۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۹۲۵۹۹
مدیر حوزه‌ خواهران:

زنان در جایگاه اسوگی از مردان بالاترند

زنان در جایگاه اسوگی از مردان بالاترند
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به دیدگاه قرآن در مورد زنان تأکید کرد که زنان در جایگاه آسوگی بالاتر از مردان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور درهمایش زن، ایمان، عقیده و باورهای دینی که باحضور هیئت عالی‌رتبه کلیسای کاتولیک فرانسه درحوزه علمیه خواهران ثامن الائمه تهران برگزار شد بیان کرد: ما بسیار مشتاق به دیدار و گفتگوهای میان ادیانی به‌ویژه با برادران مسیحی هستیم زیرا قرابت زیادی میان اندیشه مسیحیت و اسلام وجود دارد.

وی افزود: در قرآن کریم آدم به‌عنوان اصل خلقت شناخته نشده و انسان اصل خلقت است که شامل زن و مرد می‌شود و هردو خلیفه خداوند متعال بر روی زمین هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: واژه‌های بشر، روح، انسان و نفس شامل مرد و زن می‌شوند و زن همان نقش‌هایی را دارد که مردها دارند و به همه مقاماتی که مردان می‌توانند برسند زن نیز می‌تواند نائل شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان که شامل زن و مرد می‌شود می‌تواند مؤمن باشد و این به معنای این است که اطمینان خاطر و باور قلبی به کسی یا چیزی داشته باشد و مراد ما از این ایمان امنیت خاطر و اطمینان به خداوند متعال، کتاب‌های آسمانی، پیامبران و رسولان و معاد و دستورات ادیان الهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه از نگاه قرآن کسی که یکی از انبیای الهی(س) یا کتاب‌های آسمانی را منکر شود مسلمان محسوب نمی‌شود تصریح کرد: از دیدگاه اسلام باید برای رسیدن به ایمان تلاش کرد و ممکن است فردی مسلمان باشد اما مؤمن نباشد، زیرا ایمان یک نتیجه عملی نسبت به باورهای انسان است.

وی با بیان اینکه دین اسلام هیچ ترجیح و برتری در ایمان برای زنان و مردان اعتقاد ندارد عنوان کرد: به عقیده دین مبین اسلام مردان در درجات و رشد ایمان نیز هیچ برتری نسبت به زنان ندارند، بلکه مردان و زنان را در کنار یکدیگر مطرح کرده است که ازجمله آن می‌توان به سوره احزاب اشاره کرد که خداوند متعال با عبارت‌هایی مانند «مسلمین و مسلمات» «مؤمنین و مؤمنات» و غیره، مردان و زنان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به اینکه تبعیت زنان از همسران خود در ایمان امری قطعی و مسلم نیست ابراز کرد: به همین دلیل زن سرکشی مانند همسر فرعون در زمره مؤمنات بزرگ و همچنین همسران پیامبران بزرگی مانند لوط و نوح(علیهماالسلام) در زمره کافران شمرده شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن زنان در جایگاه اسوگی بالاتر از مردان قرار دارند تشریح کرد: در قرآن کریم الگوی زنان مؤمن دو نفر از افراد منتسب به بنی‌اسرائیل و حضرت عیسی معرفی شده و در سوره تحریم همسر فرعون و حضرت مریم(س) به‌عنوان الگوی زنان معرفی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان اینکه توضیحات قرآن کریم پیرامون حضرت مریم(س) گسترده است ادامه داد: در قرآن کریم مقام حضرت مریم بسیار ارزشمند شمرده شده و از تکامل و مقام معنوی و روحی ایشان نیز یاد شده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم به طور مکرر بر پاکدامنی حضرت مریم(س) تأکید کرده است اظهار کرد: از نگاه قرآن کریم حضرت مریم مورد ستم جاهلان قرار گرفت، بنی اسرائیل به وی ستم کرده و این بانوی پاکدامن را به ناپاکی متهم کردند، خداوند متعال در سوره نساء علت تنبیه بنی‌اسرائیل را بهتان و تهمت زدن به حضرت مریم(س) عنوان می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: خداوند متعال در قرآن کریم پاکدامنی حضرت مریم(س) را بسیار مورد تأکید قرار داده و عبادت‌های پاک ایشان را به رخ دیگران کشانده است و از دیدگاه قرآن کریم حضرت مریم(س) از نظر عبادت و معنویت به جایگاهی رسید که شایستگی حمل نوزادی مانند حضرت مسیح(ع) را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه قرآن بر این مسئله تأکید دارد که با عبادت می‌توان به مقامات بسیار عالی رسید تصریح کرد: قرآن کریم حضرت مریم(س) را الگویی برای همه مومنان در همه ادیان قرار داد و چند ویژگی برای مقامات والای ایشان عنوان کرده که یکی از آن‌ها تسبیح کلمات پروردگار متعال است و این عبارت به این معناست که ایشان همه اتفاقات را فعل خدا دانسته و همه تأثیرات را از جانب پروردگار متعال می‌دید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه ویژگی دیگر حضرت مریم(س) که در دین مبین اسلام به آن اشاره شده تصدیق کتاب‌های آسمانی است بیان کرد: ایشان در همه کتاب‌های آسمانی نور الهی را می‌دید و آن‌ها را تأیید می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: مهمترین ویژگی حضرت مریم(س) که در سوره تحریم به آن اشاره شده این است که سیره ایشان اطاعت عملی دستورات خداوند متعال بود، حضرت مریم(س) تنها در مقام درک و باور باقی نماند و باور خود را در مرحله عمل نشان می‌داد.

وی با بیان اینکه خداوند ظرفیت عظیم حضرت مریم(س) را فرصتی برای تولید حضرت مسیح(س) قرار داد، تصریح کرد: ما مفتخریم که ایشان را یکی از چهارزن بزرگ جهان می‌دانیم، از نظر ما حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) نیز دو زن بزرگ جهان هستند که پس از حضرت مریم(س) پا به عرصه وجود گذاشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اظهار کرد: نکته مهم پیرامون این چهار زن بزرگ جهان این است که همواره بر اعتقادات و باورهای خود استوار بودند و در زمینه‌های مختلف به تکلیف خود در زمینه حمایت از دین الهی عمل کردند./1330/د103/ج

ارسال نظرات