۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۵۸۸۶۹۶
استاد حوزه علمیه:

با نگاه مادی نمی توان آثار دینی فاخر تولید کرد

معاون پژوهش حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهر قدس با بیان اینکه اگر تاکنون علمی تولید شده به خاطر زهد و روحیه تحقیق محققان علوم دینی بوده است، گفت: با نگاه مادی نمی توان آثار دینی فاخری را تولید کرد.
زینب نادری پژوهش

زینب نادری معاون پژوهش حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهر قدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: اگرچه فعاليت‌ها و اهتمام در غني‌سازي مؤلفة پژوهش براي همه سطوح و مقاطع تحصيلي حوزه های علمیه مورد توجه قرار گرفته است اما در حال حاضر آثار پژوهشی بیشتر از اینکه کیفیت بالایی داشته باشد کمیت بالایی دارند.

وی ادامه داد: گستره و تنوع این آثار بسیار زیاد هست، اما باید گفت متأسفانه اینها امروز پاسخگوی نیازهای روز و عصر حاضر نیستند.

استاد حوزه علمیه تهران مونتاژ کردن علوم را مهمترین آسیب بر سر راه تولید علم دینی دانست و  با بیان اینکه اکنون با انبوهي از توليدات علمي و كتاب‌هاي چاپ شده رو به رو هستیم، افزود: در بسیاری از این کتب تحصيل و پژوهش مشهود نيست، در واقع این به نوعی مونتاژ علم هست تا تولید علم، امروز خیلی از بزرگان این عرصه مثل حضرت آیت الله جوادی آملی دغدغه این امر را دارند و  بارها این موضوع را گوشزد کرده اند.

وی عدم حمایت مالی را بزرگترین مشکل پژوهشگران دینی خواند و ابراز کرد: نه تنها پژوهشگران دینی بلکه به طور کلی امر پژوهش در کشور ما آنطور که باید هزینه ای به آن تعلق نگرفته است، متأسفانه این عدم حمایت مالی هم در حوزه های علمیه بیشتر نمود پیدا می کند، مسؤولان باید فکری به حال تأمین هزینه های زندگی محققان کنند، نیازهای سخت افزاری مثل کتاب، رایانه و فضای مناسب مهمترین نیازهای محققین است، گاهی مشاهده می شود که در مراکز تحقیقی همه چیز تأمین شده ولی برای پرداخت حقوق محققان سخت گیری زیادی می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهر قدس پایبندی به زی طلبگی را در توفیق های پژوهشی حوزویان بسیار مؤثر توصیف کرد و افزود: اگر علمی هم تاکنون تولید شده است به خاطر زهد و روحیه تحقیق طلاب و محققان علوم دینی بوده است، وگرنه با نگاه مادی نمی توان آثار دینی فاخری را تولید کرد.

بی توجهی به امر پژوهش در حوزه های علمیه

وی برگزاری نشست های علمی، جلسات نقد و همایش های تخصصی را لازمه ارتقای فرهنگ پژوهش طلاب برشمرد و مطرح کرد: اینها زمینه ساز رشد و تعالی علوم و رشته های مختلف هست، این فعالیت ها در اعطای رتبه های علمی و دانشگاهی تأثیر بسزایی دارند ولی متأسفانه در حوزه به این امور توجه چندانی نشده است و امتیازات آنها برای اساتید محاسبه نمی شود؛ همین امر یکی از آسیب های پژوهش در حوزه هست که با رفع آن می توان انگیزه تحقیق و کار پژوهشی را به طلاب، اساتید و پژوهشگران دینی برگرداند.

نادری با اعلام اینکه صندوق های حمایتی از سوی سازمان های دولتی در راستای حمایت پژوهشگران تأسیس شده است، گفت: متأسفانه حمایت های آنها به حوزه های علمیه نمی رسد.

وی در پایان تحول در مدیریت آموزش حوزه را مقدمه سامان گرفتن پژوهش در حوزه و مؤسسات پژوهش دینی دانست و افزود: قبل از هرکاری برای اینکه جامعه ثمره پژوهش های دینی را بچشد باید آموزش حوزه متحول شود./804/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات