۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۹۱۳۴۳
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(2)

بازی رسانه‌ای سلطنت طلبان برای بازگشت به ایران

بازی رسانه‌ای سلطنت طلبان برای بازگشت به ایران
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: سلطنت‌طلبان به دنبال بازگشت ایران به گذشته هستند، می‌خواهند سلطان و سنت ایرانی مبتنی بر شاه را دوباره احیا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کریم خان محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رشد مدرنیته در غرب و ضرورت توجه به اندیشه تمدنی گفت: مدرنیته در غرب چنان رشد کرد که تمدنی برای خودش دست و پا کرد؛ زمانی تمدن شکل میگیرد که به کشورهای دیگر سرایت کند و کشورهای دیگر را نیز درگیر نماید. ایران نسبت به هر تحولی که درگیر آن شد، به خاطر توجه به غرب بود و به همین خاطر باید توجه داشت که به کشور ما هم ورود کرد.

وی با توجه به انقلابهایی که در دنیا صورت میگیرد، ادامه داد: جنبشها و انقلابهایی که در ایران وجود داشت، قبل از انقلاب اسلامی با دخالت شوروی، انگلیس یا آمریکا اتفاق میافتاد. تمدن غرب در صدد تجاوز و تعامل با ایران بود، بنابراین در دوران معاصر دخالت کشورهای مختلف در ایران دیده میشود که سعی در نفوذ به ایران دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با توجه به اتفاقات این روزهای ایران و بازی رسانهای سلطنتطلبان برای بازگشت به ایران، اظهار داشت: سلطنتطلبان به دنبال بازگشت ایران به گذشته هستند، میخواهند سلطان و سنت ایرانی مبتنی بر شاه را دوباره احیا کنند. در آن دوران هم مشروطه و در اوج جریان روشنفکری سه جریان مورد توجه قرار میگیرد که به مقابله، تفسیر یا توضیح مشروطه برمیآمدند و هر کدام شرایطی را برای نگاه خود داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین خان محمدی به تفسیر مشروطه و اختلافاتی که درباره بازتعریف این مطلب ایجاد میشود، پرداخت و ابراز داشت: در تفسیر مشروطه اختلافات زیاد بود، به دلیل اینکه در لفظ به اشتراک رسیدیم ولی در معنا و مفهوم اختلاف داشتیم. خاطره طنزی وجود دارد که مظفرالدین شاه وقتی حکم مشروطه را امضا میکند، تلقیاش جلسه مشروطی است و در نامه و حکمی که میدهد، با غرور بیان میکند «ما میفرماییم عدهای مردم، روحانیون، تجار، بازاریها بنشینند و مجلسی تشکیل بدهند و مصلحت مردم را تشخیص دهند و به خدمت ما برسانند

لازم به ذکر است، گفتوگوی تفصیلی این مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد./882/ت302/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات