۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۵۹۰۵۶۴
حجت الاسلام قاسمیان:

حوزه علمیه تهران ظرفیت‌های بالایی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی دارد

حوزه علمیه تهران ظرفیت‌های بالایی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی دارد
مسؤول اداره امور پژوهشگران مرکز مدیریت خواهران با بیان اینکه عظمت دانش به پژوهش است، گفت: استان تهران از ظرفیت‌های بالایی در زمینه تقویت فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسمیان مسؤول اداره امور پژوهشگران مرکز مدیریت خواهران، امروز در مراسم تجلیل از طلاب برتر پژوهشگر و رونمایی از نشریه پژوهشی موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی (ص) که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: مسؤولیت پذیری طلاب و مسؤولان باید براساس تحول و پاسخگویی به مسایل نظام، جامعه و مردم باشد.

وی افزود: بر همین اساس تا زمانی که فعالیت‌های پژوهشی نباشد هیچ یک از این اهداف محقق نمی‌شود؛ تحول و رفع نیاز‌های کشور در گرو امر پژوهش است.

حجت الاسلام قاسمیان با تاکید بر اینکه آموزش باید پژوهش محور باشد و نباید به بهانه آموزش امر پژوهش مورد غفلت قرار گیرد، ابراز کرد: در آموزش اینگونه نیست که ابتدا به فرد آموزش داده شود و سپس به امر پژوهش برسد بنابراین همگام با آموزش باید فعالیت‌های پژوهشی انجام شود تا طلاب به همراه آموزش مهارت‌های پژوهشی را نیز کسب کند.

مسؤول اداره امور پژوهشگران مرکز مدیریت خواهران با بیان اینکه آموزش بدون پژوهش هزینه بر است، ابراز کرد: پژوهش سرمایه گذاری برای حوزه‌های علمیه است بنابراین حوزویان باید به این امر بسیار توجه داشته باشند.

وی هدف موسس و هیات امنای این مدرسه علمیه از تاسیس این مرکز علمی را تربیت مجتهده در امور فقهی و سایر موارد بیان کرد و گفت: نخبه پروروی مهمترین هدف مدرسه علمیه رفیعة المصطفی (ص) است.

حجت الاسلام قاسمیان ادامه داد: همچنین راه اندازی مرکز پژوهشی خواهران از دیگر اقداماتی است که از سوی این مرکز انجام خواهد گرفت.

مسؤول اداره امور پژوهشگران مرکز مدیریت خواهران در زمینه مباحث پژوهشی این مدرسه گفت: در امر پژوهشی نمی‌توان مقطعی رفتار کرد چرا که برنامه‌های پژوهشی منسجم اثر بخش و تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین طلاب از همان ابتدای ورود باید مهارت‌های پژوهشی را براساس برنامه ریزی دقیق و منسجم فرا بگیرند.

وی با تاکید براینکه ایجاد رشد فرایند پژوهش باید در حوزه‌های علمیه آغاز شود، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه باید با ایجاد انجمن‌ها و کانون‌های پژوهشی طلاب را جذب فعالیت‌های پژوهشی کرده و بعد از فارغ التحصیل شدن با ایجاد هسته‌های پژوهشی آنان را حفظ کنند.

حجت الاسلام قاسمیان ادامه داد: عضویت طلاب در هسته‌های پژوهشی بسیار معتبر و مهم قلمداد می‌شود اگر تعداد هسته‌های پژوهشی یک مدرسه بیشتر شد مدرسه باید به دنبال یک هسته دیگر پژوهشی باشد تا طلاب عضو آن شود که بعد از فارغ التحصیلی بتواند عضو موسسات پژوهشی شود.

مسؤول اداره امور پژوهشگران مرکز مدیریت خواهران ایجاد مجلات پژوهشی را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: با منتشر کردن فعالیت‌های پژوهشی طلاب در نشریات تخصصی به آنان انگیزه فعالیت بیشتر می‌دهد. بر اساس فرمایش رهبری که فرمودند اگر می‌خواهیم علم صورت بگیرد راهی جز پژوهش وجود ندارد؛ ما باید برای محقق شدن کلام رهبری برنامه ریزی کنیم و نسبت به پژوهش پژوهشگران ارزش قائل شویم.

وی با بیان اینکه استان تهران از ظرفیت‌های بالایی در زمینه تقویت فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران دارد، گفت: تهران به استان قم بسیار نزدیک است بر همین اساس مدارس علمیه خواهران به راحتی می‌توانند از نخبگان حوزوی حاضر در استان قم استفاده کنند و این رفت و آمد عالمانه به حوزه‌های علمیه خواهران سبب می‌شود به حوزه‌های علمیه خواهران اعتبار ببخشد و قضاوت نخبگانی نسبت به حوزه‌های علمیه خواهران صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان در پایان خاطرنشان کرد: عظمت دانش به پژوهش است، پژوهش در حوزه‌های علمیه علاوه بر فضیلت داشتن یک امر بسیار ضروری قلمداد می‌شود./۸۱۳/پ202/ب1
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات