۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۹۱۰۴۵
یادداشت؛

به خانه بروید تا خبرتان کنیم!

به خانه بروید تا خبرتان کنیم!
دولت فدرال آمریکا برای دومین بار تعطیل شد. به نظر می‌رسد دو سالی که از ریاست جمهوری ترامپ گذشته است، از دو سال پیش رو آرام‌تر باشد.
به گزارش خبرگزاری رسا، دولت فدرال آمریکا برای دومین بار در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تعطیل شد. علت اصلی این تعطیلی که رئیس‌جمهور آمریکا به آن «افتخار» کرده، مخالفت سناتور‌ها با پرداخت ۳۳ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است که در بودجه دولت آمده بود.

ترامپ اعلام کرده بود که اگر سناتور‌ها پول احداث دیوار را نپردازند، اجازه خواهد که دولت تعطیل شود! این اتفاق، تعطیلی ادارات، وزارتخانه‌های دولتی و اجبار بیش از ۸۰۰ هزار کارمند به اخذ مرخصی بدون حقوق را موجب شد. وزارتخانه‌های امنیت داخلی، مسکن، کشاورزی، امور خارجه و دادگستری کارکنان خود را خانه‌نشین کردند و با توقف فعالیت آن‌ها، زیرمجموعه‌های گسترده این سازمان‌ها نیز وظایف خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ به این مفهوم که تا زمانی که توافق بر سر مفاد بودجه حاصل نشود، دولت فدرال همه خدمات خود جز خدمات بخش‌های حیاتی را متوقف می‌کند.

نیرو‌های مسلح، خدمات پزشکی، پست، آتش‌نشانی، مدیریت ترافیک هوایی و ... از آن دسته نهاد‌هایی هستند که به کار خود ادامه می‌دهند، اما بخش‌هایی نظیر نظافت شهری و جمع‌آوری زباله با اخلال مواجه می‌شوند. برای کشوری که ادعای سردمداری جهان و رهبری دنیا را در بوق و کرنا کرده است، خنده‌دار که نه، فاجعه است که از باب مثال، دستگاه عریض و طویل وزارت خارجه آمریکا، نهاد‌های مرتبط با امنیت داخلی و امور مربوط به دادگستری و ساخت‌وساز مسکن از چرخه حرکت بایستند و به کارمندان آن‌ها گفته شود که حقوق نداریم بدهیم، فعلاً به خانه بروید تا خبرتان کنیم!

این در حالی است که پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ نیز بار‌ها دولت آمریکا به دلیل دعوا‌های جناحی با تعطیلی مواجه شده بود. از سال ۱۹۷۶ به این‌سو، ۱۹ بار میان قوه مجریه و مقننه آمریکا بر سر تصویب بودجه در موعد مقرر اختلاف به وجود آمده و باعث تعطیل شدن دولت شده است. ۹ مورد از آن‌ها به‌اندازه‌ای بوده که حداقل یک روز کاری کارکنان دولت فدرال به مرخصی اجباری رفته‌اند و در باقی موارد، ساعاتی به طول انجامیده است. تعطیلی ۱۶ روزه دولت اوباما در سال ۲۰۱۳ و دو بار تعطیلی دولت کلینتون (اولی به مدت چهار روز در سال ۱۹۹۵ و دومی به مدت طول یک ماه در سال ۱۹۹۶) گوشه‌ای از مهم‌ترین موارد توقف فعالیت‌های دولت بوده است.

تعطیلی دولت فدرال در دوره ترامپ، اما تعبیر و تبعاتی فراتر از آنچه ذکر شد را در بر دارد. افزون بر دولت، کاخ سفید هم در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و استعفای وزیر دفاع آمریکا، آمار اخراجی‌ها دولت را به رقمی فراتر از ۵۰ نفر رسانده است. اگر چرتکه بیندازیم، می‌بینیم که در مدت حدود دو سال و نیم گذشته از روی کار آمدن ترامپ، به ازای هر سه هفته، یک نفر از مقامات مسئول دستگاه اجرایی آمریکا کنار رفته یا اخراج شده است و تنها در هفت ماه نخست جلوس وی روی صندلی ریاست جمهوری، ۱۵ نفر از تیم ترامپ از حلقه نزدیکانش کنار گذاشته شده‌اند.

