۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۲۹۲۵
مدیر مدرسه علمیه دارالسلام مطرح کرد؛

رابطه قناعت و رضایت از زندگی

رابطه قناعت و رضایت از زندگی
حجت الاسلام اسکندری گفت: کسی که قانع به شرایط و وضعیت موجود خود نباشد و با قانون "یا همه یا هیچ" بخواهد زندگی کند همیشه ناراضی و معترض خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در کلاس درس اخلاق که امروز در این مدرسه علمیه برگزار شد، درباره عاق والدین گفت: در تکریم و احترام والدین، گوش کردن به حرف آنها، جلوتر از آنها راه نرفتن، خیره نشدن به آنها با حالت بغض، محبت به آنها، مخالفت و اذیت نکردن از جمله واجبات و محکمات دین است.

وی افزود: در مسائل مذکور تردیدی نیست اما زمانی ممکن است پیش بیاید که خواسته‌های والدین در تعارض با مسئله طلبگی ماست و شرایط و الزامات ما اجازه نمی‌دهد کاری که از ما می‌خواهند را انجام دهیم.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر ما نباید فکر کنیم که با خواندن چند کتاب از والدین بیشتر می‌فهمیم و درک بالاتری داریم و نباید حرف‌های‌شان را قبول کنیم بنابراین در رفتار با آنها بسیار باید مراقب سکنات خود باشیم و ادب را رعایت کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: روایت است عبد به نعمتی نمی‌رسد مگر با جدا شدن از نعمت دیگر؛ این ویژگی دنیاست و در آخرت اینطور نیست، این خاصیت دنیاست که همه چیز باهم جمع نمی‌شود و غیرممکن است.

حجت الاسلام اسکندری ابراز داشت: طلبه‌ای که می‌خواهد برای تبلیغ دین الهی به شهر و کشور دیگری سفر کند باید دوری و فراغت از کسانی که دوست‌شان دارد و جدایی از آنها برایش سخت است، تحمل کند و از آنها فاصله بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به ظاهربینی برخی افراد ابراز داشت: نباید گول ظواهر زندگی دیگران را خورد قطعاً هیچ کسی از باطن زندگی دیگری خبر ندارد و چه بسا اینکه انسان از خصوصیات پنهان زندگی دیگری خبر داشته باشد اما حتی لحظه‌ای طاقت تحمل آن را نداشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: کسی که می‌خواهد فقیه، مجتهد و عالم شود باید سختی‌های راه را به جان بخرد؛ کسی که قانع به شرایط و وضعیت موجود خود نباشد و با قانون "یا همه یا هیچ" بخواهد زندگی کند همیشه ناراضی و معترض خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: شعار "یا همه یا هیچ" شعار غلط و اشتباهی است که آدمی را از پیشرفت در کارها بازمی‌دارد؛ باید نواقص و اشکالات را برطرف کرد و در حد توان از بین برد اما نباید آنها را کنار گذاشت.

حجت الاسلام اسکندری در ادامه بیان داشت: تنها جایی که همه چیزها با هم جمع می‌شود آخرت است و هر زمان هر چه بخواهیم برای ما فراهم است و مزاحمی بر سر راه اراده‌ها و خواسته‌های ما وجود ندارد.

وی افزود: در دنیا بسیاری از عوامل و عناصر ناشناخته در مسیر انسان وجود دارد که باید آنها را از میان بردارد و برای مبارزه با آنها برنامه ریزی داشته باشد، آدمی باید از هر کاری به مقداری که در توانِ سعی اوست رضایت دهد و از انجام همان مقدار کوتاهی نکرده و ناامید نباشد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اولین مورد از دانش‌های اساسی و پیش نیازهای مدیریتی این است که هر انسانی باید بداند همه چیز با هم در یک جا جمع نمی‌شود؛ این تفکر و اعتقاد می‌تواند باری را از دوش انسان بردارد و او را به آرامش برساند./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات