۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۹۵۵۳۰
آیت الله خاتمی:

فاطمیه بهترین زمان برای تبیین دستاوردهای انقلاب است

فاطمیه بهترین زمان برای تبیین دستاوردهای انقلاب است
عضو هیأت رییسه خبرگان با اشاره به لزوم بیدار سازی مردم از سوی مبلغان در ایام فاطمیه تأکید کرد که فاطمیه بهترین زمان بیان دستاوردهای انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ فاطمیه ویژه مبلغین طرح سوگواره یاس نبوی که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد، با اشاره به ارزش و اهمیت کار طلبگی و تبلیغ دین اظهار داشت: هر قشری معمولا روزی، هفته‌ای یا دهه‌ای را به نام خود در تقویم دارد ولی در برخی مناسبت‌هاست که به خود می‌بالیم که روحانیت در جامعه بهتر دیده می‌شود.

وی افزود: در مناسبت‌هایی همچون دهه‌های محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و فاطمیه، باید خداوند را شاکر بود که لباس روحانیت را برازنده تن مبلغان دینی کرده است؛ باید عاشقانه به تبلیغ رفت و عاشقانه کمر همت به کار فرهنگی بستن، ویژگی روحانیون مخلصی است که تنها برای خدا کار می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز با افتخار، کار خود را دعوت به سوی خداوند عنوان فرموده‌اند، اما باید دانست که خلوص در نیت، ثواب عمل روحانیون به عنوان مبلغان دینی بیشتر می‌شود و دایره آن گسترش پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام مبلغ از سوی سازمان اوقاف در قالب طرح سوگواره یاس نبوی عنوان کرد: اعزام مبلغان روحانی در این مناسبت، دارای صبغه فاطمی است و نخستین وظیفه همه شما، بیان معارف و اهداف حضرت زهرا(س) است که باید به درستی برای مردم تبیین شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به این که خطبه فدکیه دنیایی از معارف فاطمی به شمار می‌رود، گفت: به عقیده من در کنار منابع دینی دیگر همین خطبه نیز باید یکی از مهمترین منابع تبلیغی باشد و روحانیان و مبلغان به این خطبه توجه کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تبیین ادوار مختلف زندگی حضرت زهرا(س) یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در منابر گفته شود افزود: برخی به دنبال این هستند که شأن نزول اصلی بعضی آیات قرآن را مخفی کنند و از جمله این موارد می‌توان به سوره «کوثر» اشاره کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: تمام شواهد و قرائن حاکی از این هستند که منظور از کوثر، فاطمه زهراست و در حالیکه برخی از مفسران به دنبال تشکیک در این قضیه هستند، حقیقت همواره عیان خواهد بود؛ به عقیده ما فاطمیه شناسنامه تشیع است.

وی با تأکید بر این که در فاطمیه باید حقایق تشیع به درستی برای مردم بیان شود، گفت: در دو عرصه، امن از ضرر شرط نیست، نخست عرصه ولایت با نگاه فاطمی و دیگری حوزه دین که وقتی در خطر باشد، امام حسین(ع) جانش را فدا کرد تا آیین الهی برقرار بماند.

آیت الله خاتمی در ادامه بیان داشت: اگر آن روز حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت تا این حد پیش نمی‌رفتند، بعدها گفته می‌شد حتی او نیز علی(ع) را قبول نداشت، به این ترتیب انحرافی عظیم در دین به وجود می‌آمد و حضرت وظیفه خود می‌دانست صراط مستقیم در اسلام را نشان دهد.

وی با بیان اینکه امروزه حرف‌هایی در مورد حجاب گفته می‌شود که مضحک است خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف، سیره و میراث حضرت زهرا(س) است و ایشان باید الگویی برای زنان و مردان امروز باشند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تقارن فاطمیه امسال با دهه فجر خاطرنشان کرد: تردیدی نداشته باشیم که نظام اسلامی، مکتب اهل بیت(ع) را احیا کرده است، شکوهی که امروز فاطمیه دارد هرگز پیش از انقلاب دیده نمی‌شد؛ انقلاب اسلامی صرفا یک رویداد سیاسی نبوده است بلکه این انقلاب دارای روح مذهبی است و رهبری دینی در رأس آن قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش افزود: رییس جمهور آمریکا به سران اروپا پیغام داده بود اگر سه ماه با من همراهی کنید، جمهوری اسلامی را سرنگون خواهیم کرد اما این انسان بی عقل امروز می‌بیند سه سال از آن روز گذشته و کاری از پیش نبرده است و بداند که سال‌های متمادی می‌گذرد و او و همه همدستانش می‌روند و خاکستر می‌شوند اما این انقلاب پابرجا خواهد ماند.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به اهمیت کار تبلیغ دین ابراز داشت: امروز مشکلات اقتصادی فراوان است و گرانی افسارگسیخته بیداد می‌کند، هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابند و مردم در معیشت خود دچار مشکل شده‌اند؛ موضع مناسب در این زمینه آن است که معضلات اقتصادی را بپذیریم و انکار نکنیم ولی در کنار آنها، خوبی‌ها را هم بگوییم؛ از جمله خوبی‌ها و دستاوردها این است که انقلاب اسلامی سبب شد تلاش‌های دین‌زدایی رضاخان و پسرش خنثی و احکام اسلام در جامعه جاری شود.

وی با اشاره به اینکه در زمان شاه، ایران به سرسپرده آمریکا و انگلستان تبدیل شده بود، گفت: محمدرضا شاه به طور مستقیم از سفارت ایالات متحده دستور می‌گرفت، اما انقلاب اسلامی سبب شد ایران مستقل شود و روی پای خود بایستد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امروز آزادی به معنای دقیق کلمه رواج دارد و هر کس هر نظری دارد بیان می‌کند و می‌نویسد و حتی برخی از آنها تعجب می‌کنند که هر چه می‌گویند کسی با آنها کاری ندارد در حالیکه اگر کسی در دوران پهلوی به شاه بدگویی می‌کرد، به صورت ویژه مجازات سنگینی در انتظار او قرار داشت.

وی تصریح کرد: مردم در زمان شاه هیچ کاره بودند و اسناد این سخن موجود است، حتی نمایندگان مجلس هم توسط شاه انتخاب می‌شدند و انتخابات فرمایشی برگزار می‌شد ولی امروزه مردم سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و مردم در انتخاب کارگزاران از شورای شهر و روستا تا انتخاب رهبری دخیل هستند./1330/پ202/ق

ارسال نظرات