۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۹۸۳۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

تقریب ادیان تکیه بر مشترکات مذاهب دارد

تقریب ادیان تکیه بر مشترکات مذاهب دارد
حجت الاسلام بروجردی با بیان این که هدف از تقریب تغییر عقاید و اعتقادات مذاهب نیست، گفت: مراد از تقریب توجه به مشترکات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدی بروجردی استاد حوزه و دانشگاه، امروز در ادامه مباحث روش تقریب مرحوم حضرت آیت الله بروجردی در مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) گفت: روش هم به راه گفته می شود هم به اصول و قواعدی که در راه استفاده می شود.

وی با بیان اینکه تقریب با وحدت متفاوت است، اظهار داشت: آنچه در قرآن آمده وحدت است و معنای عامی دارد اما دایره تقریب محدودتر است. وحدت بین مردم است ولی تقریب بین افراد نخبه و علما صورت می پذیرد. هدف در تقریب این نیست که سنی، شیعه یا شیعه سنی شود.

حجت الاسلام بروجردی در ادامه بیان داشت: تقریب این نیست که از اهل سنت بخواهیم دست از اعتقاداتشان بردارند و شیعه شوند. اهل سنت به موازات فقه، کلام و عقاید هم می خوانند و پایبند به آن هستند. اهل سنت با تقریب میانه خوبی ندارند چون اعتقاد کلامی آنها این است که شیعه باید کنار رود و خود را برحق می دانند.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در ادامه ابراز داشت: پیامبر در روایتی می فرمایند: امت من ۷۲ فرقه اند و تنها یک فرقه ناجی است. هر کدام از ۷۲ فرقه خود را مذهب ناجی می داند. تقریب مذاهب یعنی بر سر مشترکات مذاهب اتفاق نظر پیدا کنیم. فقهی که ما می خوانیم آنها هم دارند بسیاری از روشهای بانکداری که داریم در معاملات اهل سنت آورده شده است مثلا عقد استثنا متعلق به فرقه حنفی است.

وی افزود: با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی و شیعه در دنیای اسلام بحث تقریب برای مقابله علمی با جبهه مقابل بسیار مهم است. اهل سنت بسیار تکنیکی عمل می کنند. سلفی یک مذهب کلامی و اعتقادی است نه فقهی و مذهب فقهیشان مذهب ابن تینیه است. سلفی ها کمترین جمعیت رادر دنیای اسلام دارند اما بیشترین تاثیرگذاری در دنیای اهل سنت از آن سلفی هاست.

حجت الاسلام بروجردی ادامه داد: سلفی ها اقسام مختلفی دارند که شامل  سلفی های مصر و عربستان، پاکستان و شبه قاره هستند. ما با اهل سنت در اعتقاد به خداوند و پیامبر و در بخشی از سنت های رسول خدا  یعنی قول و فعل و تقریر مشترک هستیم.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب درخصوص فتوای تاریخی شیخ شلتوت، گفت: وقتی این فتوا صادر شد و فرستادند برای مرحوم حضرت آیت الله بروجردی ایشان فرمودند: در فردای قیامت بابت این فتوا در مقابل صدیقه کبری رو سفید هستم که بالاخره دنیای اهل سنت قبول کردند شیعه مذهب است. مثلا روایتی را که امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) نقل می کنند با سند اینکه از پدرم شنیدم و او از پدرش و تا به پیامبر می رسد. برای این است که بگویند حجت قول ما از پیامبر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط حضرت آیت‌الله بروجردی و اهل سنت به جایی رسید که وقتی پادشاه سعودی به ایران سفر کرد تا با شاه ایران دیدار داشته باشد درخواست ملاقات با حضرت آیت الله بروجردی را می کند که مرحوم بروجردی نمی پذیرند و می فرمایند: پادشاه صعودی به دیدن من بیاید و به زیارت حضرت معصومه نمی رود و این بی احترامی به اهل بیت(ع) است و من اجازه نمی دهم و قبول نکردند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات