۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۵۸۷۱۶۲
آیت الله مهدوی:

تحقق اراده الهی در معجزات، معلول وجود اسباب ظاهری نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با رد کردن نظریه ای که قائل به وجود اسباب ظاهری در وقوع معجزات است، گفت: برای به فعلیت رسیدن اراده خداوند در معجزات هیچ نیازی به اسباب نیست.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: سلامتی شب قدر فقط به متمسکان به ثقلین اختصاص دارد.

وی در تفسیر آیات سی و سوم تا سی و پنجم سوره مریم افزود: حضرت عیسی(ع) در آیه سی و سوم خطاب به خودشان در روز ولادت، در روز مرگ و روز مبعوث شدنشان سلام می دهند؛ بر اساس متن قرآن حضرت عیسی(ع) هنور زنده هستند و کسی که شباهت به ایشان داشت به صلیب کشیده شده است.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: از جهت اخلاقی سلام کردن به خود، صحیح نیست ولی استثنائاتی در این زمینه وجود دارد؛ در رفتار انبیا و اوصیا به هیچ عنوان تعریف کردن از خود وجود نداشته است؛ مثلاً پیامبر(ص) در تشریح حدیث معراج دائماً از عبارت لافَخرَ یعنی افتخاری برای من نیست استفاده می کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: حضرت عیسی(ع) از دیدگاه قرآن به عنوان بنده الله معرفی شده است نه به عنوان فرزند خداوند؛ پروردگار اراده کرده است که حضرت عیسی(ع) بدون پدر به دنیا بیایند؛ علامه طباطبایی می فرمایند، در معجزات نیز اسباب وجود دارد ولی این اسباب برای انسان ها مخفی است؛ البته به نظر بنده برای به فعلیت رسیدن اراده خداوند در معجزات هیچ نیازی به اسباب نیست مثلاً در رابطه با سبب اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع) نظر ایشان این است که نطفه اژدها در عصا وجود دارد که وجود چنین سببی در عصا که هر لحظه تغییر ماهیت بدهد، محل اشکال است.   

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: در تاریخ منقول است که امام رضا(ع) خطاب به عکس دو شیر دستور دادند که فلان شخص را بگیرند و بخورند، بلافاصله بعد از تحقق امر امام آن دو عکس شیر، تبدیل به شیر واقعی شدند و آن شخص فاجر را گرفتند و خوردند؛ بر اساس نظر علامه طباطبایی باید قبل از امر امام اسباب ایجاد شیر در تابلو وجود داشته باشد که چنین چیزی قابل اثبات نیست چرا که اسباب ظاهری زیادی برای تبدیل شدن دو عکس شیر به دو شیر واقعی وجود دارد.  

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: برخورداری از سلامتی از در زمان ولادت، در زمان مرگ و در زمان مبعوث شدن، بسیار مهم است؛ شب قدر نیز شبی است که از ابتدای شب تا سحر سرشار از سلامتی است البته فقط کسانی که امتساک به ثقلین داشته باشند، از این سلامتی بهرمند خواهند شد./867/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات