۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۹۰۵۷۹
همزمان با هفته پژوهش و فناوری؛

دستاوردهای پژوهشی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تبیین شد

دستاوردهای پژوهشی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تبیین شد
مسئولان و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بخشی از دستاوردهای علمی این مرکز را تبیین کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، مسئولان و کارشناسان مرکز به بیان بخشی از دستاورد‌های پژوهشی پرداختند.

حجت الاسلام حکیمیان "مدیر علمی گروه قرآن و حدیث" این مرکز با تشریح دستاورد‌های پژوهشی گفت: کتاب پاسخ به سوالات قرآنی از جمله این فعالیت هاست.

حجت الاسلام فلاح زاده "مدیر علمی گروه تاریخ" نیز پژوهش‌ها را مبتنی بر نیاز جامعه دانست و گفت: بحث عطش، حضرت رقیه، جنگ‌های پیامبر و باستان گرایی از جمله مهمترین آنهاست.

وی ضمن بیان توانمندی‌های کارشناسان تاریخ مرکز افزود: این توانمندی‌ها به حدی است که کارشناسان مرکز در حال حاضر ارزیابی بسیاری از تحقیقات علمی خارج از مرکز را انجام می‌دهند.

مدیر علمی گروه تاریخ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در انتها ضمن ابراز خرسندی از گسترش رویکرد پژوهش افزود: مرکز ملی به کانون دانشمندان جوان تبدیل شده است.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، مدیر علمی گروه فقه مرکز ملی نیز در این جلسه به بیان فعالیت‌های گسترده بخش فقه پرداخت و بیان داشت تنوع سوالات با مقلدین مختلف منجر به پویایی و تسلط پاسخگویان به فتاوای مراجع معظم تقلید شده و کارشناسان مرکز نیز هر کدام براساس توانایی و علاقه اقدام به فعالیت‌های پژوهشی متنوع کرده اند.

آخرین سخنران مراسم، حجت الاسلام قرائتی" مدیر بخش مکتوب مرکز" بود که وی با سخنانی متفاوت درباره پژوهش در مرکز ملی پاسخگویی به ارائه بحث پرداخت.

وی با بیان اینکه نیاز مخاطبان دریافت متون یا پاسخ‌های پژوهشی نیست افزود: هر چند یکی از لوازم پاسخگویی پژوهش است، اما علاوه بر اتقان علمی، ارائه پاسخ متناسب با سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی مخاطبان در اولویت نخست قرار خواهد داشت.

مدیر بخش مکتوب مرکز ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد در برخی از عناوین و درختواره‌های مصوب مراکز پژوهشی، حتی یک سوال هم طی چندین سال مطرح نشده است و حدود یک سوم درختواره آن مراکز خالی از موضوعات مورد ابتلای مردم بوده است لذا پس از اذعان به اهمیت پژوهش، اما مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و سایر مراکز پاسخگویی نیازمند تعریف ساختارها، فرایند‌ها و استاندارد‌های متناسب پژوهشی متناسب اولویت‌های پاسخگویی می‌باشد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه هنر ما تبدیل کردن پژوهش‌ها به محتوا‌های مورد فهم و نیاز جامعه می‌باشد افزود: در حال حاضر جای مرکز تخصصی پاسخگویی یا سطوح تخصصی حوزوی با این موضوع خالی است، چه اینکه روحانیون در عرصه‌های مختلف اجتماعی مورد سوال قرار گرفته و ارائه پاسخ به مخاطبان علاوه بر دانش، نیازمند مهارت‌هایی است که چنین مرکزی خواهد توانست تامین کننده آن باشد./1330/د103/ج
ارسال نظرات