۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۹۸۹۴۳
رییس کل دادگستری خراسان شمالی:

حضرت فاطمه آینه تمام فضائل و حسنات عالم است

حضرت فاطمه آینه تمام فضائل و حسنات عالم است
رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: اگر بخواهیم همه خوبی‌های عالم را در وجود یک شخص ببینیم می‌توانیم آن را در آینه جمال حضرت زهرا ببینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام اسدالله جعفری، رییس کل دادگستری خراسان شمالی، امروز در نشست با طلاب خواهر حوزه علمیه استان، با گرامیداشت سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز مادر، به تبیین شخصیت والای این بانوی بزرگوار پرداخت.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار به‌خوبی این شخصیت والا را تبیین کرده‌اند، افزود: رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی وَهِی قَلْبِی وَهِی روُحِی آلتی بَینَ جَنْبِی؛ فاطمه پاره تن من است و او قلب من است و روحی که بین من است» و در حدیث دیگری هم می‌فرماید: «فاطِمَه بَهْجَهُ قَلْبِی وَابْناها ثَمْرَهُ فُؤادِی؛ فاطمه بهجت و سرور قلب من است و دو پسرش میوه دل من هستند».

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرماید: مایه مباهات و افتخار من زهرای مرضیه است، اضافه کرد: امام علی (ع) هم وقتی می‌خواهد افتخارات جهان اسلام را معرفی کند می‌فرماید: «و لی الفخر بفاطم و ابیها ثم فخری برسول‌الله اذ زوجنیها»؛ من به فاطمه و پدرش افتخار می‌کنم و افتخار می‌کنم به رسول خدا (ص) که فاطمه را به همسری من برگزید.

قاضی القضات خراسان شمالی ادامه داد: امام خمینی (ره) هم در وصیت‌نامه سیاسی الهی می‌فرماید: ما مفتخریم آخرین و افضل پیامبران الهی از ما است و زهرای مرضیه این بانوی بزرگوار مایه مباهات ما است.

وی تصریح کرد: پیغمبر اکرم محمد مصطفی (ص) فرمودند: «لَوْ کانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکانَ عَلِیاً» اگر حلم را به عنوان یک انسان بگیریم او علی است، «وَ لَوْ کانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ» اگر فضل و تمام فضیلت‌ها را یک شخص بگیریم او حسن است، «وَ لَوْ کانَ السخاءُ صُورَةً لَکانَ الْحُسَینَ» اگر حیا را بخواهی به تصویر درآوری آن حسین می‌شود و «وَ لَوْ کانَ الْحُسْنُ (هَیئَةً لَکانَتْ) فَاطِمَةَ» و اگر بخواهی نیکی که اسّ و اساس حلم، فضل، سخا و همه خوبی‌ها در حُسن است در هیأتی درآوری آن هم فاطمه زهراست، «بل هی أعظم»، بلکه او خیلی برتر است.

حجت‌الاسلام جعفری اظهار کرد: بر این اساس اگر بخواهیم همه خوبی‌های عالم را در وجود یک شخص ببینیم می‌توانیم آن را در آینه جمال حضرت زهرا ببینیم.

وی افزود: صرف نظر از اینکه حضرت فاطمه (س) دخت پیامبر است باید گفت تمجید رسول‌الله و امام علی (ع) از فاطمه زهرا (س) اصلاً بحث نسبی ندارد بلکه منزلت و عظمت زهرای مرضیه از جانب خداوند تبارک‌وتعالی است هرچند نسب هم خود شرافت است.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: خداوند در آیه 24 سوره ابراهیم می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرَةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» و خطاب به پیامبر می‌فرماید: ای رسول آیا ندیدی که چگونه خدا کلمه پاکیزه را به درخت پاک و زیبایی مثل زده که اصل ساقه آن برقرار باشد و شاخه آن به آسمان رفعت و سعادت بر شود؟

وی ادامه داد: خداوند اسلام را به یک درخت و شجره مثمر و پاک تشبیه می‌کند، در برخی تفسیرها آمده که آن درخت خود رسول اکرم است، عنصر شجره فاطمه است، ثمره آن ائمه هستند و ورق آن شیعه است.

حجت‌الاسلام جعفری افزود: روایتی از حضرت امام محمدباقر (ع) نقل شده است که می‌فرماید: «الشجر الطیبه رسول‌الله (ص) و علی (ع) فرع‌ها و عنصر الشجره فاطمه (س) و ثمرها اولادها و اغصانها و اوراقها شیعتها» و تأکید می‌کند درخت طیبه رسول خدا (ص) است، علی (ع) فرع آن درخت است، عنصر آن درخت فاطمه (س) است، میوه آن درخت فرزندان فاطمه (س) است و شاخه‌ها و برگ‌هایش شیعیانش هستند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه قوام و دوام و حیات درخت اسلام منوط به ریشه آن است، گفت: بنا به فرموده امام باقر (ع) اصل درخت اسلام خود پیامبر است، شاخه‌های درخت علی (ع) است، میوه‌های آن ائمه و برگ‌های آن شیعه است و ریشه و عنصر درخت اسلام زهرای مرضیه است که این نشان‌دهنده جایگاه والای این بانوی بزرگوار در اسلام است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات