۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۹۴۸۰۵
عضو شورای نگهبان:

شیفتگان قدرت، شیفته خدمت نیستند

شیفتگان قدرت، شیفته خدمت نیستند
اسماعیلی با تأکید بر اینکه شیفتگان قدرت هرگز شیفته خدمت نیستند، گفت: خائن‌ترین افراد کسانی هستند که در تکاپوی رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری در سلسله جلسات هفتگی شرح و تفسیر نهج‌البلاغه که در بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: پاداش اعمال چیزی جز عمل خود انسان نیست بنابراین انسان در قیامت شاهد اعمال خود خواهد بود.

وی افزود: بهشت و دوزخ نتیجه اعمالی است که خود انسان در عالم دنیا انجام می‌دهد و در قیامت همان اعمال را در جلوه بهشت و جهنم می‌بیند.

اسماعیلی با اشاره به فرازی از کلام امیرمومنان(ع) ابراز کرد: حضرت با اشاره به ماجرای غصب خلافت می‌فرمایند: زمانی که آنان عالمانه چنین کاری را انجام دادند من در مقابل آنان مقاومت نکردم؛ نخستین نکته‌ای که از این کلام برداشت می‌شود بی‌رغبتی امام علی(ع) به قدرت و مقام است چرا که حضرت شیفته قدرت نبودند که به هر شکل ممکن بخواهند بر کرسی خلافت تکیه بزنند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: حضرت با مشاهده رفتار غاصبانه آنان به مخاصمه، منافسه و درگیری اقدام نکردند و با بی رغبتی از کنار این قضیه عبور کردند؛ چراکه خلافت و حکومت ازنظر فردی برای ایشان ارزشی نداشت مگر آن‌که بتوانند حقی را اقامه و باطلی را نابود کنند؛ بنابراین زمانی که انجام تکلیف برای انسان ممکن نیست تکلیف از او ساقط می‌شود بر همین اساس بود که امیرمومنان علی(ع) به لحاظ فردی با آسودگی خیال کنار رفتند و فرمودند: حکومت مانند لباسی بود که به من ندادند و من لباس دیگری بر تن کردم.

وی اضافه کرد: زمانی که مردم از حضرت خواستند بر مسند خلافت بنشینند حضرت بر خود تکلیف دانستند و این مهم را پذیرفتند و در آن لحظه می‌فرمایند: تمام دنیای شما برای من از آب بینی بز کم‌ارزش‌تر است؛ حضرت به‌هیچ‌عنوان به قدرت و دنیا دل‌بستگی نداشتند و اگر خلافت را پذیرفتند به خاطر تکلیفی بود که بر ایشان واجب شد.

اسماعیلی بابیان اینکه امام علی(ع) در سه بخش از کتاب شریف نهج‌البلاغه دنیا را تحقیر می‌کنند، ابراز کرد: حضرت در حکمت 236 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: کل دنیای شما از استخوان پوسیده خوک که در دست انسان جزامی است بی‌ارزش‌تر است؛ این سخن نهایت تحقیر دنیا است. در جای دیگر در خطبه 224 می‌فرمایند: همه دنیای شما برای من بی‌ارزش‌تر از یک برگ خشک‌شده دردهان یک ملخ است علی با دنیایی که نعمت‌های نابود شدنی دارد، چه‌کار دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تا زمانی که نگاه انسان به دنیا چنین باشد نمی‌تواند به خلافت دل‌بستگی داشته باشد و این بیانگر زهد و تقوای قلبی حضرت نسبت به حکومت بود. ایشان هرگز به کسی که برای به دست آوردن قدرت دست‌وپا می‌زد و مشتاق ریاست بود پست و مقام نمی‌دادند چراکه این اشتیاق نشان می‌داد او صلاحیت کسب قدرت را ندارد.

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام می‌فرمایند: خائن‌ترین افراد در نظر من کسانی هستند که در تکاپوی رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند؛ ازاین‌رو امام علی(ع) به‌هیچ‌عنوان ازنظر فردی شیفته کسب قدرت نبودند و تلاشی که انجام می‌دادند به این معنا نبود که بخواهند به قدرت برسند بلکه خواستار اجرای حکم الهی بودند.

عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شیفتگان قدرت هرگز شیفته خدمت نیستند، بیان داشت: یکی از دلایل دشمنی دشمنان با امیرمومنان علی(ع) این مساله بود که حضرت به کسانی که مشتاق قدرت بودند قدرت نمی‌دادند ازاین‌رو آن‌ها با حضرت به دشمنی می‌پرداختند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات