۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۹۰۴۳۸
آیت الله اعرافی:

وحدت حوزه و دانشگاه سبب سعادت و پیشرفت جامعه می شود

وحدت حوزه و دانشگاه سبب سعادت و پیشرفت جامعه می شود
آیت الله اعرافی گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه، یک تکلیف بزرگ الهی و حق الناسی بر دوش دانشگاهیان و حوزویان است که سبب سعادت و پیشرفت جامعه اسلامی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مراسم روز وحدت بین حوزه و دانشگاه در مدرسه عالی شهید مطهری تهران حضور پیدا کرد.

آیت الله اعرافی در ابتدای سخنانش وحدت بین حوزه و دانشگاه را یک تکلیف بزرگ الهی و آن را یک حق الناس بزرگ بر دوش دانشگاهیان و حوزویان دانست و با اشاره به یکی از ویژگی اولوالالباب در سوره مبارکه رعد(وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ)، تعامل نخبگان یک جامعه را پیوند الهی دانست و افزود: پیوند هایی که خدا در سوره مبارکه رعد به آن فرمان داده است متعدد و متنوع است و بدون تردید یکی از مهم ترین پیوند هایی که باعث سعادت جامعه و پیشرفت جامعه الهی و اسلامی می شود، تعامل نخبگان یک جامعه می باشد که امروز در حوزه و دانشگاه تجلی کرده است.

وی در ادامه به اهمیت نقش مهم و حیاتی نخبگان جامعه پرداخت و افزود: نخبگان جامعه که در قله جامعه قرا می گیرند و از آنجا فکر و فرهنگ را به سمت جامعه سرازیر می کنند، نقش بزرگی در هدایت و رشد و تعالی و احیانا سقوط جامعه دارند که تعامل و یا گسست بین نخبگانی در پیدایش هر یک از وضعیت های رشد یا سقوط دخیل است.

وی در جمع بندی قسمت اول سخنانش اظهار داشت: بنابراین، دانشگاهی و حوزوی حق ندارد در مسیر رشد و تعالی همه جانبه جامعه نباشد و یا تعامل و هم گرایی در این خصوص نداشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان مقدمه ای کوتاه به بیان گزارشی از تعامل حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: ما در حوزه های علمی و دانشی و معرفتی و فرهنگی و قضایی و ... جا به جا در حوزه و دانشگاه شاهد حضور دانشگاهیان و حوزویان هستیم که این همکاری، شانه به شانه به تولید و ارائه الگوهای جدیدی منجر شده است.

وی در ادامه به ساحت دانشی و معرفتی تعامل بین حوزه و دانشگاه اشاره کرده و اظهار داشت: مرز های سابقی که بین حوزه و دانشگاه بوده است، امروز برداشته شده و ما امروز در جایگاه بهتری نسبت به دهه های گذشته قرار داریم، به عنوان مثال 50 رشته از علوم حوزوی از قبیل فقه و نهج البلاغه و تفسیر و قریب پنجاه رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی تا دکتری در دانشگاه ها تدریس می شود که این نشان از تغییر معادلات نسبت به قبل است.

آیت الله اعرافی در ادامه از تعداد دانشجویان و طلاب مشغول به تحصیل در حوزه و دانشگاه گزارشی را ارائه کرد و گفت: 90 هزار دانشجو در این پنجاه رشته ای که موجود است در حال تحصیل می باشند و همین اندازه نیز فارغ التحصیل دانشگاهی در این رشته ها وجود دارد و در حال حاضر 10 هزار طلبه در دانشگاه های کشور از رشته های علوم انسانی گرفته تا کامپیوتر و ریاضی و ... مشغول تحصیل هستند و بیش از 5 هزار دانشجو در حوزه مشغول تحصیل می باشند.

وی با بیان این نکته که مراکز و دانشگاه هایی که تلفیقی از حوزه علمیه و دانشگاه هستند و مرز های حوزه ودانشگاه را به هم نزدیک کرده اند اشاره کرده به ارائه آماراز این مراکز در سطح کشور پرداخت و ابراز کرد: از نمونه های بارز این مراکز در تهران می توان به دانشگاه امام صادق(ع) و مدرسه عالی شهید مطهری اشاره کرد، در قم نیز 20 مرکز 200 رشته دانشگاهی را در خود دارند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به ارائه دروس معارف در دوران کارشناسی نیز اشاره کرد و یکی دیگر از دستاوردها و تعاملات بین حوزه و دانشگاه را حوزه های دانشجویی دانست.

وی در پایان این بخش از سخنانش به محور  اصلی تعامل بین حوزه و دانشگاه یعنی علوم انسانی و اسلامی پرداخت و از بین 14 تئوری که در باب علم اسلامی انسانی وجود دارد به ذکر چند مورد اشاره کرده و گفت: ما مدافع تاثیر علوم و معارف الهی در مبادی و مبانی علوم انسانی هستیم و بر این باوریم که بدون تردید، این مهم اثر گذار است و همچنین مبانی ارزش شناسی و انسان شناسی اسلامی مثل غیر اسلامی در شاکله و ساختار علوم انسانی و جهت گیری های آن موثر واقع می شود و روش عقلی استدلالی و وحیانی نیز کاملا در فضای علوم انسانی اثر گذار است.

آیت الله اعرافی در پایان خاطر نشان کرد که مقوله حوزه و دانشگاه مقوله ای همچنان زنده است اما همواره دست خوش شرایط جدید با توجه به تحولات دو نهاد و جامعه می شود که این مقوله دائم باید بازسازی و بازنگری شود./811/ پ202/ب1
ارسال نظرات