۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۹۳۲۶۲
حجت الاسلام ناطقی:

حجم بالای دروس سبب بی توجهی به پژوهش شده است

حجم بالای دروس سبب بی توجهی به پژوهش شده است
استاد حوزه علمیه گفت: یکی از ملزومات پژوهش وجود راهنما و استاد مسلط به مسائل پژوهشی است.

حجت الاسلام ناطقی مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وضعیت پژوهشی طلاب و حوزه های علمیه را با توجه به شرایط فعلی مساعد ندانست و گفت: نسبت به بحث پژوهش حتی بعضا اساتید حوزه های علمیه تسلطی ندارند و طلبه سردرگم است و از شروع تا پایان از لحاظ فنی نمی داند چه باید کرد و از اصول و قوانین مربوط به این امر اطلاعی ندارد.

وجود راهنما در پژوهش لازم است

وی وجود راهنما را یکی از ملزومات پژوهش خاطرنشان کرد و گفت: بدون راهنما و آموزش پژوهش امکان ندارد، بدون آگاهی و بدون راه بلد نمی شود بلکه لازم است حوزه های علمیه هماهنگ دیگر نهادهای موفق سرمایه گذاری کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: ابتدا به ساکن طلاب با توجه به شرایط فعلی، رغبتی به مسائل پژوهش و مهارت آموزی آن ندارند اما موضوع مهم این است که طلاب اگر تشویق شوند و دغدغه های مالی شان برطرف شود پتانسیل مطلوبی در این جهت خواهند داشت.

حجت الاسلان ناطقی کثرت اشتغال به متون درسی حوزه را یکی از آسیب های عدم رغبت طلاب به پژوهش خاطرنشان کرد و گفت: محدوده درسی حوزه های علمیه به قدری زیاد است که طلاب نمی توانند به اصل پژوهش رسیدگی کنند، اگر تدبیری اندیشیده شود تا قدری فراغت یابند مطمئنا منشأ اثر خواهد بود.

حجم بالای دروس سبب عدم اهتمام به پژوهش است

وی در ادامه افزود: اگر حجم درس ها و یا تعداد درس ها کمتر شود مطمئنا فراغت بیشتر به مسائل پژوهشی ایجاد می شود و این فرصت خوبی است برای انجام رسالت های طلبگی که اهم آن پژوهش است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: اگر کتابخانه ای جامع و استفاده از ابزار فناوری و پژوهش در مدارس علمیه تدارک دیده شود طلاب دغدغه صرف کردن هزینه های هنگفت و دور از توان را ندارند و به این اصل اهتمام می ورزند.

وی در پایان افزود: مجمع تقریب مذاهب اسلامی می تواند در گسترش مسائل علمی جهان اسلام موثر واقع شود و با ایجاد ارتباط تبادلات علمی به این امر اهتمام داشته باشند./811/ت302/ب1

ارسال نظرات