۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۹۶۲۰۳
مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی:

وحدت میان پیروان ادیان و مذاهب یکی از دستاوردهای انقلاب است

وحدت میان پیروان ادیان و مذاهب یکی از دستاوردهای انقلاب است
مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی گفت: از افتخارات حوزه های علمیه وحدت مذاهب اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان است.

حجت الاسلام اسماعیل روشن تن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به پرچمداری روحانیت و حوزه های علمیه در ابعاد اجتماعی و تحولات بنیادین، افزود: روحانیت شیعه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) توانست بزرگترین حرکت عدالت خواهانه و ضد استماری را هدایت کند.

وی ادامه داد: روحانیت انقلابی با هدایت امام خمینی(ره)، حرکت انقلابی مردم و تشکیل نظام مبتنی بر ولایت فقیه به عنوان یک حرکت الگویی مطرح شد.

خروج نظام های لیبرالیستی و سکولار از کشور بعد از انقلاب

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی با اشاره به گسترش رویکردهای فقهی در تمام عرصه ها تصریح کرد: حرکت عدالت خواهانه و مبارزه با سرمایه داری را امام پی ریزی کرد و در نهایت نظام های لیبرالیستی و سکولار از ایران خارج شدند.

حجت الاسلام روشن تن گفت: شکل گیری رشته های تخصصی در حوزه های علمیه زمینه ای برای نظریه پردازان ایجاد کرد که در حال حاضر این موارد در حوزه های علوم انسانی وجود دارد.

وی به جایگاه روحانیت در حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از 450 حوزه علیمه خواهران، بیش از 60 هزار طلبه و 40 هزار فارغ التحصیل علوم دینی در کشور وجود دارد که قبل از انقلاب اسلامی این موضوع سابقه نداشت است.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی با اشاره به تاثیرگذاری حوزه های علمیه خواهران در جامعه اضافه کرد: در حوزه دین شناسی و مسائل اخلاقی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا 12 رشته با رویکردهای مختلف ایجاد شده است.

وجود 16 حوزه علمیه خواهران در آذربایجان شرقی

حجت الاسلام روشن تن ادامه داد: در استان 16 حوزه علمیه خواهران وجود دارد که دو حوزه علمیه در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در تبریز و خسروشهر است.

وی تاکید کرد: از دیگر دستاوردهای حوزه های علمیه می توان به جایگاه علمی روحانیت و نگارش کتاب های ممتاز و برجسته دارای رتبه های علمی اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی تشکیل موسسات علمی و فرهنگی در حوزه های علمیه را از دستاوردهای فرهنگی انقلاب دانست و افزود: مهمترین عنصر در حوزه های علمیه بخش فرهنگ و قلم است.

حجت الاسلام روشن تن تصریح کرد: کتابخانه های حوزه های علمیه و کتابخانه های بزرگ در جهان اسلام بخشی از فرهنگ و اندیشه اسلام است که برای مثال کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی یکی از کتابخانه های کم نظیر در جهان اسلام است.

موج اسلام گرایی در منطقه

وی با اشاره به نقش فرآیندی و مستمر روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روحانیت در ابعاد مختلف معرفت دینی، سیاسی و اخلاقی پرچم دار بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: در آستانه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، روحانیت باید به مواردی مانند نظام دین مدار، نظام مبتنی بر تعالی اسلامی، کرامت انسانی و پیوند دادن حکومت و مردم شتاب بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام روشن تن افزود: نهادینه شدن حاکمیت اسلامی، مردم سالاری، استقلال و آزادی در جامعه و همچنین عزت ملی، اعتماد به نفس و ارتقای آگاهی های سیاسی مردم از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌ شرقی با بیان این که حوزه های علمیه باید در کنار مردم به نقش آفرینی بپردازند، افزود: اثرگذاری در منطقه مانند تاثیر در جریان کشورهای مصر، تونس و لیبی نشان می دهد انقلاب اسلامی یک موج گرایش به اسلام در منطقه ایجاد کرده است./935/ت310/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات