۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۵۹۹۰۵۴
مصوبات بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه؛

وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۳۰ میلیون تومان تعیین شد

وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۳۰ میلیون تومان تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بودجه سال 98 بخش‌های دیگری از این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه هفتم اسفندماه سال ۹۷ در نشست علنی پارلمان ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۹۸ را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در ابتدای جلسه امروز صبح مجلس، علی لاریجانی در تشریح جلسه غیرعلنی صبح پارلمان گفت: درباره موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت برای اینکه به طبقات پایین کمک بیشتری شود، بحث و نظرات مختلف مطرح شد، ان‌شاء الله در جلسات علنی به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

مصوبات نوبت صبح امروز پارلمان به شرح ذیل است:

تبصره مربوط به افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه که مربوط به افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ مربوط است را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در تبصره ۱۲ این لایحه آمده است:

الف-

۱- افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل: هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌گیرد به‌نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند.

۲- پاداش پایان‌خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان‌خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف سی‌سال خواهد بود که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.

ب- دستگاه‌های اجرائی مجازند از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به‌استثنای انفال و موارد مصداق مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی و اموال مشمول واگذاری در قانون اجرای سیاست‌های‌کلی اصل چهل‌وچهارم (۴۴) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به فروش رسانند و به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. منابع حاصله جهت بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی، پرداخت پاداش پایان‌خدمت به افرادی که براساس قانون، بازخرید یا بازنشسته می‌شوند و مانده مرخصی کارکنان از محل اعتبار ردیف ۲۹-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون مطابق آیین‌نامه اجرائی که توسط سازمان‌های «برنامه و بودجه کشور» و «اداری و استخدامی کشور» و «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تخصیص می‌یابد. اجرای حکم این بند بر عهده وزیر امور اقتصادی ودارایی است. شمول این حکم درمورد دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.

ج- دولت مکلف است اعتبار ردیف ۲۲-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون را برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آن‌ها کمتر از بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال می‌باشد، براساس آیین‌نامه اجرائی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۸ بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۸ اعمال کنند.

د- به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، استانداران موظفند پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاه‌های اجرائی مستقر در شهرستان‌های استان را به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه و پس از تصویب، درآمد حاصل را به ردیف درآمد عمومی ۲۱۰۲۰۱ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله پس از مبادله موافقتنامه، صرف تکمیل یا احداث مجتمع اداری همان شهرستان‌ها می‌شود. شمول این حکم درمورد دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اذن ایشان است.

هـ- حذف شد.

و-

۱- در اجرای بند (پ) ماده (۱۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به مکان‌محور نمودن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی اقدام کند و نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با استفاده از ابزار‌های مالی (اعم از اجاره بلندمدت، صکوک اجاره، ترهین و توثیق) اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرائی به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی به صورت کلی یا جزئی (بخشی از ساختمان‌ها، فضا‌ها و اراضی و سایر اموال) بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور با تشخیص و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۰ واریز کند.

۲- به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود تا سقف ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران مندرج در ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.

بندالحاقی ۱- شورای برنامه­ریزی استان‌ها و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها مجازند تا پنج‌درصد (۵%) از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را برای احداث، تکمیل، بازسازی و تجهیز رده‌های انتظامی با اولویت پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها هزینه کنند.

بندالحاقی ۲- پرداخت هرگونه تسهیلات به مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه از محل اعتبارات، منابع داخلی و درآمد‌های اختصاصی هر دستگاه باید همانند سایر کارکنان دستگاه ذی‌ربط باشد و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دستگاه به اطلاع عموم مردم برسد. تخلف از مفاد این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب و مرتکب آن به مجازات مقرر در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

بندالحاقی ۳-

۱- دستگاه‌های مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مجاز به دریافت سود از حساب‌های بانکی (حساب جاری، پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، بلندمدت) مفتوح در بانک‌های دولتی و غیردولتی نیستند.

در اجرای این حکم بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز مجاز به پرداخت سود به حساب دستگاه‌های اجرائی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند، نمی‌باشند. بانکها، شرکت‌های بیمه دولتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های مأذون از مقام معظم رهبری و هر یک از دستگاه‌های اجرائی که در قوانین و مقررات و یا اساسنامه مجاز به دریافت سود می‌باشند، از شمول این حکم مستثنی هستند.

۲- از ابتدای سال ۱۳۹۸ سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاههای‌مشمول به‌استثنای بانکها، بیمه‌ها، سازمان بورس و اوراق‌بهادار و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می­شود و به‌صورت صددرصد (۱۰۰%) دریافت و مطابق قوانین و مقررات مربوطه پرداخت می‌شود. هرگونه اقدام مغایر این حکم تصرف در وجوه و اموال عمومی محسوب می‌شود. دیوان محاسبات کشور موظف است عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار تهیه و به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه کند.

بندالحاقی ۴- اعمال بازنشستگی فقط براساس قوانین از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری است و تصمیمات و مقررات داخلی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های بیمه اعم از خصوصی و غیر آن، ملاک بازنشستگی نیست و ادامه اشتغال با بیش از سی سال خدمت یا شصت سال سن (برای دارندگان تحصیلات پایین‌تر از کارشناسی ارشد) و سی و پنج سال خدمت و یا شصت و پنج سال سن (برای دارندگان تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر) تحت هر عنوان در سمت‌های اجرائی، اداری و عضویت در هیأت مدیره دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که تمام یا درصدی از منابع آن‌ها متعلق به دولت، دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی می‌باشد، به جز موارد استثناء‌شده در قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵/۲/۲۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، ممنوع است. ادامه اشتغال اعضای هیأت علمی فاقد شرایط فوق نیز صرفاً در فعالیت‌های علمی، آموزشی و تحقیقی مجاز می‌باشد.

بندالحاقی ۵- سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است گزارش عملکرد دولت در اجرای بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مبنی بر کاهش حجم، اندازه و ساختار دستگاه‌های اجرائی را به صورت سه‌ماهه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

۴۲ درصد از درآمد‌های قانون کاداستر به بودجه هلال احمر اختصاص یافت

بهارستان نشینان در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشوربا جزء ۲ بند "الف" تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء ۲ بند الف. تبصره مذکور آمده است؛ در اجرای بند (۱) ماده (۱۷) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران چهل و دو درصد (۴۲%) از درآمد ردیف ۱۶۰۱۵۷ به جز درآمد حاصل از تعویض سند‌های مالکیت (تک برگی) موضوع ردیف درآمدی ۱۴۰۱۴۱ و ماده (۱۵) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ به عنوان درآمد اختصاصی جمعیت هلال احمر ذیل ردیف ۱۳۱۰۰۰ منظور می‌شود.

اختصاص ۷ هزار میلیارد برای خرید تجهیزات امداد هوایی

وکلای ملت با بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۳) آمده است: در اجرای بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، معادل هفت هزار میلیارد (۷.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی و از محل منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۸۷/۲/۳۱ برای خرید و تأمین حداقل سه فروند بالگرد و تجهیزات امداد هوایی نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاه‌های امداد و نجات و انبار‌های اضطراری، خودرو‌های امداد و نجات و سایر تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۷/۲/۸ و اصلاحات بعدی آن به منظور پیشگیری و آمادگی و مقابله با حوادث، سوانح و بحران‌ها در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا مطابق اساسنامه خود به مصرف برساند. سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مکلفند گزارش اجرای این جزء را در مقاطع سه‌ماهه به کمیسیون‌های «برنامه و بودجه و محاسبات»، «بهداشت و درمان»، «امور داخلی کشور و شوراها» و «عمران» مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

۱۵ هزار میلیارد ریال جهت تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی تخصیص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند «ج» تبصره ۱۳ لایحه بودجه موافقت کردند.

به موجب این بند در اجرای جزء ۱ بند ب ماده ۳۲ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص می‌یابد.

۲ هزار میلیارد به ارتقای کیفیت واکسن آنفلولانزای طیور اختصاص یافت

وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با، بند (ه‍) تبصره ۱۳ لایحه بودجه سال ۹۸ را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ه‍ تبصره ۱۳ معادل دو هزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای تولید و ارتقای کیفیت واکسن آنفلولانزای طیور در اختیار مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی قرار می‌گیرد.

همچنین طبق بندالحاقی این تبصره به منظور نظارت بر اجرای بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) کلیه دستگاه‌های اجرائی استفاده کننده از منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موظفند گزارش عملکرد خود را به‌صورت سه‌ماهه به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه کنند.

۳۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به بیمه زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به بیمه زنان بدسرپرست و بی سرپرست موافقت کرده‌اند.

این موضوع به پیشنهاد خانم اولاد قباد نماینده مردم تهران مطرح شد که از محل ردیف ۲۰ جدول هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۱۴ این مبلغ به بیمه زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست اختصاص یابد که نمایندگان با آن موافقت کرده‌اند.

۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل تنخواه گردان خزانه کل کشور به وزارت بهداشت اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور،، با بند (ب) تبصره ۱۳ موافقت کردند.

براساس بند (ب) تبصره ۱۳ ماده واحده لایحه مذکور؛ معادل دو هزار و پانصد میلیارد (۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هزینه‌کرد الزامات مندرج در بند (م) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اختصاص می‌یابد.

در ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود برای پیش‌آگاهی‌ها، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از حوادث غیرمترقبه از‌جمله سیل، زلزله، سرمازدگی، تگرگ، طوفان، پیشروی آب دریا، آفت‌های فراگیر محصولات کشاورزی و اپیدمی‌های دامی، اعتبار مورد نیاز را در لوایح‌بودجه سالانه منظور نماید.

‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط کمک‌های بلاعوض را برای پرداخت خسارت‌دیدگان به طریقی‌تعیین می‌کنند که سهم اعتبار اقدامات بیمه در جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه یادشده نسبت به کمک‌های بلاعوض، سالانه افزایش یابد و با‌پوشش بیمه‌ای کامل به تدریج کمک‌های بلاعوض حذف شوند.

‌به دولت اجازه داده می‌شود در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی، سیل و مانند آن‌ها تا معادل یک درصد (۱%) از بودجه عمومی هر‌سال را از محل افزایش تنخواه‌گردان خزانه موضوع ماده (۱) این قانون تأمین و هزینه نماید. تنخواه مذکور حداکثر تا پایان همان سال از محل‌صرفه‌جویی در اعتبارات عمومی و یا اصلاح بودجه سالانه تسویه خواهد شد.

‌آیین‌نامه اجرائی این ماده بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

براساس ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور؛ به دولت اجازه داده می‌شود در صورت وقوع حوادث طبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده معادل یک و دو دهم درصد (۲/۱%) از بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تنخواه‌گردان خزانه تأمین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تأیید رئیس جمهور هزینه گردد.

یارانه نان افزایش می‌یابد

بهارستان نشینان در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با افزایش یارانه نان و خرید تضمینی گندم موافقت کردند.

لازم به ذکر است که در ردیف ۱۹ جدول پرداختی‌های (مصارف هدفمندی) بند "الف" تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه میزان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال آینده ۶۱ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال تعیین شد.

۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق اختصاص می‌یابد

وکلای ملت در پارلمان در ادامه بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در نوبت صبح مجلس شورای اسلامی، با ردیف ۲۰ جدول پرداختی‌ها (مصارف) بند "الف" تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس ردیف ۲۰ جدول پرداختی‌ها (مصارف) بند "الف" تبصره ۱۳ ماده واحده این لایحه؛ به منظور "کاهش فقر مطلق خانوار‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوار‌هایی که درآمد آن‌ها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور می‌باشد و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست" مبلغ ۸۴ هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

۴۹۰۰۰ میلیارد ریال یارانه به کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت اختصاص یافت

بهارستان نشینان با بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند با ردیف ۲۱ جدول بند (الف) تبصره ۱۴ موافقت کردند.

براساس مصارف ردیف ۲۱ جدول مذکور؛ ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج که از طریق بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اعمال می‌شود. 

اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیاردی برای کمک به هزینه درمان جانبازان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند از بخش مصارف هدفمندی با ردیف ۲۳ در جدول بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه، موافقت کردند.

در ردیف ۲۳ جدول مذکور آمده است؛ اعتباری بالغ بر ۲۱۱۶۵ میلیارد ریال برای اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بند (الف) تبصره (۱۸) و ماده (۸) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری، تأمین بیست‌درصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه ومنابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین در نظر گرفته می‌شود.

یارانه نان صنعتی حذف شد

وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بندبا جزء ۲ بند "الف" تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء ۲ بند مذکور آمده است؛ به منظور تحقق کامل ردیف (۳) دریافتی‌های (منابع) جدول فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کند. منابع وصولی به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تسویه سود سهام معوقه و مالیات‌های معوقه شرکت‌های تابعه وزارت نفت، باقیمانده آن به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

همچنین جزء الحاقی یک بند الف. تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸، مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت که براساس این مصوبه یارانه اختصاصی برای تامین آرد صنف صنعتی حذف و منابع حاصل برای خرید تضمینی گندم اختصاص داده می‌شود.

در جزء الحاقی یک بند الف. تبصره مذکور آمده است؛ یارانه آرد صنف صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد.

نحوه تخصیص عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مشخص شد

نمایندگان ملت در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با افزوده شدن یک جزء الحاقی به بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه، موافقت کردند.

براساس جزء الحاقی ۲ بند الف. تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸، عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل فروش درآمد‌های نفتی موضوع ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پس از وصول ظرف مدت یک ماه به حساب وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

همچنین نمایندگاه با بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ موافقت کردند که بر اساس آن؛ ب- آیین‌نامه اجرائی این تبصره به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

پرداختی قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان شد

وکلای ملت با ادامه بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۱۴ این لایحه موافقت کردند.

براساس این گزارش میزان پرداختی قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۸ بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد که در موارد زیر اعمال خواهد شد.

عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی ۹۶.۳۷۵ میلیارد ریال، عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، تأسیسات و انبار‌های فرآورده‌های نفتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه حمل و نقل، توزیع و فروش (از جمله کارمزد جایگاهها) فرآورده‌های نفتی ۱۱۰۶۱۳ میلیارد ریال، بازپرداخت تعهدات ارزی و ریالی طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی، گازرسانی، جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل (موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) ۴۱.۰۰۰ میلیارد ریال، سهم چهارده و نیم‌درصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران از محل فروش فرآورده‌های نفتی ۱۰۹.۲۰۷ میلیارد ریال، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده گاز طبیعی ۱۵.۲۴۰ میلیارد ریال، عوارض گازرسانی موضوع ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ۱۷.۰۴۴ میلیارد ریال، کارمزد جایگاه‌ها و اجرای ایمن‌سازی و هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی ۱۱.۰۴۰ میلیارد ریال، هزینه‌های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی ۹۴.۰۵۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه گاز مصرفی مدارس ۶۰۰ میلیارد ریال، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برق ۱۸.۰۹۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه برق مدارس ۳۰۰ میلیارد ریال، مالیات و عوارض قانونی بهای سوخت نیروگاه‌ها ۲.۸۱۰ میلیارد ریال، بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه، تولید، انتقال و توزیع، فروش و خرید برق از نیروگاه‌های بخش خصوصی و واردات برق ۲۰۱.۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش آب ۳۳.۳۲۰ میلیارد ریال، پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه آب مدارس ۱۰۰ میلیارد ریال.

* مصارف هدفمندی قانون هدفمندی یارانه‌ها به شرح زیر است:

پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها ۴۱۱۰۰۰ میلیارد ریال، کاهش فقر مطلق خانوار‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوار‌هایی که درآمد آن‌ها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور می‌باشد و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست ۰۰۰، ۸۴ میلیارد ریال، ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج که از طریق بند (د) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اعمال می‌شود ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال، یارانه نان و خریدتضمینی گندم ۶۱.۴۵۰ میلیارد ریال، اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، بند (الف) تبصره (۱۸) و ماده (۸) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری، تأمین بیست‌درصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص (قالیبافان، زنان سرپرست خانوار) و افزایش سرمایه ومنابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین ۲۱۱۶۵ میلیارد ریال.

مبلغ ۴۱۱۰۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها تعیین شد

بهارستان نشینان با ادامه بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند، با ردیف ۱۹ جدول پرداختی‌ها (مصارف هدفمندی) بند "الف" تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس ردیف ۱۹ جدول پرداختی‌ها (مصارف هدفمندی) بند "الف" تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه، به منظور پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار‌ها و نمایندگان مجلس منابع اعتباری یارانه‌ها را مبلغ ۴۱۱۰۰۰ ریال مشخص کردند.

وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۳۰ میلیون تومان تعیین شد

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الف تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

براین اساس، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از ۱/۱/۱۳۹۶ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت ننموده‌اند، با اولویت نخست پرداخت نماید.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنجساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر شش‌ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

بانک مرکزی مکلف به تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی شد

نمایندگان در صحن مجلس و در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند (ب) و (ج) تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

به موجب این بند؛ در اجرای بند (ب) ماده (۸۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و ماده (۵۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک سی و پنج هزار میلیارد (۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کمیته امداد امام خمینی (ره) و پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند.

در صورتی که هر یک از دستگاه‌های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸ استفاده کنند، سهمیه مذکور به دستگاه دیگر تعلق می‌گیرد.

ج- در اجرای ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مبلغ دوهزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع قرض‌الحسنه بانکها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار می‌گیرد تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه، پرداخت شود.

ساز و کار تسویه بدهی دریافت‌کنندگان وام از بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی مشخص شد

بهارستان نشینان در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی ۱ تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

به موجب این بند الحاقی؛ بند به منظور تسویه بدهی دریافت‌کنندگان تسهیلات ریالی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تمام یا بخشی از تسهیلات دریافتی خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند، کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند حسب تقاضای تسهیلات‌گیرندگان به ترتیب زیر عمل نمایند:

۱- ملاک محاسبه بدهی تسهلات گیرندگان مشمول این بند، «قرارداد اولیه» است. در صورتی که قرارداد اولیه بعد از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۰ یک یا چند نوبت تمدید یا امهال شده باشد، یا بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی برای تسویه آن، تسهیلات جایگزین به تسهیلات‌گیرنده اعطا کرده باشد، بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در صورت درخواست مشتری، قرارداد (های) متأخر را لغو نماید. درصورتی که تمدید، امهال یا عقد قرارداد جایگزین قبل از تاریخ ۱۳۹۰/۱/۱ باشد، در صورت درخواست مشتری، اولین قرارداد بعد از تاریخ مزبور، «قرارداد اولیه» تلقی می‌شود.

۲- بانک¬ها و مؤسسات اعتباری موظفند بدهی تسهیلات‌گیرندگان مشمول این بند را به ترتیب زیر محاسبه و حداکثر یکماه پس از ابلاغ این قانون به آن‌ها و بانک مرکزی اعلام کنند:

۱-۲- کل مبلغی که تسهیلات گیرنده به موجب قرارداد اولیه تا تاریخ تسویه باید پرداخت می‌کرده است، محاسبه می‌شود. بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است در محاسبه این مبلغ از فرمول ساده (غیرمرکب) و نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه استفاده نموده و کلیه پرداخت‌های تسهیلات گیرنده و زمان آن پرداخت‌ها را لحاظ کند.

۲-۲- مجموع وجوهی که تسهیلات گیرنده از زمان انعقاد قرارداد اولیه بابت تسهیلات مزبور تحت هر عنوان (اصل، سود، جریمه یا وجه التزام) پرداخت نموده¬است، از مبلغ مذکور در جزء (۱-۲) کسر می‌شود. باقیمانده، مبلغی است که تسهیلات گیرنده برای استفاده از مزایای این بند باید به بانک یا مؤسسه اعتباری پرداخت نماید. در هرحال، هیچ وجهی توسط بانک یا مؤسسه اعتباری به تسهیلات گیرنده مسترد نمی¬شود.

۳- استفاده از مزایای این حکم مخصوص تسهیلات¬گیرندگانی است که کل بدهی خود را که به ترتیب فوق محاسبه شده، تا تاریخ ۳۰/۹/۱۳۹۸ پرداخت کنند. اگر تسهیلات گیرنده بدهی خود را تا تاریخ فوق تسویه نکند، بانک یا مؤسسه اعتباری مجاز است به جای نرخ سود مندرج در قرارداد، نرخ وجه التزام (نرخ سود مندرج در قرارداد به‌علاوه شش درصد) را مبنای محاسبه بدهی وی قرار دهد. در هر حال، نحوه محاسبه بدهی تسهیلات‌گیرنده همان شیوه مذکور در جزء (۲) است و اخذ سود مرکب یا جریمه مرکب از تسهیلات‌گیرندگان ممنوع است.

۴- حکم این بند شامل تسهیلات‌گیرندگانی که اصل تسهیلات دریافتی آنان به موجب قرارداد اولیه بیست میلیارد ریال یا کمتر از آن بوده است، می‌شود. در صورتی که مبلغ قرارداد اولیه بیش از بیست میلیارد ریال باشد، تا سقف مذکور مطابق جزء (۲) و مازاد بر آن مطابق جزء (۳) محاسبه می‌شود.

۵- تسهیلات موضوع این بند اعم است از تسهیلاتی که مستقیماً توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی پرداخت شده و یا تسهیلاتی که به دستور بانک مرکزی، از بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری دیگر به آن‌ها منتقل شده یا در حال انتقال می‌باشد.

۶- بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجازند در صورتی که در نتیجه اجرای این بند متحمل زیان شوند، پس از تأیید بانک مرکزی، زیان مزبور را به تدریج ظرف مدت پنج سال در صورت‌های مالی خود مستهلک نمایند. زیان مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می¬شود.

۷- بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که از اجرای حکم این بند استنکاف کنند، مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده (۴۴) قانون مقررات پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸/۴/۱۳۵۱ می‌شوند.

۸- نظارت بر حسن اجرای این قانون، به ویژه عدم استفاده از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از روش‌ها و فرمول‌هایی که منجر به دریافت سود یا جریمه مرکب از تسهیلات‌گیرندگان می‌شود برعهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی موظف است گزارش اجرای این بند را هر سه‌ماه یک¬بار به کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت و خرید مسکن کارکنان ارتش اختصاص یافت

وکلای ملت امروز صبح و در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی ۲ تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

به موجب این بند؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانک‌های عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد (۱۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه، دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ازدواج، پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آن‌ها و ودیعه مسکن و سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به هریک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع عادی بانک‌ها که مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) تأمین می‌شود، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن برای هر فرد تا سقف یک‌میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با بازپرداخت حداکثر بیست‌ساله اقدام کند.

شرایط پرداخت ۴۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشستگان تعیین شد

وکلای ملت امروز در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی۴ تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

به موجب این مصوبه؛ بانک مسکن موظف است با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر تعداد چهل هزار فقره تسهیلات مسکن به بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشسته‌شدن آن‌ها گذشته و در ده سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند، بدون نیاز به سپرده‌گذاری، پرداخت کند.

نرخ سود این تسهیلات در تهران نه‌درصد (۹%)، درمراکز استان‌ها هفت‌درصد (۷%) و در سایر شهر‌ها و روستا‌ها چهاردرصد (۴%) است این حکم شامل کلیه بازنشستگان اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی که مستمری بازنشستگی آن‌ها کمتر از سه میلیون تومان در ماه است، می‌شود. سقف تسهیلات مزبور و نحوه اولویت‌بندی متقاضیان در آیین‌نامه اجرائی که به تصویب دولت می‌رسد، معین می‌شود.

هزینه‌های بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تأمین می‌شود

امروز در مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، ببند الف تبصره ۱۵ موافقت کردندکه براساس آن شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلفند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کنند.

طبق بند ب این تبصره شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران مکلف است منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر بابت هزینه‌های بهره‌برداری پرداخت کند.

به موجب بند الحاقی ۱ این تبصره، به منظور حمایت از سرمایه گذاری خارجی در احداث نیروگاه‌های حرارتی که منشأ تأمین منابع مالی آن‌ها به صورت کامل از خارج از کشور تأمین گردیده و به تأیید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز رسیده است، دولت مکلف است نسبت به صدور مجوز صادرات پنجاه‌درصد (۵۰%) محصول تولیدی آن‌ها به خارج از کشور اقدام نماید. در صورت داشتن قرارداد خرید تضمینی برق، تعرفه خرید تضمینی آن‌ها را با نرخ ارز تاریخ انعقاد قرارداد (بدون پرداخت تعدیل ارزی سالیانه) پرداخت نماید. در این صورت تأمین سوخت گاز به قیمت صادراتی و سوخت مایع به قیمت نود و پنج‌درصد (۹۵%) فوب خلیج فارس خواهد بود.

شرایط افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی تعیین شد

وکلای ملت امروز صبح در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی۳ تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

به موجب این بند؛ به منظور افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی:

۱- بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود نماید.

۲- کلیه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حساب‌های بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) مؤدیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

۳- بانک مرکزی با تصویب شورای پول و اعتبار، برای شفافیت تراکنش‌های بانکی به صورت یکسان یا متناسب با سطح اشخاص حقیقی حدآستانه‌ای (سقفی) را تعیین کند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنش‌های بانکی (درون بانکی و بین بانکی) و سایر ابزار‌های پرداخت، مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز ارائه اسناد مثبته نماید.

اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می‌کنند می‌توانند با دریافت کد اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به کد اقتصادی، از شمول مفاد بند (ج) مستثنی شوند.

نحوه اختصاص وام برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی تعیین شد

صبح امروز و در جریان بررسی بحث هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی ۵ و ۶ تبصره ۱۶ موافقت کرده‌اند.

براساس این بند؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها برای پرداخت به تعداد یکصد هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم به ازای هر نفر پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با بازپرداخت شصت ماهه و نرخ چهاردرصد (۴%) اقدام نماید. مابه‌التفاوت نرخ سود تا سقف هزار میلیارد (۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع بند «الف» تبصره (۱۸) این قانون پرداخت می‌شود.

مسئولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به صورت رایگان به عهده سازمان بسیج مستضعفین می‌باشد. استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.

بندالحاقی ۶- بانک مسکن موظف است در چهارچوب نظام بانکداری الکترونیک ده‌درصد (۱۰%) درآمد حاصل از دریافتی بابت تراکنش‌ها درنظام بانکداری الکترونیک را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. معادل مبلغ واریزی از محل ردیف هزینه‌ای مربوط به سازمان بهزیستی کشور اختصاص می‌یابد تا جهت کمک به تأمین مسکن خانوار‌های دارای حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن تحت پوشش هزینه کند.

کارکنان آب و فاضلاب شهری به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی انتقال می‌یابند

بهارستان نشینان با بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با تصویب بندالحاقی چهار تبصره ۱۵ مقرر کردند به منظور تأمین کمبود نیروی انسانی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی، شاغلین (کارکنان) شرکت‌های آب و فاضلاب شهری با موافقت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌توانند در شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به صورت مأمور خدمت کنند. /۸۵۶/پ201/ق
ارسال نظرات