۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۹۷۲۷۶
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم ارائه منشور مدوّن تربیت از سوی حوزه

لزوم ارائه منشور مدوّن تربیت از سوی حوزه
همیز گفت: برای کارآمدتر کردن نظام اسلامی لازم است حوزه در سه بخش تربیت جنسی، عبادی و بهداشتی ورود جدی داشته و منشور مدوّنی ارائه کند.

طاهره ‌همیز، کارشناس مسائل خانواده و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره خدمات متقابل حوزه و روحانیت،‌ گفت: به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی حوزه پس از انقلاب توانسته ارتباطات جهانی و خارجی خود را بسیار وسیع و قوی کند.

وی افزود: تربیت افرادی چون عبدالملک الحوصی و شیخ زکزاکی از ثمرات حوزه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ شیخ زکزاکی بیست میلیون شیعه در نیجریه تربیت کرد و عبدالملک الحوصی نیز در یمن کاری کرد که این کشور در کنار ما به یک قدرت مانند لبنان تبدیل شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: از دیگر خدمات حوزه تاسیس مدارس علمیه بود؛ اولین مدرسه علمیه اصفهان ویژه خواهران را بانو امین اصفهان تاسیس کرد و بانوان طلبه را در آن تربیت کرد؛ این در حالی بود که در قم کسی به بانوان اجازه تحصیل نمی‌داد و موانع شرعی سر راه آنها می‌گذاشت.

وی در ادامه بیان داشت: شهید قدوسی داماد علامه طباطبایی صاحب کتاب المیزان برای اولین بار در قم حوزه دختران را به نام "مکتب توحید" راه اندازی کرد؛ مدرسه علمیه مکتب توحید وضعیت بسیار ویژه‌ای داشت بنده نیز افتخار طلبه بودن در این مدرسه را داشتم که اساتید آن از افراد با تقوا بوده و پس از انقلاب همه جزء پایه های نظام بودند.

همیز در ادامه ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب و تاسیس جامعه‌الزهرا، تمام حوزه های کوچک و خرد تحت نظام بسیار والایی طوری تنظیم شدند که بانوان فارغ التحصیل شده از حوزه‌های علمیه در ایران و خارج مشغول به کار شوند.

وی افزود: یکی دیگر از خدمات حوزه پس از پیروزی انقلاب، تاسیس حوزه علمیه برادران و خواهران در تمام شهرهای کشور است که از طرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم حمایت و تغذیه علمی می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: الکترونیکی کردن کتب مرجع و قدیمی و ارائه آن در سطح جهانی مانند کتاب الغدیر علامه امینی از دیگر خدمات حوزه و روحانیت است.

وی افزود: همچنین سایت های پاسخگویی به شبهات جزء خدماتی است که حوزه در سال‌های گذشته به آن توجه داشته و بسیار کامل است؛ در همین راستا بود که دولت انگلیس ارتباط مستقیم از انگلیس با قم از طریق اینترنت را جرم سیاسی اعلام کرد زیرا تاثیر پاسخگویی به شبهات برای آنها بسیار هول آور بود.

همیز ابراز داشت: از دیگر خدمات حوزه و روحانیت می‌توان به تربیت افرادی با دانش اجتهادی در حوزه و آشنایی با علوم خارجی از کشورهای شرقی و غربی از جمله اروپا، آمریکا، چین و... اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اولویت هایی که حوزه به عنوان خاستگاه و مادر نظام اسلامی، باید در صیانت از پاسداری انقلاب و نظام اسلامی مد نظر قرار دهد کدام است، گفت: حوزه باید برای بالابردن سطح بدنه جامعه و مردم برنامه ریزی اساسی کند و مردم را به رشدی برساند که بدانند باید چه کسی را برای اداره امور مملکت انتخاب کنند؛ حضرت علی(ع) می‌فرمایند وقتی جهل بر مردم حاکم شود اداره امور مردم را منافقین به دست می‌گیرند.

کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: لازم است حوزه برنامه‌هایی برای جهل زدایی از غاطبه بدنه مردم وضع کند و برای دانا کردن و بینش صحیح دادن به قشر خاکستری جامعه تلاش کند البته حدود بیست سالی است که مقام معظم رهبری به شدت سفارش می‌کنند که همه مردم باید سیاسی شوند و آن را درک کنند اما متاسفانه ما هنوز فرمایش ایشان را نظام مند نکردیم.

وی افزود: همچنین نیاز است حوزه نخبه هایی را برای حکمرانی اجتماعی تربیت کند که در داخل و خارج از کشور بتوانند موثر واقع شوند به طور مثال وقتی یک نفر را از کشور به عنوان وزیر خارجه به کشوری دیگر می‌فرستیم، آن شخص به آگاهی و دانش کافی برای تشخیص حیله های مکارانه دشمن رسیده باشد.

همیز در ادامه بیان داشت: امروز ما نیاز به یک نظام ساختار مشخص برای تربیت یک وزیر امور خارجه، وزیر صنعت و معدن، وزیر نفت و وزیر کار و... داریم و در آن نظام تعریف کنیم که این شخص باید چه کمالات، علوم، اطلاعات، مهارت‌ها و مدارک علمی داشته باشد تا بتواند در اداره امور مربوط به بخش خود بهترین تصمیم‌ها را بگیرد در این صورت مردم هم می‌فهمند که چه چیزهایی را باید از یک وزیر در حوزه کاری خود طلب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای کارآمدتر کردن نظام اسلامی در چه قلمروهایی نیاز است تا حوزه و حوزویان ورود جدی داشته باشند، ابراز داشت: متاسفانه ما امروز با فحشایی مواجه هستیم که به صورت عنان گسیخته در حال حمله به تمام ارزش‌های ماست که بسیار خطرناک است و کسانی که آلوده به آن می‌شوند طبق آیات و روایات مورد غضب الهی قرار خواهند گرفت.

استاد دانشگاه افزود: حضرت محمد(ص) درباره زیاد شدن زلزله می‌فرمایند وقتی گناهان پنهانی در زمین زیاد می‌شود زمین به خدا شکایت می‌کند و خداوند به آن اجازه می‌دهد تکان بخورد؛ امروز به خاطر حمله شبکه های مجازی و ماهواره ای آمار گناهان جنسی به شدت در حال افزایش است.

همیز اظهار داشت: ما نیاز داریم حوزه در چهار بخش متناسب با نیازهای نوجوانان برنامه ریزی کند که اولین بخش آن، علمی است؛ سن رشد علمی انسان از ۷ سالگی است به همین علت پیامبر(ص) نیز بسیار به این سن و علوم تعلیمی در آن تاکید کرده‌اند.

استاد دانشگاه اظهار داشت: در واقع دبستان همان اَدب‌ِستان بوده است یعنی از هفت سالگی کودک آمادگی یادگیری علم دارد؛ خوشبختانه اساتید زیادی در این حوزه مشغول هستند اما در سه بخش دیگر حوزه باید به میدان بیاید.

وی در ادامه بیان داشت: اولین بخش آن تربیت جنسی است؛ در این زمینه لازم است حوزه، احادیث درباره تربیت جنسی را تدوین کرده و وظایف هر یک از مجریان آن که والدین، معلم، مربی و رسانه هستند را جداگانه تعیین کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وقتی نظام مشخصی به صورت مکتوب و مدوّن از سوی حوزه تعیین نشده است در نتیجه با هرج و مرج فرهنگی در این زمینه مواجه خواهیم شد، متاسفانه دشمن کمر بسته تا از همین طریق و سینمای داخل کشور کمر ما را بشکند، اگر حوزه در بخش تربیت جنسی برنامه و کتاب مدونی نداشته باشد جامعه مورد غضب الهی واقع و نابود می‌شود.

وی افزود: دومین مورد که حوزه باید به آن ورود پیدا کند در بخش تربیت عبادی است؛ حوزه نیاز است منشور مدون، سازمان یافته و کلاسیکی که قابل اجرا باشد را تدوین و وظایف مجریان هر بخش را تعیین کند؛ متاسفانه امروز برخی مدارس نماز خواندن را برای بچه های کلاس اول زود تلقی می‌کنند در حالی که خانواده سعی در یاد دادن نماز به کودک دارند و این نشان از یک ناهماهنگی دارد.

همیز ابراز داشت: امام حسین(ع) می‌فرمایند کودکان دختر خود را از هفت سالگی برای نماز تربیت کنید؛ حوزه باید مناسک دینی را از روی احادیث و روایات به صورت منشور تربیت عبادی تدوین کند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سومین مورد تربیت بهداشت غذایی است؛ امروز ما با مسئله بیوترور مواجه هستیم که دشمن از طریق موادغذایی در حال نسل کشی است؛ در این حوزه نیز احادیث و روایات متعددی وجود دارد که نیاز به ورود حوزه و تدوین کتب و منشوری ساختارمند است که کارشناسان بهداشتی باید برای رفع آن اقدام کنند.

وی درباره راه های صیانت از انقلاب و آرمان های والای آن توسط حوزویان، گفت: ما باید زبان هنر را به حوزه بیاوریم؛ بارها مقام معظم رهبری فرمودند که هنر بهترین زبان موثر در افکار عمومی است.

همیز بیان داشت: متاسفانه امروز هنر در دست کسانی است که کمالات اخلاقی لازم را در کنار هنر ندارند و عده بسیار کمی هستند که بعد از شهید آوینی تلاش می‌کنند کار هنری را با روش های الهی تنظیم کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه باید حتما با زبان هنر آشنا شده و با توانمندسازی خود راه های صیانت از انقلاب را با زبان هنر پیش ببرد و مطالب عمیق و عالی را از این طریق انتقال دهد./۹۶۹/‌ت302/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات