۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۹۵۶۰۷
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای:

تبیین ورود دین در عرصه حاکمیت وظیفه حوزه انقلابی است

تبیین ورود دین در عرصه حاکمیت وظیفه حوزه انقلابی است
باقری با اشاره به شبهه مغرضانی که مشکلات کشور را ناشی از ورود دین در عرصه سیاست و حاکمیت می دانند، گفت: تبیین درست این مسأله وظیفه حوزه انقلابی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بصیرتی سیاسی از سلسه نشست های بصیرتی صراط به مناسبت سالروز چهل سالگی انقلاب اسلامی شامگاه چهارشنبه به همت بسیج مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی باقری کنی معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای در این مراسم با بیان این که اختلاف اساسی در کشور در بحث سیاسی که در موارد دیگری نیز جلوه دارد همان موضوع دین و سیاست و ارتباط این دو با هم است، گفت: این مسأله در حقیقت خط فاصل بین نگاه های متفاوت وجود دارد که اگر درست نشناسیم به بیراهه می رویم و در حقیقت یک طرف نگاه امام داشت و طرف دیگر نگاه مقابل امام قرار دارد.

وی افزود: نگاه غیر امام هرکسی که غیر امام است را شامل می شود که از آمریکا و اسرائیل تا افرادی را شامل می شود که با امام زاویه دارند؛ در نگاه امام نکته محوری اساسی ورود دین در حاکمیت است که وجه ممیز ایشان با بقیه به شمار می رود و مرد عمل این عرصه هم بود در حالی که افراد دیگر اگر هم اعتقاد داشتند جسارت وارد شدن در این عرصه را نداشتند.

باقری کنی در ادامه عنوان کرد: حتی برخی افراد انقلابی عقیده داشتند که دین قدرت ورود در عرصه حاکمیت ندارد و اگر وارد شود به توفیق دست پیدا نکرده و اسلام هم بدنام می شود و حتی اختلاف دولت موقت بعد از انقلاب در این عرصه بود و افرادی مثل بازرگان یا بنی صدر با امام اختلاف مبنایی داشتند.

وی افزود: در ارتباط با همین مسأله و اختلاف بین نیروهای انقلابی معتقد به امام و دیگران از جمله بنی صدر وجود داشت تا جایی که سه وزارت خانه اقتصاد، بازرگانی و خارجه وزیر نداشت از این رو عده ای پیش شهید بهشتی رفتند و خواستند که ایشان پا درمیانی کند؛ شهید بهشتی فرمودند شما فکر می کنید اختلاف ما با بنی صدر در قدرت است؟ هرگز این طور نیست بلکه اختلاف ما مبنایی و مکتبی است.

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که در حزب کارگزاران سازندگی به ریاست آقای هاشمی نیز همین نگاه وجود داشت، گفت: اساس و مبنای این حزب نیز جدایی دین از سیاست و عدم ورود دین در حاکمیت است، آنها نیز می گفتند که مهندسان و افراد فنی و قوی باید وارد عرصه سازندگی شوند و روحانیت و دین مداران از عرصه اجرایی کشور خارج شوند؛ جریان اصلاحات نیز کلا قائل بود که باید اندیشه امام و عکس امام را در موزه ها دنبال کنیم.

این دیپلمات ایرانی ابراز داشت: الان هم این مسأله وجود دارد که اختلاف بین این دو نگاه هست، باور داریم آن چیزی که ما را به عنوان شهروند متدین به میدان می آورد همین مسأله است و عدم توجه به آن باعث انحراف از مسیر می شود؛ همچنانکه رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه در آخر خطبه نماز جمعه جملات معروفی خطاب به امام زمان(عج) بیان کردند که بسیار قابل دقت بود به عبارت دیگر وقتی می گفتند حاضرم جان ناقابل خود را بدهم معلوم می شود که صرف بحث انتخابات نبود.

باقری کنی در ادامه وظیفه روحانیت در این عرصه را سنگین عنوان و خاطرنشان ساخت: آنها می گویند هرچه در طول چهل سال بعد از انقلاب هزینه دادیم به دلیل ورود دین به سیاست و حاکمیت بوده است و باید کاری کنیم که از شر دین خلاص شویم همچنانکه بعد از اتمام جنگ در تیر 67 نیز این مسأله به خوبی دیده می شود.

وی در پایان بیان کرد: سیری که در چهل ساله انقلاب دیده می شود نیز نزاع به این دو دیدگاه است هرچند ما زیاد از وضعیت حوزه قم خبر نداریم ولی آن چیزی که دیده می شود که رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی کرده اند که حوزه علمیه قم باید انقلابی باشد نشان می دهد که نگاه طرف مقابل امام قوی تر است و حوزه علمیه قم باید برای این مسأله چاره اندیشی کند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات