۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۹۴۶۵۶

گزارشی از سفر هیأت اعزامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عراق

گزارشی از سفر هیأت اعزامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عراق
هیأت اعزامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با امام جمعه نجف دیدار و از دانشگاه نجف بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، هیاتی به نمایندگی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اخیرا سفری علمی فرهنگی به عراق داشتند.

آنچه می خوانید گزارشی از این سفر است.

شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷

(۱)دیدار از دانشگاه نجف

   دکتر عبدالنبی التمیمی استاد دانشگاه اسلامی نجف اشرف و رئیس دانشکده علوم اسلامی که پیشتر تفاهم نامه همکاری دانشگاه اسلامی نجف و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را در سفر خود به ایران و هنگام حضور در پیش نشست اول همایش آسیب‌شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهلبیت(ع) به امضا رسانده بود، در بدو ورود به فرودگاه برای خوش‌آمدگویی به هیئت اعزامی پژوهشگاه وارد فرودگاه نجف شد.

   در این سفر افزون بر بازدید از دانشکده‌های دانشگاه اسلامی نجف، کار اصلی در خصوص رایزنی درباره همایش اصلی آسیب شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهلبیت(ع) بود که با توافق قبلی و در راستای عملیاتی شدن تفاهم نامه منعقد شده با پژوهشگاه بود.

   همزمان با رایزنی‌ها در خصوص همایش در دیدار با رئیس دانشگاه اسلامی نجف پروفسور عدنان السلامی در خصوص انتشار آثار مشترک، همایش‌ها و مبادله اساتید توافقاتی صورت پذیرفت. همچنین دکتر داداش نژاد رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه توضیحاتی درباره ظرفیت‌ها و توانایی‌های پژوهشی پژوهشگاه و گروه های پژوهشی داد.

(۲) دیدار با آیت الله قپانچی  امام جمعه شهر نجف

   آیت الله قپانچی ضمن خیر مقدم در خصوص پژوهشگاه و فعالیت‌های آن سؤالاتی را مطرح کرد و هیئت اعزامی افزون بر توضیحات و معرفی پژوهشگاه در خصوص سفر علمی خود و کارهای انجام شده گزارشی ارائه داد. ایشان تأکید بسیار بر ادامه و افزایش روابط مراکز علمی ایران و عراق داشتند و بر یاری رسانی مراکز علمی ایران به عراق و ضرورت آن نکاتی را اشاره داشت وی همچنین گفت: دانشگاه اسلامی نجف با الهام از دانشگاه امام صادق(ع) در ایران الگو برداری شده است و بحمدالله بسیار موفق عمل کرده است.

   ایشان نیز بر ترجمه آثار علمی و فاخر پژوهشگاه به عربی تأکید کرد و ضمن استقبال از طرح برگزاری همایش آسیب شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهلبیت(ع) و ضرورت تفکیک اخبار سره از ناسره باوجود شبهات موجود در این برهه خاص زمانی، آن را از ضرورت‌های جامعه امروز دانست.

 

 

(۳) دیدار از دانشگاه کوفه

   دانشگاه کوفه یکی از بزرگترین دانشگاههای عراق است که حدود ۲۳ هزار دانشجو ، ۲۰ دانشکده و حدود دو هزار هیئت علمی دارد . رئیس این دانشگاه ضمن استقبال گرم از هیئت اعزامی پژوهشگاه بر همکاری بیشتر این دانشگاه با مراکز علمی قم تاکید بسیار داشت. و قرارشد در سفری که وی به ایران خواهد داشت، تفاهم نامه بین دانشگاه کوفه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امضا و در سایه این تفاهم نامه همکاری بین دو مرکز در حوزه های مختلف علمی، برگزاری همایش ها، تالیف کتاب و ...فعال شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷

 

(۱) دیدار با آیت الله حکیم از مراجع تقلید عراق در نجف

   آیت الله حکیم نیز ضمن خیر مقدم به هیئت اعزامی پژوهشگاه، کمک علمی به مراکز عراق را با تمام توان از ضرورت‌ها دانسته و بر انجام این کار و ادامه روند همکاری های مشترک تاکید کرد و در خصوص برگزاری همایش آسیب‌شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهلبیت(ع) در آینده نزدیک نیز ابراز خرسندی کرد و بررسی تاریخ اهلبیت(ع) و پالایش روایات و گزاره‌های تاریخی را لازم و مصادیق زیادی از اخباری که لازم است بررسی شود، یاد آور شد.

(۲) دیدار از مرکز تراث اسلامی وابسته به عتبه امامین عسکریین(ع) در نجف

   پیرو همکاری پیشین با عتبه امامین عسکریین(ع) در سامرا و برگزاری همایش امام هادی(ع) در قم در سال‌های گذشته مقرر شد همکاری ها مستمر و نظام مندتر شود و در این خصوص به زودی تفاهم نامه‌ای میان پژوهشگاه و این مرکز به امضا می‌رسد و در راستای عملیاتی سازی آن مقرر شد در همایش آینده مرکز تراث اسلامی در خصوص سیره و زندگانی امام عسکری(ع) مقالاتی از سوی گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه تهیه و ارسال شود.

 
 
 
 
 
 

(۳) دیدار با معاون پژوهشی بخش فرهنگی و علمی مسجد کوفه

    بخش فرهنگی و علمی مسجد کوفه دارای برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع علمی و فرهنگی است که در طول سال جشنواره‌ها و همایش‌های بسیاری در این مکان برگزار می‌شود. معاونت پژوهشی بخش فرهنگی مسجد کوفه را دکتر هادی عبدالنبی التمیمی بر عهده دارد. در دیدار هیئت اعزامی پژوهشگاه از مسجد کوفه دو طرف در خصوص انجام همکاری های علمی اعلام آمادگی کردند.

 

  گفتنی است جشنواره ویژه‌ای در خصوص امام علی(ع) برگزار می‌شود که به جشنواره مسلم بن عقیل معروف است و طی آن افراد مقالات علمی خود را به دبیرخانه همایش ارسال می‌کنند و طی فرایند داوری و پذیرش مقالات، به صورت مجموعه انتشار می‌یابد و هدایا و جوایز نقدی هم در بر دارد. اعضای گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه نیز در این جشنواره مقالاتی ارائه داده‌اند.

 

دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷

 

(۱) پیش‌نشست دوم همایش آسیب شناسی مطالعات تاریخ و سیره اهلبیت(ع)

   در این پیش‌نشست که اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی نجف هم حضور داشتند، هیئت اعزامی پژوهشگاه مقالات خود را به زبان عربی ارائه کرد. ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم مقاله خود را با عنوان «تأثیر الآراء المنقبیه فی تدوین تاریخ اهل البیت (علیهم السلام)» را ارائه کرد سپس حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی مقاله‌ای با عنوان «معضلات دراسات کتاب السیره فی السیره النبویه(ص)» را قرائت کرد و دکتر منصور داداش نژاد مقاله خود را با عنوان «مُعضلات مصادر أهل السُنّة في دراسة تاریخ وسیرة أئمة الشیعة (علیهم السلام)» را ارائه کرد. شایان ذکر است دکتر محمدباقر خزائیلی دبیر عملی جلسه گزارشی از کارهای انجام شده درخصوص مقدمات همایش یادشده ارائه نمود.

 

 

 

(۲) بازدید از مرکز تخصصی امام حسن(ع) وابسته به عتبه امام حسین(ع) در نجف اشرف

   هیئت اعزامی پژوهشگاه در ادامه دیدارهای خود در عراق پیرو رایزنی‌های پیشین و با هماهنگی آقای نجفی (رابط مرکز تخصصی امام حسن (ع) در قم) در شهر نجف از مرکز تخصصی امام حسن(ع) که وابسته به عتبه امام حسین (ع) است، بازدید داشت.

   در این دیدار دو طرف در زمینه‌های پژوهشی مشترک در خصوص تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ و سیره اهلبیت(ع)، و هم چنین مساعدت در تاریخ شفاهی عراق اعلام آمادگی و تاکید کردند. حاصل رایزنی‌ها به امضای تفاهم نامه با رئیس مرکز تخصصی حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم الموسوی الخرسان و رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه دکتر منصور داداش نژاد منجر شد.

   همچنین در راستای عملیاتی کردن تفاهم‌ نامه و مذاکرات پیشین با نماینده ایران حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه نیز قرار شد در همایش امام حسن (ع) که سال ۹۸ در عراق برگزار خواهد شد طرح مقاله‌ای ارائه و طی آن ۲۵ عنوان مقاله در این همایش ارائه دهند. لازم به یاد آوری است که مقالات مذکور به صورت کامل در این همایش به چاپ خواهد رسید. پیش‌نویس قرارداد طرح مقاله نیز در مرحله رایزنی جهت توشیح با نماینده مرکز تخصصی امام حسن(ع) در قم می‌باشد./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات