۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۸۷۰۰۹
جلیلی:

انقلاب اسلامی خدمات فراوانی به هنر داشته است

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه انقلاب خدمات فراوانی به هنر داشته است، گفت: خدماتی که انقلاب اسلامی به هنر داشته هنر این خدمات را به انقلاب نداشته تا این مخاطبان را به خود جذب کند.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید جلیلی مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار، امروز در نشست تخصصی فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویش‌ها و دستاوردها که در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: قصه هنر در جمهوری اسلامی ایران از همان روز ورود حضرت امام به میهن بعد از یک دوری 15 ساله از وطن آغاز شد.

وی افزود: امام از همان زمانی که از پله‌های هواپیما پایین آمدند و وارد پاویون فرودگاه شدند ابتدا قرآن کریم تلاوت و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران خوانده شد در بهشت‌زهرا نیز چنین برنامه ای اجرا می‌شود.

جلیلی ادامه داد: حضرت امام در همان سخنرانی کوتاهشان که همه ایران و جهان منتظر بودند ببینند امام چه می‌گویند بعد از مباحث روز و بخشی هم درباره ایران و آینده انقلاب مباحثشان را به هنر اختصاص می‌دهند و می‌فرمایند: ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار بابیان اینکه سینما تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مصداقی جز فحشا نداشت، ابراز کرد: سخن امام راحل درباره سینما که به‌عنوان مرجع تقلید و عنصر معنوی جهان بیان می‌شد بسیار مهم و استراتژیک بود و نشان می‌داد که نگاه امام و انقلاب به سینما یک نگاه فرصت محور است.

وی افزود: اگر نگاه امام راحل به سینما و هنر را با نگاه کسانی که ادعای ایجاد حکومت اسلامی داشتند مقایسه کنیم مترقی بودن دیدگاه امام به هنر  آشکارا مشهود است. قبل از انقلاب ما با یک هنر به اصلاح روشنفکرانه که از طریق شهبانو اداره می‌شد مواجه بودیم که جشن شیراز و فیلم مبتذل فارسی ازجمله این آثار به شمار می‌رود.

جلیلی در ادامه درباره وضعیت هنر بیان داشت: قبل از انقلاب اسلامی جامعه دینی و متدینین اقبالی به هنر نداشتند و هنر نیز به دین و دین‌داران بی‌توجه بود اما انقلاب اسلامی درهای هنر را به روی گنجینه‌ها و مضامین معرفتی دینی باز کرد و دین‌داران را باهنر آشتی داد؛ ما امروز شاهد برکات خدمات متقابل هنر و دین هستیم.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار با اشاره اینکه تفکر دینی کلیدواژه‌های عمیق و فراوانی دارد که می‌تواند حوزه هنر را تغذیه کند، گفت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه معارف بسیاری از مباحث به هنر معرفی شد؛ از دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده هنر از مجموعه‌ غنی و پربار معارف دینی است.

وی افزود: در کنار مفاهیم ما مضامین عینی فراوانی داریم، از دستاوردهای 40 ساله انقلاب این بوده که مضامین عینی را به هنرمندان اهدا کرد، در این 40 سال ما قهرمانان و حماسه‌آفرینان فراوانی داشتیم درحالی‌که ایران در طول تاریخ این‌همه قهرمان و حماسه‌ساز نداشت.

جلیلی اضافه کرد: ما شاهدیم در انقلاب اسلامی واقعیت از تخیل پیشی گرفته ازاین‌رو است که ما آثار فاخر و رمان‌های زیبا بسیار داریم. اگر ما تولیدات هنری خودمان را با تولیدات هنری منطقه مقایسه کنیم می‌بینیم ایران حرف اول را در عرصه سینما می‌زند، امروز شاهد نسل خلاق، انقلابی، پرانرژی و پرکار در عرصه هنر هستیم که سنشان کمتر از 35 سال است.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه انقلاب خدمات فراوانی به هنر داشته است، گفت: میلیاردها مخاطب برای شناخت ایران، تاریخ و ویژگی‌های ایرانیان وجود دارد به‌تناسب خدماتی که انقلاب اسلامی به هنر داشته هنر این خدمات را به انقلاب نداشته تا این مخاطبان را به خود جذب کند و این ناسپاسی‌های حوزه هنر به انقلاب اسلامی است که انقلاب برای ایجاد بستر در تولید هنرهای فاخر و سالم داشته است.

وی افزود: در تاریخ ایران هیچ زمانی به‌اندازه امروز برای هنر بسترسازی نشده بود بایکوت درزمینهٔ مباحث انقلاب در عرصه هنر امری انکارناپذیر است اما فرزندان انقلاب اجازه نمی‌دهند این بایکوت روشنفکری گسترش یابد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات