۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۲۰۸۳

الگوی تحول حوزه بر اساس فرمایشات امام و رهبری

الگوی تحول حوزه بر اساس فرمایشات امام و رهبری
اهميت بررسي «الگوي تحول حوزه علميه» به ميزان اهميت نقش و جايگاه حوزه علميه باز مي‏ گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در جوامع مذهبي، دين مهم‏ترين عامل فرهنگ‏سازي در جامعه است چرا كه مردم باورها، ارزش‏ها و الگوهاي رفتاري مهم و اساسي خود را با اتصال به منبع وحي تشخيص مي‏دهند، يا حداقل تلاش مي‏شود كه چنين باشد. اهميت بررسي «الگوي تحول حوزه علميه» به ميزان اهميت نقش و جايگاه حوزه علميه باز مي‏گردد و اهميت حوزه علميه نيز به نقش و جايگاه دين در فرهنگ‏سازي و ايجاد تكامل الهي جامعه مربوط است. چون مأموريت اصلي حوزه علميه خدمت‏ رساني فرهنگي به جامعه پيرامون خود است، بايد متناسب با ارتقاء سطح مسؤوليت خود در جامعه، زمينه تحول در درون را، خود فراهم كند تا به انفعال كشيده نشود.

اين تحول بايد با بصيرت، دورانديشي و مديريت عناصر داخلي حوزه انجام پذيرد. در اين بررسي بر آنيم تا ابعاد و چگونگي تحول در حوزه علميه به استناد فرمايشات رهبري معظم انقلاب روشن شود. بنابراين سؤال مركزي تحقيق عبارت است از اينكه: «تحول در حوزه علميه چگونه و مبتني بر چه الگويي امكان‏پذير مي‏ باشد؟»

در این تحقیق تلاش بر اين بوده است تا در تبيين الگوي تحول حوزه مبتني بر فرمايشات امام(ره) و مقام معظم رهبري:

اول: ابعاد يا محورهاي اصلي كه حال و آينده حوزه علميه بدان وابسته است؛

دوم: انتظارات قابل دسترسي كه از فعاليت در هر يك از اين محورها وجود دارد؛

سوم: اجمالي از چگونگي مرتفع شدن انتظارات مطرح شده؛ از فرمايشات امام(ره) و به ويژه مقام معظم رهبري تأييداتي استخراج شود.

به دليل گستردگي حجم مطالب اين چكيده تنها اهم انتظارات مطرح شده از حوزه علميه 10 سرفصل که در این تحقیق بدان پرداخته شده است، مطرح مي‏شود: 1ـ برنامه ‏ريزي و سازمان‏دهي2 ـ پژوهش3ـ آموزش4 ـ تبليغ5 ـ كلام و فلسفه6 ـ اخلاق و عرفان7ـ فقه و اصول8 ـ جامعه‏ سازي9 ـ سازمان‏ سازي10ـ فردسازي. طبيعي است كه به دليل مستند بودن اين پژوهش به كلام امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، از روش تحقيق كتابخانه ‏اي استفاده شود.

اما مهم شيوه استخراج مطالب از كلام رهبري و مرتبط ساختن آنها با يكديگر در يك نظام وارده است به گون ه‏اي كه الگوي تحول حوزه علميه از آن به دست آيد. اما نتایج نیز با طی کردن این مراحل بدست آمده است:

1- جمع ‏آوري منابع

2-پالايش و تجزيه اوليه مطالب

3- نظم ‏بخشي موضوعي به مطالب

4-نظم ‏بخشي منطقي به مطالب.

/924/د103/ج

منبع: کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

ارسال نظرات