۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۹۵۵۸۵
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

خدمت به پدر و مادر ثواب همنشینی با پیامبران الهی را دارد

خدمت به پدر و مادر ثواب همنشینی با پیامبران الهی را دارد
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: مراقبت و خدمت به پدر و مادر ثواب همنشینی با پیامبران الهی را در قیامت برای فرزندان دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در ادامه تفسیر آیه پنجم سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که پیامبران الهی در باره آن با مردم گفت و گو و بحث داشتند مسأله امکان معاد بود که انسان چگونه بعد از مرگ زنده می‌شود.

وی افزود: بسیاری از انسان‌ها در دوره پیامبران الهی همیشه این سؤال برایشان بوده است که چگونه انسان بعد از مرگ می‌تواند بار دیگر زنده شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: موضوع باور به معاد و چگونگی زنده شدن مردگان تنها سؤال مردم عادی نبوده است بلکه در سطوح بالاتر برای برخی از پیامبران الهی از جمله ابراهیم خلیل الله است که این سؤال را از خدا داشت که چگونه مردگان را زنده می‌کنید.

وی افزود: خداوند در قرآن و در پاسخ به این سؤال پاسخ‌های متعددی داده است از جمله در سوره مبارکه یاسین می‌فرماید، ‹‹وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ›› چیزی را که اصلا وجود ندارد بخواهم وجود بیاورم می‌توانم بنابر اين چگونه نخواهم توانست چیزی را که قبلا وجود داشته است بار دیگر به وجود بیاورم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید اگر انسان به خلقت اولیه خود توجه کند که هیچ نبوده است و چگونه از هیچ به وجود آمده است دیگر این سوال را مطرح نخواهد کرد  كه چگونه خداوند مردگان را بار دیگر می‌تواند زنده کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، آدم را از خاک آفریدم، اما نسل‌های بعدی انسان را از نطقه خودش آفریدم و در حالیکه نوزاد و کودک بود و توان انجام هیچ کاری نداشت به مرور زمان او را در دوران جوانی و قدرت جواني رسانيدم ، اما در ادامه به پیری که رسید بار دیگر او را مانند کودکی و دوران نوزادی ضعیف و ناتوان کردم.

وی افزود: برخی در دوره جوانی از دنیا می‌روند، برخی دیگر عمر طولانی دارند، از این رو خداوند تعبیر زیبایی را از فرایند عمر انسان دارد که این تعبیر زیبا برای همه ما هشدار است که  می گوید او را از دوران ناتوانی نوزادی به دوران قدرت جوانی و از دوران قدرت جوانی بار دیگر به دوران ناتوانی پیری می‌رسانم.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینكه خداوند در قرآن دوران پیری را به پست‌ترین و سخت‌ترین دوران عمر انسان تعبیر کرده است گفت: مراقبت از سالمندان به اندازه اي ثواب دارد که اگر فرزندي با احترام از پدر و مادر پیر خود مراقبت کند با حضرت موسی محشور می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت موسی وقتی از خدا می‌خواهد همنشین او را در قیامت نشان او بدهد خداوند نیز قصابی را که از مادر پیر خود مراقبت کرده است نشان حضرت موسی می‌دهد که این نشان دهنده اهمیت مراقبت فرزندان از والدین پیر خود است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: فرزند هرچقدر هم به پدر و مادر پیر خود خدمت کند نخواهد توانست حتی ذره‌ای از خدمتی‌که پدر و مادرش در دوران نوزادی و کودکی به او داشته اند را جبران کند.

وی افزود: خداوند در قرآن از آن‌هایی که پدر و مادر پیر دارند خواسته تا از پدر و مادر خود مراقبت کنند چرا که امکان دارد دوران پیری آن‌ها سخت‌تر باشد به طوریکه برخی اوقات انسان به مرحله‌ای می‌رسد که هر روز از خدا طلب مرگ  مي كند، اما عمر او همچنان ادامه داد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید، ‹‹یُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُر›› به پدر و مادر پیر خود خدمت و رسیدگی کنيد چرا که ممکن است دوران پیری آنها بدتر از دوران پیری پدر و مادرشان باشد.

وی افزود: خداوند می‌فرماید، ‹‹لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ›› انسان در دوره پیری به مرحله فراموشی و  به بی اختیاری و  اختلال در سیستم بلع آب و غذا می‌رسد به طوری که توان خوردن حتي  یک جرعه آب را هم ندارد. 

وی بیان کرد: خداوند بعد از اینکه سیر عمر انسان را از کودکی تا پیری ترسیم می‌کند می‌فرماید، مشابه این سیر عمر همه ساله در گیاهان رخ می‌دهد، درخت سیب در فصل بهار شکوفه می‌دهد، در تابستان میوه می‌دهد، در پاییز خزان شده و در زمستان کاملا می‌میرد، اما در بهار بار دیگر زنده می‌شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند می‌فرماید همانگونه که درختان همه ساله می‌میرند و دوباره زنده می‌شوند خداوند این قدرت را دارد تا انسان را بعد از مرگ دوباره احیا کند.

وی افزود: آن‌هایی که منکر معاد هستند و مدعی هستند ممکن نیست انسان بعد از مرگ دوباره زنده شود کافی است نگاهی به پیرامون خود داشته باشند که چگونه درختان و گیاهان همه ساله می‌میرند و زنده می‌شوند آن‌ها نیز که از هیچ آفریده شده اند خداوند این قدرت را دارد تا بعد از مرگ دوباره احیا و زنده کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات