۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۸۹۴۳۸
در دانشگاه تهران؛

نشست تحلیل و بررسی حوادث فرانسه برگزار شد

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: خیزش عظیم جلیقه زردها در فرانسه انقلابی ضد فاشیزم و عدالت طلبانه جهانی در مقابل نظام سرمایه داری و نئولیبرالیسم است.
نشست بررسی تحولات فرانسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشستی با عنوان "تحلیل و بررسی حوادث فرانسه" عصر سه شنبه در دانشگاه تهران با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد که به بررسی علل و عوامل شکل گیری این حوادث و اتفاقات پرداخت.

در ابتدای جلسه ابراهیم فیاض، جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان این موضوع که حوادث فرانسه یک انقلاب است نه یک شورش به چرایی خیزش عظیم جلیقه زردها در فرانسه پرداخت و با تاکید بر این نکته که این قیام یک انقلاب ضد فاشیزم و عدالت طلبانه جهانی در مقابل نظام سرمایه داری و نئولیبرالیسم است به اهمیت نفوذ و گسترش این انقلاب در کل نظام های سیاسی دنیا اشاره کرد.

وی با توضیح اینکه تحولات در فرانسه شورش و یا انقلاب است، گفت: اگر این حوادث تنها یک شورش باشد مثل اتفاقات سال ۸۸ و دی ماه ۹۶ در ایران خواهد بود؛ اما زمانیکه پشت سر این حرکت فکر باشد و اکثریت مردم به آن ملحق شوند دیگر شورش نیست و انقلاب است.

فیاض همچنین در ادامه به تحولاتی که در چند دهه اخیر به واسطه گسترش شبکه های مجازی ایجاد شده نیز اشاره کرد و با بیان این موضوع که انقلاب عدالت طلبانه مردم فرانسه یک انقلاب حزبی نیست که عدالت در آن توسط احزاب مثلا سوسیال و... تعریف شود، گفت: بحث عدالت، عدالت حزبی نیست و این قبیل موضوعات به شدت در شبکه های اجتماعی تاویل می شود و به همین خاطر امکان کشیده شدن دامنه این انقلاب ها حتی به مصر و ترکیه که رهبران فاشیزمی دارد نیز بسیار زیاد است.

در ادامه این نشست احمد مومنی راد، حقوقدان و کارشناس روابط بین الملل دانشگاه تهران به بحث درباره چالش های پیش رو نظام سرمایه داری پرداخت و با بیان این موضوع که اتفاقات اخیر فرانسه در حقیقت ادامه جنبش "خیزش شبانه" دو سال پیش در فرانسه و جنبش ۹۹ درصدی وال استریت مردم آمریکا است افزود: در حقیقت چالشی که الان در دنیای سرمایه داری وجود دارد خیزش های مردمی و کارگری برای قیام علیه آنچه که نظام سرمایه داری بر غرب حاکم کرده می باشد؛ نظامی که اصول آن مبتبی بر لیبرالیسم، رقابت، سود، آزادی انتخاب شغل و ..‌. است.

مومنی راد همچنین به سابقه فرانسه در خیزش ها و انقلاب های گذشته تاریخ دنیا پرداخت و انقلاب اخیر جلیقه زردها علیه سیاست های لیبرالیسمی مکرون را از این منظر که فرانسه با ادعای اینکه به عنوان مهد دموکراسی، برابری و برادری دنیا با تجربه ۳۰۰ ساله تاریخی، امروز دچار این برخورد دو گانه شده است انتقاد کرد و در ادامه به بایکوت خبری رسانه های دنیا از این قبیل اتفاقات اشاره کرد و به عنوان نمونه از وقایع سوریه و یمن نام برد.

وی در ادامه با اشاره به سیاست دو گانه غرب که از اعتراضات ابتدایی مردم سوریه علیه بشار اسد سوء استفاده کرده و آتش تفرقه و جنگ را در آن کشور روشن کرد، از عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین ناقض حقوق بشر نام برد و افزود: در عربستان هر اتفاق ضد حقوق بشری سانسور و توسط رسانه های غربی منعکس نمی شود. این معیار دوگانه غربی ها نشان دهنده این است که سیاست، ثروت و قدرت بر دنیا حاکم است نه دموکراسی و حقوق بشر.

در ادامه این نشست صادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه علت پدید آمدن جنبش هایی نظیر جلیقه زردها فقر مادی جوامع اروپایی از فرانسه و هلند ‌گرفته تا بلژیک و آلمان و... است، گفت: متاسفانه این مورد در تحلیل این روزهای تحلیل گران جایی ندارد.

وی با طرح این سوال که چرا فقر جوامع اروپایی بازنمایی نمی شود و این تصویر غلط از خوشبختی همه مردم اروپا توسط رسانه های داخلی، حتی صدا و سیما ارائه می شود به انتقاد از عدم پوشش برخی رسانه های داخلی از اخبار این حوادث پرداخت‌ و با بیان این نکته که عده ای در داخل بعد از گذشت چیزی قریب به دو هفته از اتفاقات فرانسه، هنوز که هنوز است حتی یک خبر هم از این رویداد منتشر نکرده اند؛ به ریشه تاریخی این وادادگی در مقابل غرب اشاره کرد و در جمع بندی صحبت هایش به جنبه مثبت این اتفاقات برای مخاطب ایرانی پرداخت.

کوشکی گفت: امیدواریم این اتفاقات باعث شود از یک طرف چهره حقیقی اروپا را بهتر بشناسیم و از طرف دیگر تحقیر تاریخی ما نسبت به اروپا که ریشه در عصر قاجار دارد و عدم پوشش این اتفاقات توسط برخی رسانه های داخلی هم ناشی از همین تحقیر تاریخی است کمتر شود و عظمت اضافی و خوشبختی کاریکاتوری که در ذهن ما نسبت به جوامع اروپایی وجود دارد تعدیل و اروپا و غرب را واقعی تر بشناسیم./969/پ202/ب1

ارسال نظرات