۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۹۶۰۱۰
گزارش رسا؛

«تهدید از موضع ضعف» یا نگرانی اسرائیل از قدرت نفوذ حماس در انتخابات

«تهدید از موضع ضعف» یا نگرانی اسرائیل از قدرت نفوذ حماس در انتخابات
نگرانی اسرائیل از قدرت حماس سبب شده تا این جنبش را به حمله نظامی در ایام انتخابات تهدید کند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، مقامات رده بالای اسرائیلی این روزها با برگزاری جلسات و سفرهای خارجی در حال فراهم آوردن مقدمات انتخابات ماه آوریل هستند؛ انتخاباتی زود هنگام که با انحلال دولت و کنست از سوی نتانیاهو، به زودی برگزار خواهد شد.

در فضای سیاسی انتخابات، برخی رسانه‌های وابسته به نتانیاهو عصر دیروز شنبه به نقل از منابع آگاه و نزدیک به نخست وزیر اسرائیل از ارسال پیام تهدید آمیز نتانیاهو به مسؤولان جنبش حماس از طریق برخی واسطه‌ها مانند مصر پرده برداشتند.

تهدید به جنگ نظامی علیه غزّه
نتانیاهو در این پیام به مسؤولان حماس هشدار داد تا از آنچه که وی «اقدامات خودسرانه برای برهم زدن امنیت و ثبات اسرائیل در ایام انتخابات» نامیده خودداری کنند در غیر این صورت اسرائیل در حمله به نوار غزه یک لحظه درنگ و تردید نخواهد کرد.

دانا فایس، خبرنگار سیاسی شبکه الاخبار با نقل این خبر تاکید کرد که انتخابات پیش رو مانعی برای حمله نظامی احتمالی به غزه نخواهد بود. دولت عبری توانایی اخذ تصمیم‌های جدّی در ایام انتخابات را داشته و از جنگ هراسی ندارد.

این اولین پیام مقامات اسرائیلی در ماه جاری نیست و در هفته گذشته نیز مسؤولان رده بالای این رژیم با ارسال پیامی به حماس اعلام کردند که نظامیان صهیونیستی در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با «اقدامات خرابکارانه حماس» هستند اما با این حال به نظر می‌رسد که لحن پیام‌ ارسالی عصر دیروز آرامتر از هفته گذشته است و این یک عقب نشینی تلویحی از سوی اسرائیل است.

با آنکه اطلاع دقیقی از مفاد پیام‌های رد و بدل شده میان طرفین در دست نیست اما رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که حماس در ازای حفظ فضای آرام کنونی، خواستار باز ماندن معبر رفح برای دریافت کمک‌های اولیه قطر شده است که این درخواست از سوی رژیم صهیونیستی رد شده است هرچند که برخی تحلیلگران معتقدند که مصر رضایت اسرائیل را برای بازگشایی گذرگاه رفح جلب خواهد کرد.

بیت‌کوین و نگرانی جدید اسرائیل
از سویی روزنامه یدیعوت آحرونوت در گزارشی به نقل از کارشناسان اقتصادی، سیاسی و نظامی، به نگرانی اسرائیل در پی تحولات استراتژیک گردان‌های عزّالدین قسام در جذب منابع مالی و تسلیحاتی از طریق استفاده از پول الکترونیکی بیت‌کوین اشاره کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: بیش از ده سال است که اسرائیل تمام تلاش خود را برای شناسایی منابع مالی و حمایتی حماس به کار بسته اما این جنبش منابع خود را مخفی نگه داشته است. دولت عبری، محاصره شدیدی را بر غزه تحمیل کرده است با این حال نسبت به روی آوردن حماس به استفاده از پول الکترونیکی بیت‌کوین به شدت نگران است.

این روزنامه خاطر نشان می‌کند: اقدامات رژیم صهیونیستی در طول سال‌های متمادی در خشکاندن منابع مالی حماس و تشدید فشارها بر حامیان خارجی این جنبش موفقیت آمیز بوده، هرچند که اظهارات اخیر سخنگوی جنبش حماس مبنی بر تامین منابع مالی از طریق بیت‌کوین، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

افول قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه
فارغ از صحت و سقم اخبار منتشر شده پیرامون گرایش حماس به استفاده از پول مجازی، به نظر باید نگرانی اسرائیل را در راستای افول دامنه قدرت این رژیم جعلی و نامشروع تفسیر کرد.

مقامات اسرائیلی که تا چند سال قبل، به مناسبت‌های مختلف اقدام به تهدید جنبش حماس و محور مقاومت فلسطین می‌کردند اما اکنون به هنگام موضع گیری جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند. این مسأله نشان دهنده آن است که معادلات منطقه‌ای در حال تغییر است.

رژیم صهیونیستی که تا چندی پیش خود را به عنوان یک قدرت بلامنازع در منطقه معرّفی کرده و خواستار فرود آمدن سر تسلیم کشورهای مسلمان در برابر خود بود، اکنون به یمن مجاهدت‌های رزمندگان و جهادیان محور مقاومت، در بحرانی‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد.

نگرانی‌های مقامات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که به فرموده مقام معظم رهبری «دوران بزن و در رو تمام شده است». تصمیم‌گیران در اتاق فکر اسرائیل کاملا آگاهند که نمودار تحولات منطقه‌ای نشان از غلط بودن پیش بینی‌های مقامات صهیونیستی برای تحقق رویای «نیل تا فرات» دارد.

هراس امروز اسرائیل از حماس نتیجه ایستادگی و مقاومت آنان در برابر دشمن قوی پنجه است. سازش، تسلیم، مذاکره و گفت‌وگو با دشمن صهیونیستی نتیجه‌ای جز ذلّت در پی ندارد و تنها راه پیروزی و آزادی قدس شریف در مقاومت و مبارزه با این رژیم اشغالگر است./981/ب950/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات