۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۹۹۲۳۹

پاسخ محکم رییس پارلمان لبنان به سفیر انگلیس درباره حزب‌الله

پاسخ محکم رییس پارلمان لبنان به سفیر انگلیس درباره حزب‌الله
رییس پارلمان لبنان پاسخ محکمی به سفیر انگلیس درباره درج شاخه سیاسی حزب‌الله در فهرست گروه های تروریستی از سوی این کشور داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، انگلیس هفته جاری اعلام کرد که قصد دارد شاخه سیاسی حزب‌الله را در لیست تروریسم قرار دهد؛ موضوعی که قرار است فردا در مجلس عوام این کشور به رأی گذاشته شود.

در همین راستا «کریس رامبلینگ» سفیر انگلیس در لبنان به دیدار «نبیه بری» رییس پارلمان این کشور در کاخ «عین التینه» رفت و یاداشتی رسمی درباره تصمیم انگلیس برای تروریستی شمردن تحویل وی داده است.

رامبلینگ طی تحویل این یادداشت خطاب به بری گفت: بریتانیا تصمیم به این امر گرفته و (این طرح) بزودی در مجلس عوام تصویب خواهد شد. این موضوع بر روابط بریتانیا با دولت لبنان  و وزارت‌خانه‌های آن تأثیری نخواهد گذاشت و فقط تصمیمی درباره حزب‌الله است.

بری در پاسخ گفت: صحبتت را می‌فهمم جناب سفیر، شما پیش‌تر این موضوع را به اطلاع من رساندید؛ پیش‌بینی می‌شود مجلس عوام طرح مذکور را تصویب کند (اما) این مجلس تا کنون (طرح مذکور) را تصویب نکرده است؟

وی پس از دیدن چهره پر از سوال سفیر انگلیس ادامه داد: می‌خواهم موضوعی را توضیح دهم و سوالی مطرح کنم. فرض می‌کنیم این موضوع در مجلس عوام انگلیس مطرح شد و آنطور که دولت بریتانیا می‌خواهد، تصویب نشد. آیا معنی این اتفاق آن است که شما به وضعیت سابق بازخواهید گشت و میان آنچه شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله می‌خوانید، تفاوت قائل خواهید شد؟

سفیر انگلیس در جواب گفت: بله... نبیه بری ادامه داد: در حقیقت موضوع تعجب‌آوری است. چگونه تصمیمی از مجلس عوام را ابلاغ می‌کنید در صورتی که هنوز این مجلس، طرح مذکور را ابلاغ نکرده است؟ چگونه به عنوان دولت انگلیس به نیابت از مجلس عوام سخن می‌گویید در حالی که هنوز مشخص نیست این طرح تصویب شود یا خیر؟ آیا این بدان معنا نیست که شما تصمیم مجلس عوام را پیش‌بینی می‌کنید؟

رامبلینگ گفت: بله از نظر ظاهری، حق با شماست اما تصویب این طرح درمجلس عوان تضمین شده است.

نبیه بری در ادامه تصریح کرد؛ در لبنان، هر لایحه یا پیشنهادی که به پارلمان ارائه می‌شود، حتی اگر تصویت آن تضمین‌شده باشد دولت نمی‌تواند قبل از تصویب، آن را اجرایی بداند و به موجب این قانون (تصویب نشده) رفتار کند . وی افزود: اگر دولت قبل از تصویت طرح مذکور اقدامات قبلی برای تصویب آن انجام دهد من به عنوان رییس پارلمان، دنیا را خراب می‌کنم.

سفیرانگلیس پاسخی نداد اما بری در پایان گفت: جناب سفیر این نامه‌ای که به دست من رساندی از نظر ظاهری «مردود» است و در هر حال من اینطور برداشت می‌کنم که این اکنون به دست من نرسیده بلکه زمانی واقعا به دست من رسیده که مجلس عوام (طرح مذکور) را تصویب کرده است.

انگلیس مانند بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پیشتر شاخه نظامی حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. /983/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات