۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۹۰۶۹۱
مسجدی:

وضعیت دخانیات مدیریت نشود با بحران سلامت مواجه خواهیم شد

وضعیت دخانیات مدیریت نشود با بحران سلامت مواجه خواهیم شد
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور بر لزوم نظارت بر وضع دخانیات تأکید کرد و گفت: وضعیت دخانیات مدیریت نشود با بحران سلامت مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا مسجدی دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات کشور پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که 4 نوع بیماری در زمینه مرگ و میر افراد جامعه نقش بسزایی ایفا می کنند، گفت: بیماری های قلب و عروق، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت امروز زمینه 80 درصد مرگ و میر در جامعه را فراهم می آورند.

وی ادامه داد: پزشکان و روان شناسان دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، افراط و تفریط در غذا خوردن، کمبود فعالیت فیزیکی، مصرف الکل، آلودگی هوا و مواردی از این دست را از عوامل ایجاد آن 4 نوع بیماری معرفی کرده اند.

مسجدی خاطرنشان کرد: پزشکان گفته اند که اگر ما بتوانیم سیگار و قلیان را کنترل کنیم، آمار مبتلایان به سرطان حدود یک سوم کاهش می یابد.

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات کشور با اشاره به قانون جامع کنترل دخانیات ابراز کرد: این قانون در سال 1385 تصویب و طبق آن استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد و برای کسانی که این قانون را رعایت نمی کنند، جریمه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که کشور ما در زمینه تصویب قوانین بسیار خوب عمل می کند، اما در عرصه اجرایی دچار ضعف است، عنوان کرد: کمتر از 2 درصد زنان و دختران سیگار و حدود 40 درصد دختران دانش آموز و دانشجو قلیان مصرف می کنند؛ قلیان امروز به یک معضل تبدیل شده و قبح آن در میان خانواده ها شکسته شده و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجدی با تأکید بر این که اگر وضعیت دخانیات در کشور مدیریت نشود در آینده با بحران سلامت مواجه خواهیم شد، گفت: طبق قانون، قهوه خانه ها جزء اماکن عمومی هستند و باید جلوی آن ها گرفته شود؛ برخی تلاش می کنند تا این مکان ها را جزء اماکن خصوصی تعریف کنند که در این صورت دیگر نمی توان هیچگونه نظارتی بر آن ها داشت.

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات کشور با بیان این که  2 میلیون و 800 هزار جوان معتاد داریم و اعتیاد از سیگار و قلیان شروع می شود، یادآور شد: ارز مبادله ای 4200 تومانی نباید برای وارد کردن سیگار و تنباکو اختصاص داده شود، بلکه باید تلاش کنیم تا این مقدار هزینه را در زمینه مواد غذایی و دارویی مورد نیاز جامعه خرج کنیم./841/پ202/ق

ارسال نظرات