۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۹۵۱۸۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

علم باید در راستای تربیت و ربوبیت الهی باشد

علم باید در راستای تربیت و ربوبیت الهی باشد
رییس ستاد اقامه نماز گفت: علمی از خداوند بخواهیم که در راستای تربیت ما و ربوبیت خداوند باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در مراسمی که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مُصلِح و مُبلّغ باید از تاریخ گذشتگان آگاه باشد.

وی افزود: کلمه "کذلک" در قرآن اشاره به تاریخ و گذشته دارد، قرآن در بیان تاریخ، قصه و عبرت را نیز با آن مخلوط می‌کند؛ از تک تک کلمات قرآن می‌توان پیام دریافت کرد و پند گرفت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: از آیه "قل رب زدنی علما" نیز مانند سایر آیات قرآن پیام‌های زیادی می‌توان دریافت کرد؛ اگر در قرآن تفکر و دقت کنیم می‌بینیم که هیچ کتابی علمی‌تر از قرآن نیست.

وی افزود: قبل از آیه مذکور، خداوند متعال به پیامبر(ص) سفارش "لاتعجل بالقرآن" می‌کند یعنی در خواندن قرآن عجله نکنید تا آنچه مفهوم و نظر آیه است بتوانید به دست بیاورید و کسب کنید؛ خداوند در آیه "قل رب زدنی علما" می‌فرماید خواسته خود را به زبان بیاورید و آن را به خداوند بگویید زیرا نفس دعا، ارزش دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: بیشتر دعاهای قرآن با "رب" شروع می‌شود؛ کلمه "زِد" در این آیه یعنی انسان قبلاً تلاشی کرده باشد و بعد از خداوند زیاد شدن آن را طلب کند.

وی در ادامه بیان داشت: در این آیه انسان از خداوند بالارفتن و ارتقا از طریق علم را می‌خواهد نه از طریق پول و شهرت و...؛ کسی که سوادش بیشتر از عقلش باشد در نتیجه شخصی مثل بنی صدر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: بخشش نیاز به سخاوت دارد نه ثروت؛ انسان گاهی اوقات با انجام یک کار کوچک، خیلی بزرگ می‌شود حتی می‌توان خدا را به خاطر تمام کارهای خیری که در یک روز در دنیا انجام شده است شکر کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است آدمی با وجود بی سوادی کارهای بزرگی انجام دهد؛ این به خاطر بصیرتی است که خدا در نهاد او قرار داده است بنابراین علمی از خداوند بخواهیم که در راستای تربیت ما و ربوبیت خداوند باشد./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات