۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۵۹۹۳۱۶
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم مطرح کرد؛

بانکداری ربوی، نتیجه ضعف اجرا در حوزه مدیریت اسلامی

بانکداری ربوی، نتیجه ضعف اجرا در حوزه مدیریت اسلامی
حجت الاسلام گرجیان با اشاره به ضعف در حوزه بانکداری گفت: امروزه وضعیت بانکداری کشور ما به لحاظ ربوی بودن، نسبت به بسیاری از کشورهای غربی بدتر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در عرصه‌های علمی و پژوهشی به هیچ عنوان نباید به وضع موجود رضایت داشت، گفت: در عرصه‌های ورود در داده‌های علوم دیگران و ارتباطات بین‌المللی، روایت «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» نباید فراموش شود.

ضرورت جهاد علمی در زمینه‌های بین‌المللی

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: افرادی که در عرصه‌های علمی جهاد می‌کنند، بایستی جهاد در عرصه بین‌المللی هم داشته باشند، اما متأسفانه گاهی از این جهاد بین‌المللی خبری نیست و این نقیصه جدی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر جهاد علمی در زمینه بین المللی، بیان کرد: در مقام اول، بایستی سخن دیگران را به خوبی فهم و پالایش کنیم که اگر مطالب خوبی وجود دارد، اتخاذ و دریافت کنیم و اگر قابل نقد است، نقادی کرده و به عرصه علمی بکشانیم.

بایستی سخن دیگران را به خوبی فهم و پالایش کنیم که اگر مطالب خوبی وجود دارد، اتخاذ و دریافت کنیم و اگر قابل نقد است، نقادی کرده و به عرصه علمی بکشانیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان در ارزیابی خود از عملکرد پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های مدیریت اسلامی اظهار داشت: عملکرد این دسته از پژوهشگاه‌ها نسبتا خوب بوده است، اما نیازهای حاکمیت و حکومت را کمتر مورد هدف قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: منظور از حکومت حتی عرصه‌های کف جامعه نیز مورد نظر است، به عنوان مثال در شرایط فعلی، چه مقدار مدل اقتصاد اسلامی و بانکداری وجود دارد تا بانک‌ها بتوانند این مدل را اجرا کنند، بنابراین لازم است در این زمینه‌ها اقدامات مناسبی صورت گیرد.

بانکداری ربوی، نتیجه ضعف در حوزه مدیریت اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از وضعیت بانکداری ایران بیان کرد: امروزه وضعیت بانکداری کشور ما به لحاظ ربوی بودن، بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی بدتر است، چراکه نتوانسته‌ایم در زمینه مدیریت اسلامی، مدلی را طراحی و ارائه کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که بسیاری از اساتید، متدین هستند، گفت: در غیر این صورت، بایستی برای تربیت دینی آن‌ها تلاش کنیم، یعنی در عرصه‌هایی مانند علوم اجتماعی و روانشناسی بایستی به قدری مطلب داشته باشیم که اساتید را دعوت کرده و داده‌های اسلامی را به آنها معرفی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان هشدار داد: اگر نتوان مدیران را مطابق با معیارهای مدیریت اسلامی تربیت کرد، مشخص است که در زمینه ورود به داده‌های علمی دیگران یا حداقل در عرصه مملکت خود، نتوانسته‌ایم موفقیتی کسب کنیم که این نیز نقیصه‌ای مهم محسوب می‌شود.

فاصله عرصه‌های فقه و فلسفه مضاف با وضعیت مطلوب

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پرسش‌ها در عرصه فقه این است که چه میزان برای فقه نظام و حاکمیت که بایسته و شایسته نهادینه شدن است، زحمت و تلاش شده است، اگر در این زمینه توجه نشود، به مثابه این است که بدهکاری خود را به حداقل‌های نظام اسلامی پرداخت نکرده‌ایم.

گاهی برخی ندای استقلال حوزه را سر می‌دهند که منظور و مصداق مورد نظر آنها از استقلال فهمیده نمی‌شود، مثل این که شعار داده شود که من مستقل از خودم هستم که غیرعاقلانه بودن آن واضح است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که در عرصه فقه‌های مضاف و فلسفه مضاف نیز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، گفت: گاهی برخی ندای استقلال حوزه را سر می‌دهند که منظور و مصداق مورد نظر آنها از استقلال فهمیده نمی‌شود، مثل این که شعار داده شود که من مستقل از خودم هستم که غیرعاقلانه بودن آن واضح است.

وی تصریح کرد: جالب است که اگر قرار به کار کردن همین سردهندگان شعار استقلال در مناصب حکومتی باشد، هیچ اشکالی برای حکومتی شدن وجود ندارد، اما اگر قرار به انجام کاری در زیرساخت‌های نظام اسلامی باشد، سریعا به طرف مقابل برچسب پژوهشگر حکومتی می‌زنند، به هر جهت، از این سخنان، جز بی‌ربطی، چیز دیگری دریافت نمی‌شود./876/ت301/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مهدی شاهی
ارسال نظرات