۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۵۹۳
سر مقاله؛

پرسش از بورس نفت

این روزها خبرهای متفاوتی در‌ مورد میزان فروش نفت ایران منتشر می‌شود؛ ابزار تحریمی‌ که آمریکا به کار گرفته تا میزانش به صفر برسدتاکنون نتوانسته آنرا محقق سازد.‌ در برابر این خدعه، پیشنهادهایی در داخل کشور مطرح شده که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی بورس نفت است.
بورس نفت

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها خبرهای متفاوتی در‌ مورد میزان فروش نفت ایران منتشر می‌شود؛ ابزار تحریمی‌ که آمریکا به کار گرفته تا میزانش به صفر برسدتاکنون نتوانسته آنرا محقق سازد.‌ در برابر این خدعه، پیشنهادهایی در داخل کشور مطرح شده که مهم‌ترین آن‌ها راه‌اندازی بورس نفت است؛ این طرح حدود 11‌سال پیش اعلام و اجرا شد، لیکن بخش تجارت نفت خام آن در تمام این سال‌ها مغفول مانده.

بورس نفت داخلی، ابتکار عملی خاص برای دور زدن تحریم‌هاست که در آن به کارگرفتن نقدینگی و سرمایه‌های وسیع بخش خصوصی، تضمین سقف تولید نفت و مهم‌تر از همه، ورود اسکناس ارز‌(نه حواله و امثال آن) به داخل رقم خواهد خورد. هرچند در آبان‌ماه در چند نوبت نفت خام در بورس عرضه شد اما وزارت نفت به بهانه اخذ مجوز از شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرآیند عرضه نفت در بورس را متوقف کرد.

همچنین شواهد نشان می‌دهد الزامات قانونی کافی در این راستا وجود دارد و مانع اصلی اجرای این راهکار انحصارطلبی وزارت نفت در صادرات نفت کشور است. توقف مجدد راهکار ضدتحریمی، عرضه نفت در بورس که ناشی از دلخوشی به معافیت‌های موقتی آمریکا به برخی خریداران و عدم اتکا به توانمندی شرکت‌های خصوصی برای صادرات نفت است، خطایی استراتژیک محسوب می‌شود که وزارت نفت در حال اجرای آن است.

حالا پرسش این است که چرا این ایده خلاقانه‌ بعد از گذشت 10‌سال و اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ها اجرایی نمی شود؟ چرا وزارت نفت در این‌باره و هر راه‌حل متفاوت برای فروش نفت، مقاومت منفی انجام می‌دهد و حیرت ناظران را برانگیخته؟ منافع چه کسانی از این محل تهدید می‌شود که مانع از تحقق این برنامه شده‌اند؟ و...؛ این‌ها سؤالاتی است که خودشان چندان با اهمیت نیستند، مهم آن است که زودتر با رفع همه نواقص و مشکلات، این ایده وارد فاز عملیاتی شده و گشایشی برای ایران فراهم آورد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات