۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۸۹۵۳۳

ارتباط خانوادگی رییس جمهور آمریکا با یک قاتل حرفه‌ای

روابط عمیق ترامپ و خانواده وی با ولیعهد سعودی برای وی مساله ساز شده است به طوری که عده ای از سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات در این مورد شده اند.
ترامپ

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، حدود سه ماه است که قتل جمال خاشقچی دامنگیر بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و عربستانی شده است.

خاشقچی که ابتدا به دلیل روابط خانوادگی خود، جایگاهی ویژه در دولت سعودی داشت، با روی کار آمدن بن سلمان به عنوان ولیعهد، عربستان را ترک کرده و به عنوان منتقد این کشور، شروع به قلم زدن در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز کرد. انتقادهای صریح و بی پروای خاشقچی از بن سلمان و نیز ترامپ، موجب قتل این نویسنده عربستانی بعد از حضور وی در کنسولگری دولت سعودی در استانبول ترکیه شد.

دولت سعودی در اولین واکنش ها به ناپدید شدن این شخصیت عربستانی مدعی شد که وی کنسولگری را ترک کرده است اما چند هفته بعد، با متهم کردن «عده ای خودسر»، قتل وی را تایید کرد. اما با وجود آن که عربستان مسوولیت قتل خاشقچی را پذیرفت، سیاست منفعلانه دولت ترامپ در قبال آل سعود، برای بسیاری از افراد، حتی در حکومت آمریکا، سوال برانگیز شد.

روابط ترامپ رییس جمهور آمریکا با بن سلمان ولیعهد سعودی

به دلیل روابط تنگاتنگ دولت آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، پرونده قتل خاشقچی، رسوایی شدیدی برای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ایجاد کرد. چرا که بعد از انتشار خبر قتل منتقد عربستانی، ترامپ هر گونه مقابله با دولت سعودی را موجب به خطر افتادن منافع اقتصادی آمریکا و نیز سیاست های ضد ایرانی این کشور توصیف کرد.

علاوه بر این، هفته گذشته و بعد از آن که نیویورک تایمز مدعی شد که یکی از مشاوران عالی کاخ سفید، به «مهمترین حامی» بن سلمان در کاخ سفید تبدیل شده است؛ روابط جراد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید و داماد ترامپ با بن سلمان نیز برای آمریکا مساله ساز شد.

نیویورک تایمز در گزارش خود مدعی شده است که حتی کوشنر برای سپری کردن شرایط بحرانی بعد از قتل خاشقچی، توصیه هایی برای بن سلمان داشته است.

جراد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور عالی کاخ سفید، روابط تنگاتنگی با ولیعهد سعودی دارد.

سناتور الیوت اینگل، رییس کمیته روابط خارجی آمریکا در گفت و گویی با سی ان ان، خواستار تحقیقات کاملی در مورد سیاست انفعالی دولت ترامپ در قبال عربستان سعودی شد. این تحقیقات شامل بررسی روابط بین جراد کوشنر، مشاور عالی کاخ سفید و داماد ترامپ با بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز می شود.

در طرح سناتور دموکرات برای بررسی روابط آمریکا با عربستان در سنا، حتی قرار است که نقش آمریکا در جنگ عربستان علیه یمن نیز بررسی شود؛ چرا که هفته گذشته گروهی از سناتور های دموکرات و جمهوری خواه، لایحه ای را تصویب کردند که بن سلمان را رسما مسوول قتل خاشقچی و نیز مسوول جنایات عربستان در یمن معرفی می کرد.

پیش از این نیز سنای آمریکا با وجود آن که در کنترل جمهوری خواهان است، بعد از قتل خاشقچی سیاست های حمایتی ترامپ در قبال عربستان سعودی را محکوم کرده و خواستار قطع همکاری آمریکا در حمله عربستان به یمن شده بود./847/ب

امیر رحیمیان
ارسال نظرات