۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۹۰۳۸۷

نشست بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز فرهنگی هنری برگزار شد

نشست بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز فرهنگی هنری برگزار شد
در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی، نشست بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز فرهنگی هنری این مرکز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد حسنی «رییس مرکز فرهنگی هنری» در نشست بیان دستاوردهای پژوهشی این مرکز در دومین روز از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با اشاره به این که ما کاملاً به صورت ناپلئونی در این نمایشگاه حضور داریم، گفت: ما به معنای متعارف، پژوهشی نیستیم و بودجه پژوهش نداریم، البته پژوهش بمعنی الاعم در هنر وجود دارد ولی چیزی تحت عنوان پژوهش بمعنی الاخص نداریم.

وی با اشاره به قیاس ناپذیری پژوهش بین مراکز مختلف هنری، تبلیغی و پژوهشی اظهار داشت: همانطورکه تمام بخش های دفتر در نمایشگاه هفته پژوهش حضور دارند، این نمایشگاه می تواند مثلاً در هفته هنر اسلامی و یا مناسبت های هنری دیگر در حوزه هنر و رسانه هم برپا شود؛ مخصوصاً حالا که همه بخش های مختلف دفتر، فعالیت های هنر و رسانه دارند.

رییس مرکز فرهنگی هنری تصریح کرد: در حوزه پژوهش فرماندهی واحد داریم ولی در حوزه هنر و رسانه مراکز مختلفی هستند که فعالیت دارند و حتی دستشان از مرکز فرهنگی هنری هم باز تر است، در حالی که مرکز فرهنگی هنری حق برپایی جشنواره ندارد و آنها جشنواره هنری برگزار می کنند.

وی گفت: فارغ از این که فرماندهی و نظارت بر فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر بر عهده مرکز فرهنگی هنری نیست، خوب است که از فعالیت های هم مطلع باشیم که چه برنامه هایی در حوزه تولید فیلم، انیمیشن، داستان، خوشنویسی و دیگر فعالیت های هنری صورت می گیرد و چه خروجی داشته است.

حسنی با اشاره به فعالیت های پژوهشی مرکز فرهنگی هنری اظهار داشت: ما در حوزه سواد رسانه بیش از 30 نشست تخصصی و کارگاه را برگزار کردیم و برخی از این ها مسائل عینی، جزئی و مصداقی است و برخی هم تحلیلی، نظری و تئوریک است.

وی ادامه داد: ما در حوزه سواد رسانه یک دوره «فلسفه فیلم» برگزار کردیم و در همین 30 دوره برخی جریان های سینمای هالیوود هم بررسی شد.

رییس مرکز فرهنگی هنری با اشاره به اهتمام این مرکز در حوزه سواد رسانه، ابراز داشت: این اهتمام باعث شده مفهوم سواد رسانه از حالت گالری طور خارج شده و فاز جدیدی در زمینه سواد رسانه باز شود و طلابی که لزوماً هنرمند به معنای متعارف نیستند و قرار نیست هنرمند شوند، به عنوان کارشناس رسانه آموزش ببینند.

وی گفت: رسانه معنای عامی دارد و با وجود ابزارهای رسانه ای جدید، طلبه باید بالای منبر برای کسانی صحبت کند که ذهنشان مملو از داده های رسانه است و باید رسانه را بشناسند؛ لذا بحث سواد رسانه مورد حمایت جدی دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفت و تأثیرات خود را هم گذاشته است.

حسنی اظهار داشت: همچنین در انجمن های مطالعات نظری، شعر و داستان هم حداقل 30 عنوان نشست و کارگاه برگزار کردیم، از جمله سلسله نشست هایی تحت عنوان «حکمت هنر» در خدمت مرحوم آیت الله حائری شیرازی بودیم که در بخش هنرهای ادبی تدوین شد و کتابش هم منتشر شده است.

وی افزود: معدود طرح های پژوهشی هم سمت ما آمده است که یکی «بررسی مسأله صداقت در سینما و تلویزیون» است که به سفارش میز اخلاق قطب های فکری و فرهنگی بوده و دو طرح پژوهشی هم در میز علوم انسانی طرح و در انجمن مطالعات نظری پیگیری شد و نهایتاً تصویب کردند که چون ما مرکز پژوهشی نیستیم، کارهای پژوهشی اش به مشهد واگذار شود و آنها کار را به عنوان مجری به برخی از اعضای انجمن مطالعات نظری بفرستند.

رییس مرکز فرهنگی هنری گفت: یک طرح هم از میز علوم انسانی داشتیم که تهیه یک اثر پژوهشی در باب دیدگاه های آیت الله جوادی آملی در عرصه هنر بود که مستقیم به مرکز سپرده شد و ما در تهیه برخی منابع آن به مشکل خوردیم و با رایزنی با حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا ایشان پیگیری کردند و کار جلو رفته است.

وی با اشاره به فرصت سازی های صورت گرفته در مرکز فرهنگی هنری گفت: ما در رایزنی با سازمان سینمایی تفاهم نامه ای را با بخش پژوهش و توسعه این سازمان امضا کردیم که یکی از بندهای این تفاهم نامه مربوط به پژوهش های سینمایی بود که برای حمایت از پژوهش ها و پایان نامه های سینمایی طلاب اهل هنر و قلم صورت گرفت.

حسنی با اشاره به کتاب های منتشر شده در این مرکز اظهار داشت: کتاب های «حکمت هنر»، «آسمان نزدیک است»، «تبلیغ در سرزمین عجایب» و «رمان نیرنگ نیزه ها» برخی از آثاری است که منتشر شده و اکنون کتاب های «پایتخت درد»، «جهانی در میم»، «نیرنگ سایه‌ها»، «سینما»، «دین و سیاست» و «جریان شناسی انتقادی گرافیک در سینمای پس از انقلاب» در دست انتشار می‌باشد.

وی افزود: برخی آثار مکتوب دیگری هم از قطب ها به ما رسیده که در حوزه ادبیات داستانی است و در قالب داستان کوتاه و رمان هفت هشت مجموعه داستان و رمان به ما سپرده شده که برخی تمام شده و برخی هم در دست تألیف است.

رییس مرکز فرهنگی هنری ادامه داد: مجموعه آثار تصویری که توسط این مرکز تولید شده، نزدیک به 19 قسمت آثار موشن گرافی، 5 عنوان فیلم داستانی کوتاه و یک مجموعه انیمیشن کوتاه با موضوع «صداقت» است که به واسطه مأموریتی که از قطب ها به ما رسیده، انجام شده است.

وی با بیان این که برنامه ریزی و مدیریت راهبردی برای حوزه پژوهش با حوزه تولیدات هنری متفاوت است، گفت: حوزه پژوهش، حوزه تجزیه و دسته بندی مفاهیم است که در تولیدات هنری هم وجود دارد ولی تفاوت این دو در این است که پژوهش، موضوع محور و هنر، ایده محور است.

حسنی با بیان این که چالش ما از اول انقلاب تا کنون این بوده که عرصه هنر و رسانه را خوب نشناختیم، گفت: ارزیابی بخش پژوهشی متفاوت با بخش تبلیغی و هنری است و ما سیاست ها و اصول اصلی را می پذیریم ولی در مورد اینکه در حوزه هنر و رسانه چگونه باید تحقیق شود، مثل مراکز دیگر نیست.

در ادامه از کانال رسمی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در آپارات به عنوان یک کانال با موضوع دینی رونمایی شد./1330/د103/ج
ارسال نظرات