۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۹۵۳۲۷
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

احیای تمدن اسلام، آرمان مشترک‌ همه مسلمانان جهان است

احیای تمدن اسلام،  آرمان مشترک‌ همه مسلمانان جهان است
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمدن غربی مبتنی بر توحید، معاد و‌ نبوت نیست و زندگی در چنین تمدنی با معیارهای ما در تضاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید رضا فاطمی امین، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در افتتاحیه همایش فعالان فرهنگی جهان اسلام که امشب در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: احیای تمدن اسلام،  آرمان مشترک‌ بین همه مسلمانان جهان است.

وی با اشاره به ورود تمدن غرب به زندگی مردم، اظهار کرد: تمدن سازی کار بسیار می خواهد و غرب در یک دوره  ۴۰۰ ساله تمدن غربی را ساخته اند که این تمدن مبتنی بر توحید، معاد و‌ نبوت نیست و زندگی در چنین تمدنی با معیارهای ما در تضاد است.

فاطمی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در تمدن اسلامی است، ابراز کرد: ما در این ۴۰ سال نتوانسته ایم راه ۴۰۰ ساله را برویم اما کارهای بسیاری در جهت تمدن سازی اسلامی در جمهوری اسلامی ایران  انجام شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به راهکارهای تسریع تمدن سازی اسلامی اشاره و ابراز کرد: ما نمی توانیم 400 سال صبر کنیم تا تمدن اسلامی را بسازیم بنابراین برای تحقق تمدن اسلامی باید همزمانی علم و عمل، تسلط به علم و فن آوری، تمدن سازی مرحله ای و گام به گام را داشته باشیم.

وی افزود: با حرکت و طراحی براساس قوانین غربی تمدن سازی اسلامی محقق نمی شود به عنوان مثال اگر در کتاب ها و مقاله ها به بانکداری اسلامی بپردازیم اما طراحی اقتصادی بر مبنای غرب باشد، تمدن اسلامی محقق نمی شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: برای تمدن سازی به یکباره نمی توان تغییرات کلی ایجاد کرد بلکه باید مرحله به مرحله پیش برویم و با تسلط به کل ماجرا وارد عمل شویم، نا آگاهی ما  از تمدن ها و روش های دیگر موجب شده است که تمدن اسلامی محقق نشود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همایش فعالان فرهنگی جهان اسلام را فرصتی برای انتقال تجربیات بین کشورهای مختلف دانست و گفت: برای تمدن سازی نیار به تفکر و ‌ایده های مختلف داشته و این همایش فرصتی است که تجربیات را دریافت و منتقل کنیم.

وی با بیان این که ما نیاز به جهاد و توفیق الهی در جهت تمدن سازی اسلامی داریم، افزود: شهدا در کشورهای مختلف با خون خود فرصتی را ایجاد کردند تا علما تمدن اسلامی را محقق کنند ما باید از این فرصت استفاده کرده و به عنوان فرزندان اسلام در این برهه از تاریخ که کفر و‌ا یمان در حد اعلا با یکدیگر درگیر شده اند، گامی را در جهت تحقق تمدن اسلامی برداریم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات