۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۹۸۸۰۳

افشای دخالت عربستان سعودی برای تغییر قانون اساسی مصر

افشای دخالت عربستان سعودی برای تغییر قانون اساسی مصر
برخی منابع مطلع، از دخالت عربستان سعودی برای تغییر قانون اساسی مصر با هدف ابقای «عبدالفتاح السیسی» در رأس قدرت خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، برخی منابع نزدیک به «ترکی آل الشیخ» گفتند که وی در دیدار با تعدادی از هنرپیشه‌های مصری از تمایل عربستان سعودی برای حفظ نظام کنونی مصری و اجرای تغییرات در قانون اساسی به منظور ابقای السیسی در رأس قدرت خبر داده بود.

روزنامه قطری الشرق با اعلام این خبر به نقل از «سامی کمال الدین» تحلیلگر سیاسی مصر نوشت که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که السیسی به سعودی‌ها گفته که اجرای تغییرات در قانون اساسی، نیازمند موافقت پارلمان مصر است و فرستاده «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز به وی گفته است که گفت‌وگوهای ریاض با «علی عبدالعال» رئیس پارلمان مصر مطمئن است و به نمایندگان وعده‌ پاداش مالی جهت کسب بیشترین رأی موافق داده شده است.

برخی مطبوعات مصر نیز نوشتند که درخواست عربستان سعودی تنها منحصر به اجرای تغییرات در قانون اساسی نبود بلکه سعودی‌ها تعیین معاونان مورد رضایت ریاض برای رییس‌جمهور مصر را خواستار شدند.

الشرق همچنین نوشت که تحلیلگران بر این باور هستند که عربستان از هر گونه تغییر و تحول ناگهانی در مصر که باعث به قدرت رسیدن معارضان از جمله اخوان‌المسلمین، چپ‌گراها و جریان «ناصری» شود، بیم دارند.

بر اساس این گزارش، عربستان همچنین تمایل ندارد مصر به عنوان یک کشور بزرگ به یک دموکراسی حقیقی تبدیل شود چرا که این امر بر جایگاه عربستان سعودی و تأثیرات آن اثر گذاشته و همچنان در داخل عربستان نیز تأثیرگذار خواهد بود./983/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات