلاش کردند تا ما آبرومند زندگی کنیم، مطرح کرد: انسان نسبت به ابزاری که در دست خود دارد مالک است، اما مالک آبروی خود نیست، بلکه نسبت به آبروی خود، امین الله نامیده شده، بنابراین اجازه ندارد آبروی خود را بریزد و یا آبروی دیگری را ببرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه «وَكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» خاطرنشان کرد: مهاجرین هنگامی که این آیه نازل شد به مدینه مهاجرت کردند و در حالی که با خود پس اندازی نداشتند درباره رزق و روزی خود نگران نبودند و همین کارشان سبب شده است تا ما هم اکنون پس از هزار و 400 سال از کارشان با عظمت یاد می کنیم.

وی تأکید کرد: ما در یک کشوری هستیم که در آن نعمت های فراوانی یافت می شود، اما یک عده موش صفت با احتکارها سبب شدند تا کشور در تنگنای اقتصادی قرار بگیرد؛ چرا یک عده به گونه ای رفتار می کنند که در روز قیامت به صورت موش محشور شوند؟ احتکار کردن در حقیقت صفت موش ها است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به چهل و سومین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: قناعت یکی از کرامات بزرگ است و در روایات آمده است که امیرمؤمنان(ع) حیات طیبه را قناعت معرفی کرده اند؛ انسان های قانع به اندازه ای بزرگوار هستند که چشم طمع به زندگی دیگران ندارند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات