۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۲۰۳
به همت گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست علمی «بررسی آثار داستانی دفاع مقدس» برگزار شد

نشست علمی «بررسی آثار داستانی دفاع مقدس» برگزار شد
نشست علمی «بررسی آثار دفاع مقدس» با هدف آسیب و جریان شناسی و مبنای آن طرح و نقد نظریات ادبی در دهه شصت تا دوران معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ نشست علمی «بررسی آثار داستانی دفاع مقدس و آسیب شناسی دهه شصت» عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد که ابتدا حجت الاسلام جهان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: طی دهه 60 جریانات خاصی رخ داد که هر کدام می تواند طلایه دار جریان فکری خاصی باشد، از آن اتفاقات می توان به ترور، جبنش های آزادی خواهی و استقلال طلبی اشاره کرد.

حجت الاسلام جهان دهه 60 را مهد پرورش تفکرات پراکنده عقیدتی قلمداد کرد و گفت: در دهه شصت جریان های سیاسی خاصی حاکم شدند، رشد جریان های روشنفکری چشمگیر شد و همچنین شاهد ایجاد جریان های اسلامی منحصر به فردی بودیم.

سازه های همساز و ناسازهای همساز دو طیف متفاوت

در ادامه این نشست علمی دکتر سنگری ارائه نظریات پرداخت و گفت: عناصر مختلفی در جریان های آن دهه فعالیت می کردند که سازه های همساز تاثیر گذار و ناسازهای با همساز از جمله آنان هستند، ناسازهای با همساز آن دسته افرادی هستند که سر ناسازگاری با مبانی ما داشتند و با گفتمان انقلاب اسلامی همسویی نداشتند اما در میان خودشان سازگار بودند.

استاد دانشگاه ادبیات گفت: جریان ناسازهای همساز تلاش مجدانه ی خود را در جهت گفتن برای ننوشتن و تحریف ادبیات حقیقی آن دوره را در دستور کار داشتند تا ادبیات داستانی اصیل به مردم نرسد و برای رسیدن به هدف شان هزینه های هنگفتی کردند.

در نهایت این محفل علمی دکتر شاکری در تشریح جریان شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت: جریان شناسی این حوزه به دو بخش حوزه نظر و تئوری و حوزه تولید و آموزش تقسیم می شود، در حوزه نظر و تئوری مکتب شناسی و سبک شناسی مورد بررسی قرار می گیرد و در حوزه تولید، داستان کوتاه و بلند در دهه های 60،70،80،90 صورت می پذیرد.

کلان موضوع جریان شناسانه منطبق بر تاریخ

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: طیفی از ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس در دوره دفاع مقدس مقتضی ادبیات ناقض در دهه های بعد بوده است، این موضوع یک کلان موضوع تاریخ شناسانه در عین حال جریان شناسانه و انسان شناسانه است.

گفتنی است نشست علمی «بررسی آثار دفاع مقدس» با هدف آسیب و جریان شناسی ادبیات داستانی در دهه شصت صورت پذیرفت و مبنای آن طرح و نقد نظریات ادبی در دهه شصت تا دوران معاصر است./811/پ203/ب1

ارسال نظرات