۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۹۹۰۴۸
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

زندگی سالم دنیا، زمینه ساز آخرت با سعادت است

زندگی سالم دنیا، زمینه ساز آخرت با سعادت است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: زندگی سالم و صالح انسان در دنیا زمینه ساز قیامت و آخرت است در غیر این صورت قیامت آبادتری نخواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد با تبریک ولادت با سعادت فاطمه زهرا (س) در تفسیر آیه ۲۱ سوره انبیاء که می‌فرماید، ‹‹وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبینَ››، گفت: این آیه شریفه یکی از آیات کلیدی قرآن است.

وی به چرایی خلقت آسمان و زمین و هدف از خلقت آن اشاره کرد و افزود: تصور برخی از غربی‌ها این است که تصور می‌کنند خداوند آسمان و زمین را برای انسان‌ها خلق کرد و انسان‌ها بهره بردار عالم خلقت هستند و مهم بهره برداری از این عالم است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه بهره برداری از دنیا و خلقت به این صورت نیست که انسان هرطوری دوست داشت از نظام هستی بهره برداری کنند، گفت: این افراد، چون اعتقاد دارند انسان بهره بردار نظام خلقت است و به طریقی که دوست داشته باشد می‌تواند از دنیا بهره برداری کند.

وی افزود: دنياي غرب معتقد است حتی اگر برخی انسان‌ها توان استفاده از انسان‌های دیگر را برای بهره برداری از منافع شخصی خود داشته باشد می‌توانند استفاده کنند و هیچ مانعی ندارد یکی ارباب و دیگری رعیت باشد و کسی که ارباب شد هرگونه که بخواهد می‌تواند از رعیت برای منافع شخصی خودش استفاده کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: این تفکر که انسان‌های قوی‌تر می‌توانند از انسان‌های دیگر برای منافع شخصی خود با عنوان ارباب و رعیت استفاده کنند چرا که ارباب این اجازه را دارد تا از رعیت خود برای منافع شخصی خود استفاده کند تفکر اشتباهی است.

وی ادامه داد: دنياي غرب معتقد است هرکس قوی‌تر است این توان را دارد تا چگونگی بهره برداری از منابع دنیا را مشخص کند و هرآنگونه که تمایل داشته باشد از این منابع برای منافع شخصی خود استفاده کند اشتباه است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: این افراد معتقد هستند، چون انسان بهره بردار نظام خلقت انسان هرگونه که دوست داشته باشد می‌تواند از این عالم هستی بهره برداری کند و هرکس بتواند از این دنیا بهره بیشتری داشته باشد سعادتمندتر است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: خداوند در این آیه خطاب به این افراد می‌فرماید، ما آسمان و زمین را برای سرگرمی انسان‌ها خلق نکردیم بلکه هدف از خلقت دنیا استفاده انسان‌ها از آن برای سالم زندگی کردن است.

وی افزود: حتی عمق تفکر برخی از مسلمانان اهل نماز و روزه نیز چنین تفکری است که اگر از دنیا استفاده کنیم از زندگی لذت برده ایم در غیر این صورت دنیای خود را نیست و نابود کرده ایم چرا که نمازخواندن این افراد برای رسیدن به زندگی راحت‌تر و لذت از دنیا است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر این افراد با عبادت توانستند به مال و ثروت و زندگی ایده آل برسند آنچه را به دست آورده اند نتیجه عبادت خود می‌دانند، اما اگر نتیجه عبادت این افراد سختی و مشکلات زندگی باشد عبادت خود را غیر موثر و غیر مفید خواهند دانست.

وی ادامه داد: در حالیکه خداوند به این افراد می‌فرماید، هدفی که شما را برای آن خلق کردیم راحتی و آسایش در آن وجود ندارد و اگر قرار بود هدف نهایی خلقت راحتی و آسایش باشد هیچکدام از پیامبران الهی که بهترین عبادت را داشتند نباید اذیت شده باشند در حالیکه پیامبراکرم (ص) می‌فرماید، هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) با آن جایگاه و عظمتی که داشت می‌فرماید، من آنقدر مصیبت کشیدیم که اگر به روز وارد می‌شد روز‌ها تبدیل به شب می‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: اینگونه نیست که هر کس در مسیر دینداری قرار گرفت اذیت شود بلکه باید قبول کرد دینداری داری به معنی آرامش روحی است و به هر میزان که دینداری انسان بیشتر شود مشکلات و مصائب آن نیز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انسان از زندگی خود باید برای رسیدن به هدف نهایی استفاده کند افزود: متأسفانه بسیاری انسان‌ها از زندگی خود هیچ هدفی ندارند و بیشتر به دنبال مسائل دنیا و حل مشکلات روزمره خود هستند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان بیان کرد: هدف از خلقت انسان این است که در هر شرایط مالی و جایگاه اجتماعی که قرار دارند انسانی سالم و صالح باشند و باید و نباید‌های دین را رعایت کنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: زندگی سالم و صالح انسان در دنیا زمینه ساز قیامت و آخرت انسان‌ها است در غیر این صورت قیامت آبادتری نخواهیم داشت.

وی افزود: خداوند در این آیه خطاب به انسان‌ها می‌فرماید، ما شما را بیهوده خلق نکردیم و از خلقت خود هدف داریم و هدف شما هم این باشد که سالم زندگی کنید، بنابراین کمیت زندگی انسان در دنیا مهم نیست بلکه کیفیت زندگی انسان در دنیا مهم است نه مانند دنیای غرب که به راحتی دنیا و لذت‌های دنیا اعتقاد دارد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات