۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۸۹۷۳۳
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق پاکدشت:

ثمره علم در پژوهش است

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت با بیان اینکه ثمره علم در پژوهش است، گفت: وقتی پژوهشگری ضعیف باشد نمی توان قدمی برای نیازهای کشور برداشت.
علی اکبر پادرلو

حجت الاسلام علی اکبر پادرلو معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وضعیت آثار پژوهشی را از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت: یکی از علل این اوضاع نبود اساتید پژوهش، عدم بودجه کافی برای دعوت اساتید و دستگیری طلاب و عدم وقت آزاد طلبه برای پژوهش است که این خود آفت بزرگ پژوهشگری است.

وی اضافه کرد: ثمره علم در پژوهش است، وقتی پژوهشگری ضعیف باشد نمی توان قدمی برای نیازهای کشور برداشت.

استاد حوزه عدم اطلاع رسانی فواید پژوهش و عدم تمکین مالی طلاب را آسیبی بر سر راه تولید علوم دینی برشمرد و افزود: طلبه ها در سنی هستند که باید تشکیل زندگی بدهند و نداشتن امکانات و نفقه زندگی، آنان را از لحاظ روحی آزار می دهد.

وی با یادآوری اینکه اسلام آدمی را از قرار دادن حب دنیا در دل مذمت کرده است، گفت: طلبه باید با حب دنیا مبارزه کند اما وقتی مادیات برای ترقی باشد منافاتی با زی طلبگی ندارد، باید از این منظر نگاه کرد که مادیات و پول سخت افزار کسب علم است و تا نباشد نمی شود نرم افزار را پیاده کرد، امروز حتی نمی توان محل مناسبی برای ویراستاری آثار حوزویان با هزینه و کار خوب پیدا کرد.

مسؤولان حوزه به دیدار طلاب در شهرستانها بروند

حجت الاسلام پادرلو ادامه داد: اگر پژوهشگر در این راه قدم های خوبی بردارد، همین بحث پژوهش برای امرار معاشش قابل بهره برداری است که متأسفانه در این زمینه هم اطلاع رسانی مناسبی نشده است.

وی با ابراز گلایه از عدم سرکشی مسؤولان حوزوی به طلاب در شهرستان ها، مطرح کرد: حداقل حمایت مسؤولان اینست که با حضورشان در حوزه ها، شور و بلوا در دل طلبه ها راه بیاندازند که متأسفانه این هم بسیار کم انجام می شود، حتی مرکز خدمات حوزه هم قدم خاصی در این زمینه برنداشته است، معاونت پژوهش حوزه باید وارد کار شود و آثار پژوهشگران را وارد جامعه کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت با بیان اینکه ممکن است کسی اهل قلم باشد اما از نظر علمی خالی باشد، اظهار کرد: اینگونه قلمها می تواند برای دین آسیب باشد، که اگر دولت و سازمانهای مربوطه قرار است حمایتی از پژوهش های دینی داشته باشند باید با مسؤولین پژوهش در ارتباط باشد، نه خود طلبه.

وی پیشنهاد داد: مسؤولان در برنامه ریزی حوزه وقتی را برای پژوهش، به طلاب اختصاص دهند، ضمن اینکه خود اساتید باید اهل پژوهش و قلم باشند، باید با اطلاع رسانی دقیق برای طلاب کلاس ویژه پژوهش بگذارند.

استاد حوزه علمیه در پایان با توصیه به طلاب مبنی بر تقویت بار علمی گفت: پناه می بریم به خدا از روزی که طلبه بدون بار علمی دست به قلم شود، این خطری است که اگر مراقب بعضی از آثار نباشیم نه تنها خدمت نیست بلکه خیانت به بشریت خواهد بود./804/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات