۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۵۳۸
حجت الاسلام پیروزمند در گفت وگو با رسا:

ابلاغ سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی بیانگر پویایی و کارآمدی نظام است

ابلاغ سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی بیانگر پویایی و کارآمدی نظام است
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه ابلاغ سند الگوی پیشرفت بیانگر کارآمدی نظام است، گفت: طراحی سند الگونیازمند حمایت عملی مسؤولان است.

حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ابلاغ سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی از جانب رهبر معظم انقلاب بیانگر پویایی نظام اسلامی است، اظهار داشت: بر خلاف ادعاهای واهی بدخواهان انقلاب مبنی بر ناکارآمدی نظام اسلامی برای اداره جامعه، نظام اسلامی در مقابل حوادث داخلی و خارجی منفعل نخواهد بود.

وی با اشاره به پیشرفت های زیادی که در طول سال های گذشته صورت گرفته است، ابراز داشت: تنظیم سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی به عنوان یک منطق و راهنما برای حرکت عمومی نظام، امری ضروری و مورد نیاز بوده و تدوین این سند نشان دهنده توانایی نظام در برنامه ریزی برای افق های بلندتر است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی نظارت مستقیم حوزه علمیه را در بخش هایی از سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به محتوای پیشنهادی سند الگوی پیشرفت در قمست مبانی سند و لایه ها و بخش هایی که باید بر گرفته از منابع اسلامی باشد، حوزه با نظارت مستقیم خود نقش تعیین کننده ای در شکل گیری این سند خواهد داشت.

وی برنامه ریزی و طراحی چشم انداز افق حرکت کشور را از دیگر وظایف حوزه دانست و عنوان کرد: ترسیم چشم انداز افق آینده چون غایت حرکت کشور را مشخص می کند و بیانگر مطلوبیت هایی است که جامعه اسلامی می خواهد به سمت آن ها حرکت کند؛ بنابراین بیان مطلوبیت ها هم باید متناسب با فرهنگ و آموزهای اسلامی باشد.

حجت الاسلام پیروزمند با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید در دیگر بخش های سند الگوی پیشرفت هم نظارت غیر مستقیم داشته باشد، افزود: در بخش های سیاست ها، تدابیر و اقدامات هم حوزه باید نظارت داشته باشد به این معنا که باید جریان مبانی و افق چشم انداز را در سیاست ها و تدابیر رصد و نظرات مراجع را لحاظ کند و تناسب عوامل پایین دست با عوامل بالا دست را احراز کند.

وی افزود: رسالت حوزه علمیه در شکل گیری این سند محدود به این مسائل نخواهد بود و باید نقش نظارتی و مشارکتی حوزه در تعیین نظام مطلوبیت ها و اهداف، تعیین عامل و متغیرهای اصلی در جامعه، چگونگی تأثیر گذاری این سند در لایه های بعدی نظام از جمله قانون گذاری و تنظیم برنامه های توسعه، حفظ شود.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به همکاری ها و اقدامات فرهنگستان با مرکز راهبردی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: فرهنگستان علوم اسلامی از ابتدای شکل گیری مرکز راهبردی الگوی پیشرفت حضور فعال داشته است و ما در آغاز کار مرکز، مفهوم الگوی پیشرفت و فرآیند دستیابی به الگوی پیشرفت را به محضر رهبر معظم انقلاب و مسؤولان مربوطه پیشنهاد دادیم.

وی ادامه داد: فرهنگستان علوم اسلامی بعد از شکل گیری مرکز الگوی پیشرفت با برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان مرکز الگو، ایدهای خود را در مفهوم شناسی، نقشه راه دستیابی به الگو، چگونگی روند طراحی الگو و همچنین پیشنهادهای نسبت به ساختار اندیشکده های مرکز الگو، ارائه کرده است.

حجت الاسلام پیروزمند با تأکید بر پیگیری های لازم توسط مرکز الگوی پیشرفت برای عملی کردن برنامه های پیشنهادی گفت: پیشنهادهای ارائه شده توسط  فرهنگستان علوم اسلامی علی رغم اینکه با استقبال مسؤولان مرکز الگوی پیشرفت مواجه شد اما درعمل اتفاقی صورت نگرفت.

وی بر رویکرد حضور حداکثری فرهنگستان علوم اسلامی برای همکاری و همفکری در شکل گیری سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به فراخوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر همفکری تمام مجموعه های اجرایی و علمی کشور برای تکمیل طراحی سند الگو پیشرفت، در فرهنگستان علوم اسلامی ظرفیت های جدیدی برای همکاری با حرکت عمومی نظام ایجاد شده و امیدواریم با حمایت عملی مسؤولان  بتوانیم تأثیر گذار باشیم./842/ت302/ق

ارسال نظرات