۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۹۰۷۸۱

پایه های سست حکومت ترامپ دو سال بعد از آغاز ریاست جمهوری

پایه های سست حکومت ترامپ دو سال بعد از آغاز ریاست جمهوری
دونالد ترامپ با گذشت دو سال از ریاست جمهوری آمریکا جایگاهی بی ثبات در این کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ در حالی دومین سال ریاست جمهوری خود را به پایان می رساند که پایه های مطمئنی برای حکومت ندارد.

طی دو سال اخیر، سلطه جمهوری خواهان بر مجلس سنای آمریکا افزایش یافته است اما در مجلس نمایندگان، دموکرات ها به جایگاه مورد توجهی دست یافته و کنترل آن را در دست گرفته اند.

در حالی که کنگره آمریکا به دو قسمت جمهوری خواه و دموکرات تقسیم شده است، رییس جمهور این کشور تصویب لوایح مهم و اصلی در امور داخلی را به طوری فزاینده دشوار می بیند که از جمله این لوایح می توان به لایحه کاهش مالیات - ارائه شده از سوی جمهوری خواهان - اشاره کرد.

همچنین پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا برای رای آوردن ترامپ از سوی بازرس ویژه دیوان عالی قضایی آمریکا یعنی رابرت مولر در حال پیگیری است و ناظران این انتظار را دارند که مولر بخشهایی و یا همه نتایج تحقیقات خود را در شش ماه اول سال 2019 منتشر کند. انتظار می رود که ترامپ با این نتایج به شدن مخالفت کند.

در همین حال ترامپ در وزارت دادگستری یکی از هم پیمانان خود را به عنوان رییس برگزیده است؛ فردی که بر تحقیقات رابرت مولر (Robert Mueller) نظارت دارد. در دیوان عالی قضایی آمریکا نیز با وجود حضور برت کاوانف (Brett Kavanaugh)، که در حال حاضر به عنوان جدیدترین عضو است، محافظه کاران اکثریت را به دست آورده اند. با این حال اگر نتایج تحقیقات مولر بتواند پرونده ای قضایی علیه ترامپ را مطرح کرده و آن را به دیوان عالی برساند، ترامپ نمی تواند به طور کامل مطمئن باشد که دیوان عالی از موضع وی دفاع کند.

ترامپ باید منتظر پیگیری قضایی علیه سیاست های مهاجرتی خود از جمله پروژه ساخت دیوار در مرز مکزیک باشد.

وی همچین به سیاست توهین به خبرگزاری های داخلی آمریکا آن ها که اخباری باب میل ترامپ منتشر نمی کنند، نظیر نیویورک تایمز، واشنگتن پست و سی ان ان ادامه می دهد و آن ها را دشمن مردم می خواند و به نشر اخبار دروغ متهم می کند.

از جمله دیگر سیاست های شکست خورد آمریکا می توان به تصمیمات وی در سطح بین المللی اشاره کرد. وی در حالی که در داخل آمریکا در حال از دست دادن محبوبیت در میان سیاستمداران این کشور است، در سطح بین المللی نیز با هم پیمانان سنتی آمریکا یعنی کشورهای اروپایی به نزاع برخواسته است. ترامپ با إعمال تعرفه های سنگین بر واردات از کشورهای اروپایی و چین، موجب نارضایتی آنان شده به طوری که تدابیر تلافی جویانه ای از این کشورها علیه آمریکا دیده می شود.

در قضیه حمایت از تروریست های بین المللی نظیر بن سلمان نیز، با وجود محکومیت های جهانی، ترامپ به سیاست دوشیدن آنان ادامه می دهد و هیچ کاری به عواقب و وجهه بین المللی همکاری با بن سلمان، قاتل هزاران تن از بی گناهان یمنی ندارد. این حمایت ها تا جایی بالا گرفت که حتی صدای سیاستمداران آمریکایی نیز بلند شد. اما ترامپ تنها بعد از رسوایی عربستان در قتل فجیع خاشقچی، به یک بیانیه ساده در محکومیت بن سلمان بسنده کرد./847/ب901/ف

امیر رحیمیان
ارسال نظرات