با این حساب، رد شدن بودجه درخواستی ترامپ توسط کنگره را نمی‌توان یک اختلاف ساده و تکراری که به زودی مرتفع می‌شود، تصویر کرد. شکرآب شدن رابطه ترامپ با کنگره، تنها به تفاوت زاویه دید وی با دموکرات‌ها بازنمی‌گردد بلکه حتی برخی هم‌حزبی‌های ترامپ نیز مدت‌هاست که ساز مخالفت با رئیس‌جمهور را کوک کرده‌اند؛ هر چند که شاید تفاوت سیاست‌های این دو حزب در خصوص دیوار مرزی بسیار باشد.

ترامپ اعلام کرده است که اگر قانون‌گذاران هزینه ساخت دیوار مرزی را پرداخت نکنند، ارتش وارد عمل می‌شود و آن را بنا خواهد کرد! کلیددار کاخ سفید از همان ابتدا روی ساخت این دیوار شرط‌بندی کرده بود و آن را یک مسئله حیثیتی برای خود می‌پندارد؛ لذا به نظر می‌رسد که ترامپ این دیوار را با یا بدون همراهی کنگره بسازد و به این وسیله یک نه بزرگ به مخالفان سیاست‌های مهاجرتی خود بگوید.

افزون بر این، بسیاری از نمایندگان کنگره با قوانین مهاجرتی وی مخالف‌اند و بر این عقیده هستند که عملکرد وی موجب شده تا ویترین حقوق بشری آمریکا در این ماجرا شکسته شود. کنگره تلاش می‌کند با فشار بر رئیس‌جمهور، وی را وادار نماید تا از مواضع خود در این خصوص عقب‌نشینی کند. البته در این میان نباید از بعضی بازی‌های جناحی نیز غافل شد.

جمهوری‌خواهان دمکرات‌ها را متهم می‌کنند که به امنیت مرزی و کنترل مهاجران غیرقانونی بی‌توجه هستند و در مقابل، دمکرات‌ها می‌گویند که تعطیلی دولت، استراتژی فشار ترامپ است که بتواند بودجه دیوار را از این طریق اخذ کند.

در همین راستا ترامپ نیز درصدد است با تعطیل کردن خدمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، توپ را در زمین کنگره بیندازد و به افکار عمومی بقبولاند که دموکرات‌ها حتی حاضرند از مرز تعطیلی دولت عبور کنند و برای نیل به مقاصد جناحی خود، حقوق ابتدایی شهروندی مثل جمع‌آوری زباله‌ها را هم نادیده انگارند!

تعلیق شدن چند وزارتخانه مهم و سازمان بزرگ، افزون بر پررنگ‌تر شدن درگیری‌های سیاسی و بی‌آبرویی مضاعف آمریکایی‌ها در تأمین ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی و بشری، اقتصاد به‌شدت مقروض این کشور را هم در معرض خطر قرار داده است. به نوشته نشریه «بیزینس اینسایدر»، «تعطیلی دولت آمریکا دارای تبعات گسترده‌ای بر بازار کار و اقتصاد این کشور است؛ به‌گونه‌ای که از ۱۲ ردیف بودجه‌ای آمریکا، تنها بودجه برای ۵ ردیف دفاعی، سلامت و خدمات انسانی، آموزش، امور کهنه سربازان و انرژی پرداخت شد و بودجه سایر نهاد‌ها از جمله نهاد‌های مرتبط با کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و توسعه شهری تا زمان بازگشایی دولت به حال تعلیق در خواهد آمد.»

از مجموع موارد ذکرشده می‌توان به این واقعیت پی برد که بی‌ثباتی و فشل بودن ساز و کار اداری – مالی در آمریکا در سطوح عالی این کشور در اوج خود قرار دارد و ریاست جمهوری ترامپ بر این سیستم فاسد، اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

به تعبیر روزنامه «نیویورک تایمز»، «رئیس‌جمهوری که یک بار اعلام کرد که «من می‌توانم به‌تن‌هایی سیستم را مدیریت کنم»، به‌تن‌هایی در رأس سیستمی ایستاده است که به نظر می‌رسد شکسته‌تر از همیشه شده است. بحران‌های روز‌های اخیر - تعطیل شدن دولت، رسوایی‌های تکان‌دهنده، سقوط ارزش بازار‌های سهام، خروج ناگهانی نیرو‌های آمریکا از سوریه و استعفای وزیر دفاع - همگی کنترل اوضاع را از دست رئیس‌جمهور خارج کرده‌اند.

این مسیر هر روز خطرناک‌تر می‌شود. رویداد‌ها تا حدی جنجال‌برانگیز هستند که به نظر می‌رسد دو سالی که از ریاست جمهوری ترامپ گذشته است، از دو سال پیش رو آرام‌تر باشد.» /۹۶۹/۱۰۱/م
منبع: حمایت
ارسال نظرات