بررسی دیدگاه های فمینیستی درباره سقط جنین از منظر اخلاق اسلامی
به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه رساله دکتری خانم زینب کبیری با عنوان بررسی انتقادی دیدگاه های موج دوم فمینیستی درباره سقط جنین از منظر اخلاق اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزارشد.
چکیده
گرایشهای مختلف فمینیسمی موج دوم آزادی سقط جنین را مصداق مهمی از آزادی زنان و رهایی از ستم جنسی دانستهاند.
لیبرال فمینیستهایی نظیر روبین وست و تامسون با تکیه بر سه اصل مهم آزادی فردی، تساوی و برابری زن و مرد و حقوق فردی بر جواز سقط جنین استدلال کردهاند.
رادیکالها بر خلاف لیبرالها قائل به آزادی مطلق سقط جنین هستند. به ادعای رادیکال فمینیستهایی نظیر شولامیث فایرستون، کیت میلت، سیمون دوبوار و مارگارت سنگر زنان حق آزادی در همه امور مخصوص به خود، از جمله در روابط جنسی را داشته و مجازند از پیامدهای احتمالی چنین روابطی به وسیله سقط جنین رهایی یابند.
اما رادیکالهایی نظیر فایرستون، سیمون دوبوار، کریستین اورال و سوزان شروین مدعیاند به دلیل آنکه تنها زنان باردار می شوند و مشکلات ناشی از آن را تحمل میکنند، حقوق باروری و تولید مثلی خاصی دارند و بنابراین حق تصمیمگیری درباره سقط جنین مخصوص آنان است و مردان حق دخالت در این قبیل امور را ندارند.
فمینیستهای سوسیال نظیر آلیسون جگر، سالی مارکوئیز و روزالیند پتچسکی معتقدند حق سقط جنین تنها یک نیاز فردی نیست بلکه با تمسک به نیازهای اجتماعی زنان نظیر نیاز به تأمین سلامت، رفاه، اقتصاد، اشتغال و... قابل اثبات است. برخی دیگر از آنان نظیر مارگارت سینگر و کاترین مک کینون کیفیت مادری کردن را مهمتر از اصل مادری دانسته و جواز سقط جنین را برای مادرانی که شرایط اجتماعی خوبی ندارند، خواستارند.
در این رساله استدلال های فوق و مبانی آن با روش توصیفی تحلیلی بررسی و از منظر اخلاقی، نقد درون دینی و برون دینی میگردد.
برخی از مهمترین نقدهای اخلاقی مشترکی که بر ادعای فمینیستها وارد است شامل: تعریف آزادی، منشأ و حدود آزادی، علت تقدس حیات انسان، مسئولیت اخلاقی افراد در قبال دیگران (حتی در مواردی که با اختیار خود شرایط پدید آمده را برنگزیدهاند)، آزادی جنسی و پیامدهای آن، حقوق باروری زن و حق حیات جنین در آموزه های اخلاقی اسلام میشود./۸۷۶/د103/ج