۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۴۶۵۰
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

شهدای روحانیت جامع فضائل علمی و عملی هستند

شهدای روحانیت جامع فضائل علمی و عملی هستند
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به پیشگامی روحانیت در جبهه‌های دفاع مقدس، گفت: شهدای روحانی و طلبه جامع فضائل علمی و عملی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست هم‌اندیشی کمیته فرهنگی یادواره شهدای طلبه و روحانی استان، اظهار کرد: یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی اول اسفندماه در بجنورد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به پیشگامی روحانیت در مبارزات انقلابی و جبهه‌های دفاع مقدس، افزود: شهدای روحانیت به تعبیری جامع فضائل علمی و عملی هستند که در این دو عرصه حماسه‌ساز شده‌اند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهمیت جهاد در مکتب اسلام، تصریح کرد: جهاد در معارف دینی یکی از شگفت‌انگیزترین مبانی ارزشی بوده و حدیث «فان الجهاد باب من ابواب الجنه» از امام علی (ع) نشان‌دهنده تأثیرگذاری جهاد در تربیت اجتماعی است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: در همین راستا است که روحانی شهید نبی‌الله شیرآقایی در وصیت‌نامه خود می‌نویسد جبهه دانشگاهی است که کنکورش ایثار، کلاسش تقوا و مدرسش شهادت است.

وی با بیان اینکه علما و فقهای زیادی در طول تاریخ پرچم جهاد را بر دوش گرفته و در جنبه‌های مختلف جهاد می‌کردند، اضافه کرد: اما بعد از نهضت امام راحل اسلام جان تازه‌ای به خود گرفت و عرصه‌های جهاد هم گسترده‌تر شدند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: به تعبیر امام راحل پیش از انقلاب اسلامی قرآن داشت زیر چکمه‌ها از بین می‌رفت؛ اما قیام ملت ایران که قیام الهی بود قرآن و اسلام را زنده کرد و به آن حیات تازه‌ای بخشید که در این زمینه روحانیت نقش پیشگامی را بر عهده داشت.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم این پیشگامی در عرصه‌های جهاد تربیتی، سیاسی و اجتماعی از سوی روحانیت، اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدای طلبه و روحانی درواقع بازخوانی نقش پیشتازی و پیشگامی روحانیت در عرصه‌های مختلف نظام اسلامی است.

گفتنی است، استان خراسان شمالی دارای حدود سه هزار شهید، شش هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده است که در سال‌های دفاع مقدس برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.‌

‌72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند.‌/9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات