۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۹۹۰۶۱
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان:

فضای فقاهتی حوزه باید در تراز انقلاب اسلامی باشد

فضای فقاهتی حوزه باید در تراز انقلاب اسلامی باشد
آیت الله خاتمی با اشاره به برخی زمزمه های جدایی دین از سیاست در حوزه تأکید کرد که حوزه انقلابی باید به دنبال عملیاتی کردن بیانیه گام دوم رهبر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییس مجلس خبرگان رهبری در نشست «اهمیت فقاهت و تربیت فقهایی در تراز انقلاب اسلامی» که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی امام علی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: آینده اسلام به فقیهان وارسته و علمای انقلابی گره خورده است.

وی عنوان کرد: همچنانکه علاوه بر رهبری که باید مجتهد مسلم باشد، اعضای مجلس خبرگان رهبری، رییس قوه قضاییه، وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور نیز باید حداقل مجتهد متجزی باشند بنابراین نظامی که امام راحل بنیان گذاری کرد و قانون اساسی که مردم به آن رأی دادند به فقاهت گره خورده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: جز حوزه جای دیگری محل پرورش فقیهان وارسته نیست و این مسؤولیت اول حوزه است که فقیه پرورش دهد.

وی با بیان این که هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی باید آینده را ببینیم، گفت: امام فرمود: «اگر همه چیز اسلام از بین برود ولی فقه اسلام زنده بماند اسلام زنده مانده است»؛ این حرف را بزرگی می‌ زند که فقیهی وارسته، اصولی، فیلسوف، عارف و مفسر بزرگ است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: این مراکز فقهی نیز از ضروریات حوزه ما است، این که به طور طبیعی طلبه ما مکاسب، رسائل و کفایه می‌ خواند این ها به تعبیر ما علت معد است در حالی که یک معلول برای شکل گیری نیاز به مقتضی، معد، عدم المانع و تحقق شرط دارد و کتاب هایی که می‌ خوانیم علت معد است و بدون خواندن آنها امکان ورود به دروازه های فقاهت ممکن نیست.

وی تصریح کرد: این که برخی با کتاب های شیخ یا آخوند درگیر هستند و می‌ گویند این ها باید کنار گذاشته شود حرف های نادرستی می‌ زنند چون اگر توانستیم کتابی در سطح مکاسب عرضه کنیم جایگزین می‌ کنیم همچنانکه در باب کتاب معالم این مسأله پیش آمد که کتاب الموجز حضرت آیت الله سبحانی جایگزین شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که حرف های نادرست خلاف علم بر خلاف طلبگی و انقلابی گری است، گفت: جایگاه فقاهت جایگاه بسیار بزرگی است ولی فقیهی ارزش دارد که در تراز انقلاب اسلامی باشد و اگر فقیهی در این تراز نبود از مسیر خارج می‌ شود.

وی تأکید کرد: سرویس های جاسوسی دنیا شب و روز در تلاش هستند که از این زاویه ضربه بزنند، در گزارشی خواندم که در تحلیلی آمده بود ابتدا به دانشگاه و روشن فکران چسبیدیم الان فهمیدیم که بی راهه رفتیم و باید از حوزه شروع می‌ کردیم چون حوزه انقلاب را به وجود آورد.

آیت الله خاتمی با تأکید بر لزوم دقت در صیانت از حوزه بیان داشت: باید نفوذی ها توسط نهادهای صیانتی شناسایی شوند ولی این کافی نیست، بلکه فضای فقاهت در تراز انقلاب اسلامی باید حاکم شود که اگر این فضا حاکم شود آنها تأثیری نخواهند داشت.

وی با بیان این که علمای در تراز انقلاب اسلامی باید سه ویژگی داشته باشند، یادآور شد: یکی از آنها عمق فقهی است؛ حوزه ما حوزه تبلیغات نیست یعنی اگر به عنوان مثال اول سال بنویسند که علامه عالی قدر حضرت آیت الله العظمی فلان درس را می‌ گوید و طلبه برود و نپسندد روز بعد شرکت نمی کند ولی اگر از استادی گمنام حرف علمی ببیند پای درس او می‌ نشیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حواشی و شروح فارسی سم فقاهت است، چراکه این ذهن دیگر نمی تواند مسائل مستحدثه را حل کند، بنابراین اولین ویژگی فقیه در تراز انقلاب اسلامی این است که باید مایه علمی داشته باشد، ولی نقصی حوزه دارد که بستر برای استاد پروری آنچنان گسترده نیست.

وی خاطرنشان کرد: فقیه در تراز انقلاب اسلامی باید معنویت داشته باشد، این ویژگی دوم او است و اصلی ترین آنها توجه به نماز شب است، چنین عالمی در این صورت به دل می‌ نشیند؛ مرحوم نائینی می‌ فرمود: «نماز شب خواندن شرط اجتهاد نیست ولی می‌ دانم کسی که نماز شب نخواند مجتهد و فقیه نمی شود».

آیت الله خاتمی ویژگی سوم فقیه تراز انقلاب اسلامی را انقلابی بودن او برشمرد و گفت: ما دو نوع انقلابی داریم، یکی انقلابی به معنای عام است یعنی نظام را قبول دارد، به قانون اساسی معتقد است و با اصل ولایت فقیه مشکلی ندارد؛ اما انقلابی به معنای خاص داریم و او کسی است که تلاش می‌ کند آرمان های بلند نظام و ولایت فقیه اجرایی شود.

وی بیان داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب را اعلام می‌ کنند و حدود یک ماهی برای این بیانیه کار می‌ کنند، مشخص می‌ شود که بیانیه ای معمولی نیست، از این رو انقلابی به معنای اخص کسی است که برای اجرایی کردن این فرامین اقدام کند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اگر این دغدغه یعنی توجه به فرمایشات ولی فقیه نبود، اصلا انقلابی صورت نمی گرفت به همین جهت اگر حوزه به سمتی برود که سخنان رهبری کمرنگ شود شکست می‌ خورد؛ از این رو باید جلوی زمزمه های جدایی دین از سیاست و بی تفاوتی نسبت به انقلاب گرفته شود.

وی با تأکید بر این که فقیهی در تراز انقلاب اسلامی است که در همه مسائل سیاسی پشت سر ولایت فقیه حرکت کند، گفت: فقیه انقلابی در دفاع از نظام و انقلاب اسلامی علنی به میدان می‌ آیند، اما متأسفانه می‌ بینیم که برخی نمک خورده ها به راحتی نمکدان می‌ شکنند و می‌ گویند آزادی در زمان طاغوت بیشتر بود.

آیت الله خاتمی بیان داشت: فردی که از نظامی دین ستیز، مخالف اسلام و آزادی و هویت انسانی یعنی از حکومت شاه تعریف می‌ کند یا از روی جهالت حرف می‌ زند و یا خیانت.

وی در پایان عنوان کرد: آیت الله موحدی کرمانی که مؤسس این مرکز هستند نیز حقیقتا تفکر انقلابی به معنای واقعی کلمه دارند و ما امیداوریم این مرکز نیز چشم و چراغ آینده حوزه و انقلاب باشد./1330/پ202/ق

ارسال نظرات