۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۵۹۸۲۲۶
از سوی حجت الاسلام علیزاده صورت گرفت؛

پاسخ به شبهات وهابیت درباره توسل به اهل بیت

پاسخ به شبهات وهابیت درباره توسل به اهل بیت
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از شبهات در ارتباط با توسل تأکید کرد که قدرت طولی اولیای الهی و اهل بیت(ع) در توسل مطرح است نه قدرت عرضی آنها.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست از سلسله نشست های رویکردی نوین در نقد شبهات توسل شامگاه چهارشنبه از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سالن نمازخانه این مرکز برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با اشاره به یکی از شبهات وهابیت در ارتباط با قدرت عرضی متوسل به اظهار داشت: ما در جلسات گذشته در ارتباط با مفاهیم و معانی توسل و همین طور اقسام آن نکاتی را یادآور شدیم و در این جلسه می‌ خواهیم از بعد دیگری به این مسأله نگاه کنیم.

وی افزود: در حقیقت وهابیت و مخالفان بر این عقیده هستند که ما قدرت کسی که به او توسل می‌ جوییم را در عرض خدا می‌ بینیم و برای آن ها قدرت مستقلی قائل هستیم که حرف درستی نیست.

حجت الاسلام علیزاده موسوی افزود: در حقیقت بحث توسل از مقوله قدرت طولی است، اگر ما برای اهل بیت(ع) و یا علما و صلحا و بزرگان دین قدرت در واسطه شدن بین خودمان و خدا قائل هستیم در حقیقت این قدرت در طول قدرت خدا است که این مسأله در اعتباریات نیز وجود دارد.

وی در تشریح قدرت طولی و مفاهیم آن یادآور شد: فرض کنید فرمانده ای به سرباز خود دستور شلیک می‌ دهد تا فردی را بکشد، در این حالت وقتی سرباز این کار را می‌ کند کشتن هم به سرباز و هم به فرمانده قابل نسبت دادن است چون اگر هر یک نبودند امکان کشتن پیدا نمی شد، بنابراین سرباز در طول قدرت فرمانده قرار دارد.

پژوهشگر و استاد برجسته وهابیت شناسی اضافه کرد: یا وقتی ما با قلم می‌ نویسیم در حقیقت نوشتن هم به قلم و هم به ما نسبت داده می‌ شود و اگر هریک از قلم و دست من نباشد این مسأله اتفاق نمی افتد.

وی بیان داشت: در قرآن کریم اقسام مشرکان و بت پرستان بیان شده است، برخی از آنها فی الجمله خدا را قبول داشتند ولی معتقد بودند که ما برای تقرب به خدا بت ها را می‌ پرستیم، در حقیقت در مورد این دسته از مشرکان اگر از واژه عبادت استفاده نمی شد می‌ توانستیم بحث توسل را در مورد آن ها مطرح کنیم هرچند این توسل از نوع غیر مشروع است.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان با بیان این که بحث از توسل در قبال همه مشرکان امکان پذیر نیست، گفت: انواع دیگر مشرکان کسانی بودند که برای بت ها و اجرام آسمانی و ستارگان قدرت مستقل قائل بودند و اصلا خدا را قبول نداشتند که یقینا این دسته از موضوع بحث ما خارج هستند چون آنها به هیچ عنوان خدا را قبول ندارند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات